فناوری روز آتش نشانی در پودر اطفای حریق ایلیا

به گزارش مجله اندیشه، معمولا از کنار کپسول های آتش نشانی ای که در بسیاری از اماکن عمومی و مجتمع های مسکونی قرار دارند، بدون کوچک ترین توجهی عبور می کنیم؛ اما وقتی زبانه های آتش شعله می کشد، نقش کپسول های آتش نشانی بسیار پُررنگ می گردد.

فناوری روز آتش نشانی در پودر اطفای حریق ایلیا

آیا تا به حال از این کپسول ها برای اطفای حریق استفاده نموده اید؟ آیا کپسول های موجود در ساختمان محل زندگی یا کارتان را تست نموده اید؟ تا چه حد به دستورالعمل های سرویس و کنترل شارژ کپسول های آتش نشانی عمل می کنید؟ استاندارد نصب کپسول های آتش نشانی در قسمت های مختلف ساختمان، از مواردی است که حتما باید در نظر گرفته گردد تا در زمان بروز آتش سوزی بتوان در زمان مناسب واکنش نشان داد و تا حد ممکن از خسارت های جانی و اقتصادی که ممکن است در اثر آتش سوزی وارد گردد، جلوگیری کرد. نصب کپسول آتش نشانی باید در ارتفاع مناسب و مکان صحیح انجام گردد، ضمن اینکه در هر قسمت از ساختمان، بسته به آتش سوزی های معمول در آن قسمت، باید نوع و تعداد کپسول های آتش نشانی مناسب را معین کرد.

به عنوان مثال معین تعداد کپسول های مورد احتیاج برای هر بخش از ساختمان یا کارگاه، بسیار ساده است؛ برای این کار کافی است مساحت قسمت معینی از ساختمان و یا کارگاه را بر سطحی که هر کپسول می تواند پوشش دهد تقسیم کرد. اما شرایطی را درنظر بگیرید که یک حادثه آتش سوزی رخ داده است و می خواهید با کپسول آتش نشانی، حریق را اطفا کنید.

در چنین شرایطی اگر متوجه شوید کپسول توانایی خاموش کردن آتش را ندارد و هرچقدر مواد پودری داخل آن را بر روی حریق می ریزید، هیچ تغییری در حجم و شدت آتش سوزی به وجود نمی آید! برای روبرو نشدن با چنین شرایطی چه کار باید کرد؟ این همان پرسشی است که عباس انصاری را به فکر ساخت نوع کارآمدتری از مواد پودری درون کپسول ها انداخت و زمینه ساز شکل گیری شرکت صنایع شیمیایی کرار ایلیا شد.

صنایع شیمیایی کرار ایلیا شرکتی است که عباس انصاری همراه با برخی از اعضای خانواده اش در سال 94 تأسیس نموده و در حال حاضر مدیر فروش آن است. آنها توانسته اند در قالب شرکت صنایع شیمیایی کرار ایلیا و با تکیه بر فناوری های جدید، پودری را فراوری نمایند که نسبت به پودرهای رایجی که در کپسول های آتش نشانی واقع شده است و عمل اطفای حریق را انجام می دهند، بسیار سریع تر عمل می نماید. از طرفی دیگر، احتمال اینکه پودر درون کپسول خواص خاموش نمایندگی نداشته باشد را از بین می برد. آنها نام محصول شان را پودر ایلیا گذاشته اند.

داستان تولد پودر ایلیا

مدیرفروش شرکت صنایع شیمیایی کرار ایلیا در مورد نحوه شکل گیری ایده فراوری چنین پودری به جام جم می گوید: سال ها پیش پدرم که کارشناس آتش نشانی هستند، برخی از حوادث آتش سوزی را تعریف می کردند که وقتی برای کارشناسی در محل وقوع آنها حضور پیدا نموده بودند، متوجه شدند با وجود اینکه کپسول آتش نشانی در محل حادثه وجود داشته و حتی مواد درون آن هم کاملا تخلیه شده و معین بوده از آن برای اطفای حریق استفاده نموده بودند، اما پیروز به خاموش کردن آتش نشده بودند. این طور به نظر می رسید که مواد داخل کپسول خاصیت خاموش نمایندگی نداشته اند. داستان این ماجراها در ذهن من باقی ماند تا زمانی که خودم کارشناسی ارشد مکانیک را دریافت کردم و با توجه به اینکه خواهرم مدرک کارشناسی معدن داشت و تحصیلات همسرم هم در مقطع کارشناسی شیمی بود، احساس کردم شرایط برای وارد شدن به حوزه ساخت پودرهای آتش نشانی مهیا است.

انصاری در ادامه می افزاید: ما پیروز به فراوری پودری شده ایم که در اطفای حریق، از حد استانداردهای کشور که درواقع همان استانداردهای جهانی هستند و از سوی سازمان NFPA آمریکا معین شده اند هم 5/1 برابر سریع تر عمل می نماید. استاندارد اطفای حریق این گونه است که باید بتوان 12 لیتر بنزین را که در سطحی به ابعاد 5/1 مترمربع درحال سوختن است، با استفاده از 3کیلوگرم پودر آتش نشانی خاموش کرد؛ اما 5/1 کیلوگرم از پودر فراوریی ما که نامش را نیز پودر ایلیا گذاشته ایم، توانایی خاموش کردن چنین حجمی از آتش را دارد.

راه حلهایی برای یاری رسانی در حوزه آتش نشانی

انصاری در بخش پایانی از صحبت هایش ضمن انتقاد از کمبود نظارت بر شرایط کپسول های آتش نشانی، خاطرنشان می نماید: متاسفانه در کشور شاهد نظارت قوی بر اجرایی شدن قوانین و اصول شارژ و نگهداری از کپسول های اطفای حریق نیستیم و بسیاری از افراد سودجو با استفاده از موادی که ارتباطی با پودرهای آتش نشانی ندارند کپسول ها را شارژ می نمایند و به راحتی به خودشان اجازه می دهند با جان مردم بازی نمایند. طبق آماری که انجمن سوختگی ایران ارائه داده است، سالانه در کشور حدود 3600 میلیارد تومان هزینه درمان سوختگی ها می گردد که نسبت به آمار جهانی یک فاجعه است.

وی می افزاید: ما در شرکت صنایع شیمیایی کرار ایلیا این آمادگی را داریم که برای اطمینان یافتن از کیفیت پودرهای موجود در کپسول های آتش نشانی، از چند طریق به مردم خدمت رسانی کنیم؛ یک راه این است که کپسول های متقاضیان را در محل خودشان تست کنیم یا اینکه کپسول هایشان را برای ما ارسال نمایند تا از مراحل آزمایش آنها برایشان فیلم تهیه کنیم. راه حل دیگر فروش کپسول هایی است که کیفیت مواد داخل آنها را تضمین می کنیم و روش سوم هم این است که کپسول های فاقد عملکرد را تخلیه کنیم و آنها را با پودرهای خودمان شارژ کنیم و تحویل دهیم.

ویژگی های منحصربه فرد پودر ایلیا

هم بنیانگذار شرکت صنایع شیمیایی کرار ایلیا، درباره ویژگی های خاص این پودر می گوید: اضلاع مثلث آتش را گرما، ماده سوختنی و اکسیژن تشکیل می دهند و برای خاموش کردن آتش، از بین بردن یکی از این سه ضلع کافی است. پودرهای رایجی که در کپسول های آتش نشانی استفاده می شوند، اصطلاحا با خفه کردن آتش و از بین بردن اکسیژن، اقدام به خاموش کردن آن می نمایند؛ اما پودر ایلیا همزمان به دو ضلع از مثلث آتش حمله می نماید و علاوه بر از بین بردن اکسیژن، گرما را هم از حریق می گیرد. این راه حل باعث شده است پودری که ما فراوری نموده ایم بسیار سریع تر عمل کند و آتش ناشی از سوختن 12 لیتر بنزین را در کمتر از 3 ثانیه اطفا کند. همچنین ما امیدواریم که به تنها فراورینماینده پودرهای آتش نشانی نوع D در کشور تبدیل شویم. از این نوع پودرها در آتش سوزی فلزاتی مانند منیزیوم، پتاسیوم، کلسیوم و سدیوم استفاده می گردد.

انصاری در ادامه صحبت هایش می گوید: علاوه بر سرعت اطفای حریق، یکی دیگر از ویژگی های منحصربه فرد پودر ایلیا این است که توانسته ایم کیفیت آن را بالاتر از سایر پودرها ببریم و همزمان قیمت آن را کاهش دهیم. این امر به ظاهر نشدنی، به لطف استفاده از چند نوع مواد معدنی به جای جوش شیرین در فرمولاسیون پودر ایلیا، امکان پذیر شده است. خوشبختانه کشور ما از نظر معادن بسیار غنی است و این امکان وجود دارد که هزینه مواد اولیه لازم برای تهیه پودر را پایین بیاوریم.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1613

به "فناوری روز آتش نشانی در پودر اطفای حریق ایلیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری روز آتش نشانی در پودر اطفای حریق ایلیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید