شناسایی 166 طرح اثرگذار در پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر رسول یاراحمدی اضافه کرد: در فرآیند ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی طرح های اثرگذار در پژوهش نیز مورد سنجش و ارزیابی نهاده شد.

شناسایی 166 طرح اثرگذار در پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی

وی گفت: 194 طرح اثرگذار از دانشگاه های تیپ یک، 177 طرح از دانشگاه های تیپ دو و 54 طرح از دانشگاه های تیپ سه و 6 طرح نیز از دانشگاه های نوپا دریافت شد که در مجموع 431 طرح می گردد و از این میان 166 طرح واجد شرایط شناسایی شد.

یاراحمدی با بیان اینکه در فرآیند ارزشیابی مراکز تحقیقاتی فراوری دانش و فناوری 70 درصد از مجموع امتیازات این بخش را به خود اختصاص داده است و در رتبه بعدی اثرگذاری با 25 درصد و حاکمیت و رهبری 5 درصد امتیازات را شامل می شوند.

وی با بیان اینکه اثرگذاری طرح های تحقیقاتی را در چهار گروه دسته بندی شد، بیان کرد: طرح هایی که بر تصمیم گیری یا بر شرایط سلامت یا ارائه خدمت یا طرح هایی که بر مولفه های موثر بر سلامت یا اقتصاد اثرگذار هستند. هر کدام شرایط ویژه ای را می طلبیدند که متناسب با اقتضائات آنها مورد سنجش و ارزشیابی قرار گرفتند.

سرپرست مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات وزارت بهداشت به طرح های تحقیقاتی اثرگذار بر تصمیم گیری اشاره نمود و گفت: این گروه شامل طرح های تحقیقاتی مصوب شورای پژوهشی مرکز تحقیقات است که نتایج آن طی سال ارزشیابی منجر به اصلاح تصمیم گیری یا ابلاغ تصمیمات تازه شده و در سیستم استفاده گردد.

وی به تشریح طرح های تحقیقاتی اثرگذار بر شرایط سلامت و ارائه خدمت پرداخت و گفت: طرح هایی که منجر به تغییر در شرایط سلامت مردم، بهبود کیفیت ارائه خدمات سلامتی به جامعه شده باشد در این گروه می گنجد. مصادیق تغییر در سلامت مانند تغییر در شیوع یا بروز بیماری، تغییر کیفیت زندگی یا افزایش طول عمر که میتواند به وسیله بهبود فرآیند پیشگیری، درمان و بازتوانی ایجاد گردد و مصادیق تغییر در کیفیت ارائه خدمات سلامتی مانند افزایش مقبولیت، دسترسی، مناسبت، اثربخشی، کارایی و ایمنی و غیره می گردد.

یاراحمدی شرایط طرح های تحقیقاتی اثرگذار بر مولفه های موثر بر سلامت را برشمرد و اضافه کرد: طرح های تحقیقاتی که نتایج آن منجر به تغییر در مولفه های موثر بر سلامت اجتماعی، فرهنگی، محیطی و غیره گردد که مصادیق آن تغییر در مولفه های موثر بر سلامت مانند کاهش عوامل خطر، افزایش تامین عدالت در سلامت و غیره است.

وی گروه چهارم را طرح های اثر گذار بر اقتصاد دانست و گفت: طرح هایی است که منجر به ایجاد اثراتی مانند درآمدزایی و افزایش کارایی گردد. مانند فراوری محصول یا خدمات قابل فروش تازه، بهینه ساختن کالا یا محصول قبلی که باعث افزایش کیفیت یا کاهش هزینه فراوری گردد. همینطور ایجاد کارآفرینی دانش بنیان، اجرای مداخلات مبتنی بر شواهدی که منجر به کاهش تعداد روزهای از دست رفته کار به دلیل بیماری یا ناتوانی یا کاهش هزینه های مستقیم بیماران و نظام سلامت گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1401 بروزرسانی: 30 بهمن 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2241

به "شناسایی 166 طرح اثرگذار در پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 166 طرح اثرگذار در پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید