دلیل و درمان خانگی چشم درد های مختلف

به گزارش مجله اندیشه، چشم ها از حساس ترین و مهم ترین اجزای صورت انسان ها هستند. در این مقاله خبرنگاران به تشریح درمان خانگی چشم درد پرداخته ایم تا در صورتی که دچار چنین مسئله ای شدید بتوانید در سریع ترین زمان ممکن چشم هایتان را تسکین دهید. می توان گفت یکی از مهم ترین حواس پنج گانه یعنی بینایی به همین عضو وابسته است.

دلیل و درمان خانگی چشم درد های مختلف

اهمیت بینایی تا آنجاست که به نقل از پژوهشگران بالای 80 درصد اطلاعات ما از محیط پیرامونمان به وسیله حس بینایی حاصل می شود. از این رو احساس ناراحتی و درد در این عضو می تواند بسیار آزار دهنده باشد و مسائل جدی را برای ما ایجاد نماید.

درمان چشم درد

حتماً به این نکته توجه داشته باشید که اگر درد چشم ها همراه با کاهش بینایی باشد باید در سریع ترین زمان ممکن به چشم پزشک مراجعه نمایید. اما در مواردی که چشم ها تنها دچار التهاب و دردی غیرخطرناک شده اند، می توانید از درمان خانگی چشم درد استفاده نمایید. از جمله چنین درد های چشمی می توان به چشم درد میگرنی، چشم درد ناشی از کم خوابی، چشم درد ناشی از گوش، چشم درد در اثر خشکی چشم و ورود جسم خارجی کوچک مانند ذرات گرد و غبار به داخل چشم اشاره نمود.

دلیل چشم درد

عوامل مختلفی در ایجاد درد چشم ها مؤثر می باشند. بعضی از دلیل های ایجاد چشم درد را در زیر شرح داده ایم:

آلاینده های هوایی و دود سیگار

آلاینده های هوایی مانند مونواکسید کربن به خصوص در شهر های بزرگ منجر به خارش، سوزش، واکنش های آلرژیک و درد در چشم ها می شود. استعمال سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن نیز می تواند چنین حالتی را در چشم ها ایجاد کند.

استفاده مداوم از لنزهای تماسی

استفاده از لنز های تماسی اگر با رعایت کامل دستورالعمل ها و موارد ایمنی همراه باشد مسئله ای را ایجاد نخواهد کرد. اما گاهی افراد در استفاده از این لنز ها نکات بهداشتی را رعایت نمی نمایند و یا بیش از حد این نوع لنزها را در چشم نگه می دارند. چنین کاری باعث خشکی چشم، سایش و نازک شدن قرنیه و ایجاد درد و ناراحتی در چشم ها می شود.

خیره شدن به صفحه نمایش

خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش های الکتریکی مانند گوشی های هوشمند، لپ تاپ و تبلت نیز می تواند سبب خشکی و خستگی چشم ها و احساس درد و ناراحتی شود.

شنا کردن در استخرهای پرکلر

استفاده از کلر به عنوان یک ماده ضدعفونی نماینده و گندزدا در آب استخرها یک اقدام رایج و ضروری محسوب می شود. اما مقدار استفاده از این ماده باید مطابق استانداردها باشد. چرا که مصرف کمتر از احتیاج آن باعث رشد میکروب ها و انتقال انواع بیماری های پوستی و عفونی می شود. بعلاوه مصرف بیش از حد آن مسائلی را برای استفاده نمایندگان این گونه استخرها ایجاد می نماید. شنا کردن در استخرهای پرکلر می تواند باعث خشکی پوست و مو، ایجاد آلرژی و حتی آسم شود. احساس ناراحتی، قرمزی، سوزش و درد چشم ها ناشی از شنا کردن در آب با کلر زیاد قطعاً اذیت نماینده خواهد بود.

گل مژه

گل مژه یا همان برجستگی های کوچک در لبه پلک نیز می تواند دردآور و اذیت نماینده باشد. گل مژه در واقع نوعی عفونت است که در اثر فعالیت باکتری استافیلوکوک ایجاد می شود. از عوامل ایجاد نماینده گل مژه و درد و التهاب در چشم ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • رعایت نکردن بهداشت
  • پاک نکردن کامل آرایش چشم ها
  • استرس زیاد
  • تغییرات شدید هورمونی
  • استفاده از بعضی از لوازم آرایشی بهداشتی نامعتبر یا تاریخ گذشته مانند خط چشم، مداد چشم، ریمل و مژه مصنوعی

سردرد های میگرنی و کم خوابی

سردردهای میگرنی و کم خوابی هر دو بر هم تأثیرگذار بوده و باعث ایجاد درد و سوزش در چشم ها می شوند. در واقع کم خوابی از عوامل ایجاد سردردهای میگرنی است و سردردهای میگرنی هم خود عامل بدخوابی و کم خوابی خواهد بود. این دو حتی می توانند به دوبینی و تار تماشا نیز بی انجامند.

سینوزیت

سینوزیت باعث ایجاد التهاب در ناحیه صورت می شود. از آنجا که سینوس ها با حفره های بینی و چشم ها در ارتباط هستند، چشم ها نیز دچار تورم و درد خواهند شد. این مسئله حتی می تواند منجر به عفونت چشم ها نیز شود.

نور شدید خورشید

قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه خورشید باعث آسیب به شبکیه، کراتیت یا التهاب قرنیه، سرطان پوست در اطراف چشم ها، آب مروارید و ناخنک می شود. از این رو قبل از اینکه در معرض اشعه های خورشید قرار بگیرید، حتماً باید از عینک دودی استاندارد یا حتی کلاه نقابدار استفاده نمود.

ورود ذرات خارجی به چشم

قرار گرفتن در معرض طوفان و کار با مواد شیمیایی مضر بدون عینک ایمن نیز منجر به ورود مواد و ذرات خارجی به چشم ها می شود. در چنین حالتی احساس فشار، درد، التهاب، قرمزی و حتی در موارد شدید ایجاد پارگی در چشم رخ خواهد داد.

محکم مالیدن چشم ها

مالیدن چشم ها با شدت می تواند باعث انتقال میکروب های دست به چشم شده و ایجاد عفونت کند. بعلاوه فشار حاصل از محکم مالیدن چشم ها می تواند باعث ایجاد اصطکاک و در نتیجه التهاب و احساس درد و ناراحتی شود.

درمان خانگی انواع چشم درد

همانطور که ذکر شد بعضی از انواع چشم درد را می توان در خانه درمان کرد. از این رو در ادامه درباره انواع چشم درد و درمان خانگی آن ها به شرح پرداخته ایم:

درمان خانگی چشم درد میگرنی

میگرن یکی از سه بیماری رایج در دنیاست که در گروه بیماری های مغز و اعصاب قرار می گیرد و به دو نوع میگرن با هاله و میگرن بدون هاله دسته بندی می شود. حملات میگرنی معمولاً با سردردهای شدید، اختلال در بینایی، سرگیجه و حس سوزن سوزن شدن همراه می باشند.

در چنین مواقعی از قرارگیری در معرض بو های شدید، مکان های پرنور، محیط های شلوغ و پرسر و صدا اجتناب کنید. خوب است در یک اتاق تاریک و آرام به استراحت بپردازید. بعلاوه از مطالعه کردن، خیره شدن به صفحه نمایش های الکتریکی مانند گوشی های هوشمند، استعمال دخانیات و مصرف مواد غذایی محرک مانند قهوه و الکل نیز دوری کنید.

مصرف قرص های مسکن مانند استامینوفن، ناپروکسن، آسپرین و ایبوبروفن نیز می تواند مقدار درد را کاهش دهد. استفاده از کمپرس یخ و ماساژ سر هم می تواند به عنوان درمان خانگی چشم درد تا حدودی یاری نماینده باشد.

درمان خانگی چشم درد کم خوابی

نداشتن خواب کافی می تواند باعث خشکی و خارش چشم های شما شود. چرا که معمولاً در اثر کم خوابی چشم ها مقدار کمتری اشک فراوری می نمایند. بعلاوه کم خوابی ممکن است به پرش یا اسپاسم چشم ها، حساسیت به نور و تاری دید منجر شود. در اثر کم خوابی گردش خون و مایعات در اطراف چشم ها کاهش پیدا می نماید. درنتیجه پلک ها حالت پف آلود به خود گرفته و رگ های چشم کاملاً قرمز و برجسته می شوند.

در چنین شرایطی بهتر است چشمان خود را بسته نگه دارید و به آنها استراحت دهید. در صورت کم خوابی شدید شاید خوابیدن بزرگ ترین یاری برای چشم ها و به طور کلی بدن شما باشد. وجود دستگاه بخور برای بالا بردن مقدار رطوبت محل نیز می تواند یاری نماینده باشد.

قرار دادن چای کیسه ای در اطراف چشم ها باعث بالا بردن مقدار گردش خون در این ناحیه و کاهش احتباس و تورم می شود. استفاده از گلاب و دم نموده گل خوش یا گل عینک نیز می تواند باعث رفع خستگی و تسکین چشم های کم خواب شود.

درمان خانگی چشم درد بچه ها

یکی از علل چشم درد در بچه ها می تواند انسداد مجرای اشکی باشد. چنین اتفاقی باعث جمع شدن اشک در کیسه اشکی شده و منجر به عفونت می شود. البته بسیاری از چنین انسدادهایی تا سن یک سالگی رفع می شوند. چنین مسئله ای اگر تا یک سالگی رفع نشود باید تحت عمل جراحی قرار گیرد و درمان خانگی برای آن وجود ندارد.

از دیگر علل رایج چشم درد در بچه ها می توان به ورود گرد و غبار به داخل چشم ها، گل مژه، بلفاریت، برخورد دست آلوده به چشم، مالیدن محکم چشم ها و آلرژی را نام برد. در چنین مواقعی بهتر است چشم های کودک خود را با محلول سالین یا آب نمک تهیه شده با آب مقطر به خوبی شستشو دهید. شستن لبه پلک ها و مژه ها با شامپو بچه یا شوینده مخصوص چشم ها نیز مؤثر خواهد بود.

استفاده از گلاب نیز می تواند مؤثر باشد. چرا که گلاب هم خاصیت قابض و رفع خستگی دارد و هم اینکه پاک نماینده و تمیز نماینده است. در صورت اطمینان از خالص بودن گلاب می توانید چند قطره از آن را داخل چشم های کودک بریزید تا باعث زدودن آلودگی ها شود.

قرار دادن کمپرس گرم و چای کیسه ای گرم در درمان گل مژه و بلفاریت بسیار مؤثر است و باعث تخلیه چرک و عفونت می شود. مصرف بعضی از مسکن ها مانند ایبوپروفن و استامینوفن هم در کاهش درد شما مؤثر خواهد بود. مالیدن پمادهای آنتی بیوتیکی و روی گل مژه چشم هم بسیار اثرگذار است.

درمان چشم درد ناشی از گوش

گاهی در اثر التهاب تاندون گیجگاهی گوش ها دچار درد می شوند. این درد معمولاً به احساس ناراحتی و درد در چشم ها نیز منجر می شود. عفونت سینوس ها هم می تواند باعث ایجاد التهاب و درد در ناحیه بینی، گوش ها، پیشانی و چشم ها شود. در واقع عفونت سینوس ها فشاری را در پشت چشم ها ایجاد می نماید که به ایجاد درد در این ناحیه می انجامد.

قطعاً برای کنترل این مشکل باید از عوامل محرک و تشدید نماینده مانند دود سیگار و قلیان، انواع اسپری های رنگ و مو، گرد و غبار و گرده های گیاهان دوری کنید. برای کنترل این مشکل و کاهش درد حاصل از آن خوب است چندین بار در روز از بخور گرم استفاده نمایید.

البته ممکن است بعضی از افراد با بخور گرم دچار حالت تهوع یا تنگی نفس شوند. در چنین شرایطی استفاده از بخور سرد توصیه می شود. شستشوی بینی و چشم ها با سرم نمکی رقیق هم به پاک شدن و کاهش التهاب سینوس ها و درد ناشی از آن یاری می نماید.

قطره چشم درد

یکی از رایج ترین انواع قطره چشمی که برای مسائل مختلف کاربرد دارد، قطره اشک مصنوعی یا تیرلوز است. این دارو به عنوان درمان خانگی چشم درد محسوب نمی شود اما کاربرد فراوانی دارد. خرید قطره اشک مصنوعی احتیاج به نسخه ندارد و دامنه مصرف آن بسیار گسترده است. اشک مصنوعی به صورت های مختلف ژل، مایع و پماد موجود است. استفاده از اشک مصنوعی رطوبت چشم را افزایش می دهد.

بنابراین می توان گفت استفاده از این قطره در درمان خشکی چشم و مسائل ناشی از آن مانند خارش، چسبندگی، التهاب و درد بسیار مؤثر است. قطره اشک مصنوعی باعث تسکین چشم ها و کاهش قرمزی نیز می شود. شاید بتوان گفت اشک مصنوعی یک فرآورده چندین کاره است و از اولین گزینه های مصرفی برای کاهش درد و التهاب چشمی به شمار می آید.

نتیجه گیری

زمانی که چشم های ما دچار مشکل و درد می شوند قطعاً حتی انجام کارهای روزمره نیز سخت می شود. در این حالت اگر مشکل سطحی و غیرخطرناک باشد می توان در خانه برای رفع آن اقدام کرد. درمان خانگی چشم درد با توجه به نوع چشم درد از قرار دادن کمپرس گرم و سرد تا مصرف گلاب می تواند متغیر باشد. استفاده از سرم رقیق نمکی، گل خوش یا گل عینک، محلول سالین، چای کیسه ای و اشک مصنوعی از دیگر روش های درمان خانگی چشم درد است.

شما می توانید وسایل و مواد مورد احتیاج برای درمان خانگی چشم درد خود را سریع و راحت به وسیله سایت یا اپلیکیشن خبرنگاران سفارش دهید. خبرنگاران با تنوع بسیار محصولات خود و تحویل دهی سریع و راحت برترین گزینه برای خریدهای شما خواهد بود.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2139

به "دلیل و درمان خانگی چشم درد های مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل و درمان خانگی چشم درد های مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید