نقشه راه تجاری سازی صمغ های بومی ایران تدوین شد

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران به نقل از مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دکتر قدیر رجب زاده گفت: منابع غنی صمغ های بومی در ایران جایگزینی مناسب برای صمغ های تجاری مورد استفاده در جهان محسوب می گردد از این رو برنامه ریزی برای بهره گیری از این منابع می تواند به رونق فراوری در صنعت غذای کشور و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده منتج گردد.

نقشه راه تجاری سازی صمغ های بومی ایران تدوین شد

جهت دریافت مشاوره خدمات ساخت بروشور از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی ادامه داد: مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برای تحقق رسالت خود در زمینه ایجاد ارزش افزوده در صنایع غذایی نسبت به شناسایی پتانسیل های بالقوه بومی کشور اقدام نموده که تدوین نقشه راه تجاری سازی صمغ های بومی ایران بر این اساس در این مؤسسه اجرا شده است.

رجب زاده بیان نمود: خواص شیمیایی و عملکردی صمغ ها موجب کاربرد وسیع آنها در اغلب صنایع از جمله صنایع غذایی شده و از آنجا که حجم زیادی از احتیاج سالانه کشور به این ترکیبات به وسیله واردات تأمین می گردد، توجه به توسعه این صنعت اهمیت زیادی دارد.

وی به عدم تناسب فراوری و تقاضای صمغ های طبیعی در کشور اشاره نمود و گفت: اقلیم گسترده و تنوع گونه های گیاهی، ایران را به یکی از قطب های فراوری انواع صمغ گیاهی تبدیل نموده که پتانسیل بالایی برای توسعه و تجاری سازی دارند.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هدف از تدوین سند تجاری سازی صمغ های بومی ایران را شناسایی این منابع و شناخت کاربردها و پتانسیل های بالقوه آنها دانست و تاکید نمود: تحقیقات و پژوهش های علمی متعددی در زمینه صمغ های بومی ایران اجرا شده است، اما هیچ دستاورد مدون و جامعی پیرامون شناسایی منابع مختلف، چالش های پیش رو و برقراری ارتباط بین مطالعات علمی و پیاده سازی جنبه های تجاری صمغ های بومی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از این رو هدف از تدوین این سند، ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی راستا، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات این راستا به صورت مشخص و روشن بیان شده باشد.

رجب زاده در مورد اهمیت مالی صمغ های بومی در صنایع غذایی گفت: صمغ ها از جمله افزودنی هایی هستند که در اغلب صنایع از جمله صنعت غذا کاربرد وسیعی دارند و می توان آنها را جزء لاینفک با کاربرد گسترده در صنعت غذا دانست که از جمله برای فراوری محصولات کم کالری و کم چرب مورد استفاده قرار می گیرند.

وی توضیح داد: استفاده از منابع بالقوه صمغ های بومی در کشور و ایجاد برنامه ای منسجم در مورد فراوری و فرآوری آنها می تواند نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد کشور و خودکفایی در زمینه فراوری صمغ ها ایفا نماید.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در مورد چشم انداز اجرای این سند در کشور گفت: در این سند با تبیین زمینه های فراوری، فرآوری و تجاری سازی صمغ های بومی راهکارهای توسعه ای این حوزه ارائه شده است.

به این منظور تمرکز مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه شناسایی و مشخص خواص عملکردی صمغ های بومی، تربیت نیروی متخصص در حوزه علوم مرتبط با صمغ ها و نیز تأسیس شرکت های دانش بنیان برای تجاری سازی و ایجاد ارزش افزوده از فراوری صمغ های بومی مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 727

به "نقشه راه تجاری سازی صمغ های بومی ایران تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه راه تجاری سازی صمغ های بومی ایران تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید