مزیت های خودکفایی در فراوری بنزین

به گزارش مجله اندیشه، خودکفایی در فراوری بنزین دو مزیت عمده به همراه دارد؛ ارزآوری به کشور و صرفه جویی ارزی حاصل از جلوگیری واردات.

مزیت های خودکفایی در فراوری بنزین

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، خودکفایی در فراوری بنزین یکی از اهداف وزارت نفت طی چند سال اخیر بوده که بر اساس آن میزان فراوری بنزین در کشور به مرور افزایش یافت تا جایی که اکنون این فرآورده نفتی در لیست اقلام صادراتی کشور نهاده شده است. خودکفایی در فراوری این فرآورده استراتژیک دو مزیت عمده به همراه دارد؛ ارزآوری به کشور و صرفه جویی ارزی حاصل از جلوگیری واردات.

در اواخر سال 1397 با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران توانست به یکی از اهداف دیرینه خود که خودکفایی در فراوری بنزین بود، دست پیدا کند و در های واردات را بر روی آن ببندد و از فهرست کشور های واردکننده بنزین خارج شود. راه اندازی این پالایشگاه میزان فراوری روزانه بنزین را به بالای 100 میلیون لیتر رساند که این میزان فراوری فراتر از احتیاج های داخل بود و ایران را تبدیل به یکی از کشور های صادرکننده بنزین کرد.

آمریکا تحریم واردات بنزین به کشور را از سال 86 کلید زد تا شرایط برای واردات این موتور محرکه حمل ونقل با سختی همراه شود و بتواند به عاملی برای ایجاد نارضایتی عمومی تبدیل شود. بعدازآن بود که توسعه پالایشگاه های کشور به صورت جدی موردتوجه نهاده شد تا ایران به تدریج از خام فروشی نفت فاصله بگیرد و به یکی از صادرکنندگان بنزین که مهم ترین فرآورده نفتی محسوب می شود، تبدیل شود.

سهمیه بندی بنزین از آبان ماه سال 98 و شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته با کم کردن میزان تردد خودروها، مصرف بنزین را کاهش داد و شرایط را به یک فرصت ویژه صادراتی تبدیل کرد. در حال حاضر ظرفیت فراوری بنزین در ایران حدود 110 میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود 94 میلیون لیتر در روز تخمین زده می شود که این مابه التفاوت در فراوری و مصرف قابلیت صادرات بنزین را فراهم می آورد.

در شرایطی که فشار تحریم ها، صادرات نفت را به شدت کاهش داده و ظرفیت ارزآوری آن با محدودیت زیادی روبه رو شده است، صدور محصول استراتژیکی همچون بنزین و یا گازوئیل می تواند جایگزین مناسبی برای طلای سیاه باشد. ایران اکنون به فرآورده فروش نفتی تبدیل شده است و این ظرفیت را دارد تا صادرات محصولات نفتی از نفت خام فروشی پیشی بگیرد.

مهم ترین بازار های بنزین ایران کشور های همسایه خصوصا افغانستان، پاکستان، عراق و ارمنستان هستند، اما صادرات بنزین ایران به ونزوئلا در آمریکای جنوبی در ماه های گذشته با سروصدای زیادی همراه بود. پنج نفتکش ایرانی حامل 1/5 میلیون بشکه بنزین و مشتقات نفتی از ایران به ونزوئلا رفت و بیش از 238 میلیون لیتر بنزین را به این کشور صادر کرد.

صادرات بنزین به دیگر کشور ها به مراتب با سهولت بیشتری نسبت به نفت خام انجام می گیرد و آمریکا نمی تواند ایران را درزمینهٔ پتروشیمی و فرآورده های نفتی تحریم کند، لذا با در نظر دریافت موارد فوق ضرورت جذب مخاطب و افزایش ارزآوری که از این راه نصیب کشور می شود، به توجه و عزم بیشتر دولت برای یافتن مقاصد هدف صادراتی احتیاجمند است.

سودآوری بیشتر فرآورده های نفتی در مقایسه با نفت خام

عباس کاظمی مدیرعامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، فراوری فرآورده های نفتی را همراه با سودآوری و ارزش افزوده بیشتری نسبت صادرات نفت خام مطرح کرد و گفت: قیمت فرآورده نفتی از نفت خام بالاتر است، ضمن اینکه یاری به اشتغال زایی برای کشور می نماید. اکنون احتیاج به فرآورده های نفتی بیشتر از نفت خام است و مطلوبیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به افزایش فراوری بنزین و اهمیت توسعه پالایشگاه ها در کشور افزود: با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اصلاحاتی که در پالایشگاه های اصفهان و بندرعباس صورت گرفت، فراوری بنزین افزایش پیدا کرد. ساخت پالایشگاه باعث ورود تکنولوژی به کشور شد. به هر میزان سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی نفت خام صورت بگیرد، سودآوری بیشتری برای کشور حاصل می شود.

کاظمی افزود: با ساخت پالایشگاه های متعدد در عسلویه، تمدن در آنجا ایجاد شده است، به طوری که 100 هزار نفر از نقاط مختلف کشور در آنجا مشغول به کار شده اند، درحالی که درگذشته فقط 7 روستا با چند خانوار محدود در آنجا ساکن بودند.

مدیرعامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، وجود تحریم های آمریکا را عاملی برای سخت شدن صادرات بنزین مطرح کرد و افزود: کشتی ها و بیمه مشمول تحریم ها شده اند و جریان پول با انقباض روبه روست، اما با این اوصاف ردیابی بنزین از نفت خام سخت تر است. محموله های نفت خام عظیم هستند، اما محموله فرآورده های نفتی را می توان در مقیاس کوچک تر جابه جا کرد. به همین علت صادرات بنزین با سهولت بیشتری نسبت به نفت انجام می شود.

کاظمی افزود: فروش فرآورده نفتی مهمی مانند بنزین در زمان تحریم، ارزآوری بیشتری برای کشور دارد. از سال های گذشته صادرات بنزین به افغانستان و عراق به وسیله لوله های زیرزمینی انجام می گرفت، اما به وسیله دریا هم امکان جابه جایی بنزین بدون ردیابی وجود دارد. بنزین ایران به کشور های حاشیه خلیج فارس و دیگر کشور ها ارسال می شود و فروش آن هم راحت تر از نفت خام است.

این مقام مسئول پیشین در حوزه نفت ادامه داد: ما در حال حاضر به دلیل اعمال تحریم ها، امکان صادرات بنزین به اروپا را نداریم، اما در گذشته صادرات نفت خام به کشور های اروپایی داشتیم، به طوری که اغلب پالایشگاه های اروپا از نفت خام ایران استفاده می کردند.

وی با اشاره به کیفیت بنزین فراوریشده در داخل کشور بیان نمود: محصول بنزین ایران مطابق با استاندارد های یورو 4 است و اصلاح کیفیت همراه با افزایش بنزین اجرا شده است. در جهان بنزین با سه عدد اکتان 87، 91 و 95 عرضه می شود که در ایران هم فراوری می شود. بعد از ساخت پالایشگاه های ستاره خلیج فارس، اراک، بندرعباس و لاوان، اکتان بنزین بالا رفت و گوگرد بنزین پایین آورده شد و دیگر آلودگی سابق را ندارد.

کاظمی به ضرورت ساخت پالایشگاه برای بالا بردن فراوری بنزین اشاره نمود و افزود: ساخت پالایشگاه احتیاجمند صرف هزینه های زیاد و گذشت زمان است و با وجود تحریم ها این کار با سختی انجام می گیرد. ساخت پالایشگاه از سال های قبل موردتوجه بود، اما سرمایه هنگفتی صرف استخراج گاز شد. استخراج گاز هم اقدام منطقی بود، زیرا مخازن گازی با کشور های دیگر مشترک بود و اجبار داشتیم که اولویت را به گاز بدهیم تا از آن مخازن حفاظت کنیم.

وی افزود: برای ساخت پالایشگاه احتیاج به سرمایه گذار خارجی وجود دارد.

9 پالایشگاه نفت خام به همراه سرمایه گذار خارجی تکمیل شد به این صورت که اعتبار گرفتیم و پالایشگاه ساخته شد، اما اکنون به خاطر تحریم ها امکان ساخت اعتباری وجود ندارد.

کاظمی در انتها با اشاره به اهمیت صنعت پتروشیمی در کشور بیان نمود: 14 درصد از انرژی کشور صرف خوراک پتروشیمی می شود که اقدام برجسته ای است، زیرا بخش عمده ای از ارزآوری ما به وسیله پتروشیمی انجام می گیرد و به جای خام فروشی محصول به مصنوعات مختلف تبدیل می شوند. سرمایه گذاری در این حوزه در دهه های 70 و 80 صورت گرفت و اکنون به بازدهی رسیده است.

منبع: رسالت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1307

به "مزیت های خودکفایی در فراوری بنزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزیت های خودکفایی در فراوری بنزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید