معوقات 10 ماهه کارگران سد کوهرنگ 3

به گزارش مجله اندیشه، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری کارگران از ضعیف ترین اقشار در جامعه محسوب می شوند، این قشر در سخت ترین شرایط و در سرمای زمستان و در گرمای سوزان تابستان مشغول کارند، اما در بسیاری از موارد کارفرمایان حقوقات اولیه آن ها را در نظر نمی گیرند، شرایط مالی و تورم زندگی را برای بیشتر اقشار مختلف جامعه از معلم تا کارمند تا بازاری سخت نموده است، حال باید دید در این شرایط معیشتی کارگرانی که حقوقشان با تاخیر چند ماهه پرداخت می گردد، چگونه است؟

معوقات 10 ماهه کارگران سد کوهرنگ 3

به گزارش خبرنگاران، بارها و بارها به وسیله رسانه های مختلف بحث پرداخت معوقات کارگران به وسیله کارفرمایان در شرکت های خصوصی، نیمه دولتی و زیر مجموعه های وزارتخانه ها به وسیله رسانه ها بیان شده است، اما در بسیاری از موارد به جای اینکه این تاثیری در حل مشکل داشته باشد، این قشر تهدید به اخراج از کار می شوند، زیرا امنیت شغلی برای این قشر تعریف نشده است.

کلنگ پروژه سد و تونل کوهرنگ 3 در بیش از سه دهه گذشته در شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال و بختیاری بر زمین زده شده است، چند شرکت زیر مجموعه وزارت نیرو و آب منطقه ای اصفهان مجری اجرای این پروژه در استان هستند، این شرکت ها برای انجام کارهایی نظیر امور اداری، نگهبانی، ساخت و ساز، محیط بانی و ... در دهه های گذشته اقدام به جذب نیروهای شرکتی نموده اند، اما متاسفانه همیشه این نیروها با مسائل بسیاری در بحث پرداخت حقوق، بیمه، پرداخت سختی شغل و ... روبرو هستند.

تعدادی از کارگران پروژه سد و تونل کوهرنگ سه در منطقه بیرگان شهرستان کوهرنگ طی تماس تلفنی با خبرگزاری خبرنگاران مطرح کردند که از فروردین ماه امسال هیچ گونه پرداختی از سوی شرکت زیرمجموعه وزارت نیرو برای آنها انجام نشده است و اکنون با مسائل بسیاری در تامین هزینه های زندگی روبرو شده اند و پیگیری های آن ها از مسئولان بی نتیجه بوده است.

از فروردین 1400 حقوق دریافت ننموده ایم

طهماسبی یکی از کارگران شاغل در پروژه سد و تونل کوهرنگ سه در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در امسال شرکت تنها حقوق ماه فروردین ماه را به کارگران پرداخت نموده است، این شرکت زیر نظر آب منطقه ای استان اصفهان در این پروژه مشغول به فعالیت است.

وی بیان نمود: بعلاوه کارگران شاغل در این پروژه از سالیان گذشته نیز حقوق معوقه دارند، متاسفانه کارگران از تمامی مزایای کارگری بی بهره هستند و اضافه کار نیز به آن ها پرداخت نمی گردد.

طهماسبی گفت: سالانه میلیاردها تومان پول در پروژه سد و تونل کوهرنگ سه هزینه می گردد، اما شرکت ها از پرداخت حقوق کارگران سرباز می زنند، از حدود 10 سال گذشته با این شرکت همکاری دارم، اما همیشه در بحث دریافت حقوق با مشکل روبرو می شویم، اکنون نیز این پروژه تعطیل شده و مسائل کارگران تشدید شده است.

برای خرید نان خالی هم با مشکل روبرو شده ایم

پروین یکی دیگر از کارگران شاغل در پروژه سد و تونل کوهرنگ سه در شهرستان کوهرنگ در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه از 10 ماه گذشته هیچ گونه پرداختی به وسیله شرکت به کارگران شاغل در این پروژه صورت نگرفته است، اظهار کرد: از حدود 11 سال قبل در این پروژه مشغول به کار هستم، قراردادهای کارگران ماهانه تمدید می گردد و این یعنی کارگران امنیت شغلی ندارند.

وی اضافه نمود: در این شرایط مالی، به دلیل تاخیرهای مکرر در پرداخت حقوق، کارگران با مسائل متعددی در تامین معیشت خود روبرو شده اند و حتی برای خرید نان خالی هم مشکل دارند.

پروین گفت: کارگران در صورت اعتراض به شرایط موجود تهدید به اخراج می شوند و اگر بخواهیم از مراجع قانونی بحث پرداخت معوقات خود را پیگیری کنیم، باید هفت خوان رستم را طی کنیم، کارگران جزو اقشار ضعیف جامعه هستند و همیشه مورد ظلم واقع می شوند.

پیگیری از مسئولان برای رسیدگی به شرایط گارگران تونل و سد کوهرنگ 3 نتیجه نداشته است

عبدالهی یکی دیگر از کارگران شاغل در در پروژه سد و تونل کوهرنگ سه در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: از سال 1397 به عنوان نیرو به وسیله شرکت جذب شدم و از این سال معوقات در پرداخت حقوق داریم، در سال 1400 تنها یکماه حقوق به کارگران پرداخت شده است.

وی اضافه نمود: شرکت مذکور برای پرداخت دستمزد قوانین خاص خود را دارد و از قوانین کار و کارگری تبعیت نمی کند، معوقات سال های قبل نیز به نرخ همان سال پرداخت می گردد، در حالیکه تورم در سالیان اخیر به شدت افزایش پیدا نموده است.

عبداللهی گفت: بارها و بارها به وسیله اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع پرداخت معوقات 10 ماهه را پیگیری نموده ایم، اما نتیجه ای نداشته است.

یکی از وظایف ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی در استان ها تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما و رسیدگی به شکایات در حوزه کار و کارگری را دارد، بنابراین شرایط رسیدگی به شرایط کارگران شاغل در پروژه سد و تونل کوهرنگ 3 را از مدیر این اداره جویا شدیم.

برای پرداخت حق بیمه و معوقات کارگران سد و تونل کوهرنگ سه مهلت مشخص شده است

حفیظ الله فاضلی- مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگاران موضوع معوقه 10 ماهه را تائید کرد و گفت: این شرکت از فروردین ماه هیچ گونه پرداختی به کارگران نداشته است و چندین جلسه نیز در استانداری به همین منظور برگزار شده است.

وی اضافه نمود: مسائل این کارگران در کمیسیون کارگری چهارمحال و بختیاری مطرح شد، آب منطقه ای اصفهان نیز در این جلسه حضور داشت، مهلتی به شرکت داده شد تا 15 بهمن حق بیمه کارگران پرداخت گردد و تا آخر بهمن نیز حقوق معوقه پرداخت گردد.

فاضلی تاکید نمود: برای بحث بیمه و حقوق کارگران شاغل در پروژه سد و کوهرنگ 3 پیگیری های متعددی در سالیان اخیر اجرا شده است، اما وزارت نیرو عزمی برای برخورد با شرکت سابیر ندارد، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وظایف خود عمل نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2013

به "معوقات 10 ماهه کارگران سد کوهرنگ 3" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معوقات 10 ماهه کارگران سد کوهرنگ 3"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید