مصر 8 سال پس از انقلاب ، دیکتاتور آزاد، انقلابیون در بند!

به گزارش مجله اندیشه، امروز 25 ژانویه مصادف با هشتمین سالروز پیروزی انقلاب مصر است که به سرنگونی رژیم حسنی مبارک انتها داد.

مصر 8 سال پس از انقلاب ، دیکتاتور آزاد، انقلابیون در بند!

به گزارش ، با گذشت هشت سال از انقلاب مصر اکنون بسیاری از چهره های انقلابی و جوانان آن در زندان های مصر بسر می برند و تعدادی دیگر نیز مجبور به ترک کشور شده و بقیه نیز به فعالیت در شبکه های اجتماعی اکتفا نموده اند.

حبیب العادلی که به مدت 13 سال به عنوان وزیر کشور مصر بود، در دادگاه تعدادی از انقلابیون در پرونده یورش به زندان ها حاضر شده و به بیان شهادت علیه آنها پرداخت.

العادلی حتی از اطلاق نام انقلاب به حوادث ژانویه 2011 خودداری نموده و می گوید که مصر در معرض توطئه عناصر خارجی قرار گرفته است.

العادلی در قضایای فساد مالی، سوء استفاده از سِمت و قتل انقلابیون تبرئه شده و اکنون آزاد شده و تنها یک پرونده وی مربوط به اختلاس از وزارت کشور هنوز مختومه نشده است.

شهادت مبارک علیه مرسی در دادگاه

26 دسامبر گذشته مبارک به همراه دو پسرش علاء و جمال وارد دادگاه شد و علیه محمد مرسی نخستین رئیس جمهور منتخب پس از سرنگونی رژیم مبارک، شهادت داد.

شهادت مبارک و العادلی با انتقادهای گسترده ای در شبکه های اجتماعی روبرو شد و آن را شکست دیگری برای انقلاب علیه رژیم مبارک تلقی کردند.

اکثر مسئولان دوره مبارک خواه مسئولان امنیتی، مالی و یا سیاسی که در پرونده های مختلف از جمله فساد و قتل انقلابیون تحت تعقیب بودند، تبرئه شدند.

وضعیت عناصر مبارک پس از هشت سال

علاء و جمال پسران مبارک نیز آوریل 2011 در رابطه با قتل انقلابیون، اختلاس از بیت المال و پرونده کاخ های ریاست جمهوری دستگیر شده بودند پس از سه سال حبس از زندان آزاد شدند.

پرونده علاء و جمال در مورد اختلاس از بورس و نقض قوانین مربوط به بازار سرمایه همچنان باز است.

زکریا عزمی(80 ساله) رئیس دفتر مبارک با حکم دادگاه فرجام خواهی در 5 ژانویه 2019 از اتهام کسب درآمد نامشروع تبرئه شد.

تبرئه عناصر مبارک در حالی است که بسیاری از انقلابیون و جوانان آن از جمله احمد دومه که در رابطه با حوادث اطراف ساختمان نخست وزیری در سال 2011 بازداشت شده است، همچنان در زندان هستند و با وجود اینکه دوستان و اقوام وی انتظار تخفیف در احکام صادره علیه او را داشتند اما دادگاه جنایی قاهره 10 ژانویه 2019 حکم حبس 15 ساله برای این فعال سیاسی را صادر کرد.

دادگاه فرجام خواهی مصر در سال 2017 همچنین حبس علاء عبدالفتاح یکی از چهره های مشهور انقلاب مصر را به اتهام شرکت در تظاهرات غیرقانونی و نقض قانون تظاهرات به پنج سال حبس محکوم کرد.

شادی الغزالی حرب از چهره های شناخته شده انقلاب ژانویه نیز در ماه می گذشته به اتهام انتشار اخبار کذب و تأثیرگذاری بر امنیت ملی کشور و عضویت در گروه غیر قانونی (اخوان المسلمین)، در ماه می گذشته بازداشت شده و تا کنون چند بار بازداشت وی تمدید شده است.

فوریه 2018 مسئولان مصر حبس محمد القصاص نایب رئیس حزب مصر القویة و سخنگوی ائتلاف جوانان انقلابی را به اتهام نشر اکاذیب و عضویت در یک گروه غیرقانونی (اخوان المسلمین) اعلام کردند.

دسامبر 2013 نیز دادگاه جنایی قاهره احمد ماهر یکی از موسسان جنبش 6 آوریل را به اتهام شرکت در تظاهرات غیرقانونی به سه سال حبس، پرداخت غرامت به میزان 50 هزار پوند(2700 دلار) محکوم کرد.

منبع: فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 132

به "مصر 8 سال پس از انقلاب ، دیکتاتور آزاد، انقلابیون در بند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر 8 سال پس از انقلاب ، دیکتاتور آزاد، انقلابیون در بند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید