فضای آموزشی باید مطالبه گر علم باشد

به گزارش مجله اندیشه، معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: فضای آموزشی ما باید مطالبه گر علم باشد و باید به این مساله توجه ویژه داشت. ما باید در این عرصه کارهای جدی کنیم.

فضای آموزشی باید مطالبه گر علم باشد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرنگاران، صبح امروز آیین بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با موضوع علم باز؛ علمی برای همه با حضور محمد جلالی، دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران، وحید احمدی، مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارت علوم برگزار گردید.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به شعار روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با عنوان علم برای همه گفت: سال جاری با رویکرد شناخت ایران به ویژه شناخت فرهنگ ایران زمین قرار است شعار این روز را دنبال کنیم؛ اما تا در فرهنگ ما تغییری ایجاد نگردد آنچه که ما به عنوان علم باز می شناسیم محقق نمی گردد.

وی با بیان اینکه فضای آموزشی ما باید مطالبه گر علم باشد و باید به این مساله توجه ویژه داشت، ادامه داد: تعاریف مختلفی از علم باز وجود دارد. علم باز یک پژوهش علمی است و ما باید ببینیم چه عناصری در فرهنگ ما وجود دارد و چه چیزی مانع پژوهش علمی است. ما برای انجام این پژوهش علمی باید بسترها را فراهم کنیم و ضعف های فرهنگی را که مانع پژوهش علمی می گردد را تغییر دهیم. همچنین در بخش آموزشی و در مدارس می بایست این پژوهش علمی مجال رشد پیدا کند. در کنار فضای مدارس فضای فرهنگی کشور هم باید این پژوهش علمی را بخواهد. گاهی می بینیم در فضای پزشکی با یک شعار بعضی فرهیختگان کشور به مسیری می روند که اصلا علمی نیست و ضربات و آسیبهایی به آن حرفه صورت می گیرد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در این باره اضافه نمود: ما در این عرصه کارهای زیادی باید انجام بدهیم و بخش زیادی از امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در خدمت این موضوع قرار بگیرد که پژوهش علمی و فهم آن را به بستر زندگی مردم ببرد و وارد فرهنگ عمومی کشور کند. نکته اصلی که در علم باز وجود دارد تبیین نقش آن در توسعه علمی و اجتماعی برای مردم و تثبیت آن در فرهنگ عمومی است و تا این اتفاق نیفتد این پروژه پیروز نخواهد بود.

جوادی ادامه داد: ما کار جمعی را باید در مدرسه یاد بگیریم تا بتوانیم پذیرش انجام پژوهش های علمی را داشته باشیم و فرهنگ جامعه ما باید این کار جمعی را بپذیرد. ما باید با دیگری کار کنیم و به دیگری بها دهیم که اینها را یاد نگرفته ایم. تا فرهنگ بها دادن مالی به پژوهش های علمی صورت نگیرد و وقف پژوهش علمی صورت نگیرد. پروژه علم باز در کشور ثمر نخواهد داشت. الان خیلی باب شده که می گویند دنبال چیزهای کاربردی هستیم و این موضوع در پژوهش های علمی شاید در کوتاه مدت تعیین نگردد و در بلند مدت خود را نشان می دهد.

وی توضیح داد: آنچه که در علم باز مطرح است، در دسترس بودن پژوهش های علمی است و یکی از دلایل ممانعت از آن مسائل مالی و حقوقی است که تعریف آن باید تعیین گردد؛ اما مشکل اصلی آن در فرهنگ عمومی ما است و وقتی می گویند که قهرمان اخلاقی شما چه کسی است معمولا به سراغ افرادی می رویم که منزوی هستند و اخلاق مدار هم هستند ولی به کسی که اخلاق مدار است و دستاوردهای خود را در اختیار دیگران قرار می دهد توجه نمی کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 556

به "فضای آموزشی باید مطالبه گر علم باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای آموزشی باید مطالبه گر علم باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید