زمان ششمین انقراض بزرگ نزدیک است؟

به گزارش مجله اندیشه، دیجیاتو نوشت: یک دانشمند در دانشگاه توهوکو در ژاپن با محاسبات عددی به این نتیجه رسیده است که ششمین رویداد انقراض دسته جمعی برای چند قرن آینده، نمی تواند مشابه پنج رویداد قبلی باشد.

زمان ششمین انقراض بزرگ نزدیک است؟

در بیش از یک مورد در طول 540 میلیون سال گذشته، زمین بیشتر گونه های خود را در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه زمین شناسی از دست داده است. این رویدادها به عنوان رویدادهای انقراض دسته جمعی شناخته می شوند و اغلب تغییرات آب و هوایی خواه گرم شدن شدید یا سرد شدن شدید، مسبب آن است.

بیشتر بخوانید:

  • باگ عجیب و دردسرساز آیفون 14 در ارتباط اضطراری !

  • عکس | رونمایی از شگفت انگیزترین پاترول دنیا !

  • عکس | اینستاگرام تا ابد فیلتر می ماند تا روبیکا جایگزینش گردد؟

زمانی که کونیو کایهو کوشش کرد تا پایداری میانگین دمای سطح زمین و تنوع زیستی سیاره را اندازه گیری کند، یک اثر عمدتاً خطی پیدا کرد. هر چه تغییر دما بیشتر باشد، اندازه انقراض نیز بیشتر می گردد.بیشترین انقراض های دسته جمعی زمانی اتفاق افتاده است که دما حدود 7 درجه سانتی گراد کاهش یافته است. اما انقراض بر اثر گرمایش دنیای، در اثر افزایش دمایی تقریباً 9 درجه سانتیگرادی اتفاق افتاده است. این عدد بسیار بالاتر از تخمین های قبلی است که نشان می داد افزایش دمایی 5.2 درجه سانتی گرادی می تواند منجر به انقراض بزرگ دریایی، مشابه پنج انقراض بزرگ قبلی گردد.

تا خاتمه این قرن، گرمایش دنیای در راستا افزایش دما تا 4.4 درجه سانتیگراد واقع شده است. کایهو پیش بینی می نماید: گرمایش 9 درجه سانتی گرادی زمین در بدترین حالت، حداقل تا سال 2500 ظاهر نمی گردد. البته کایهو منکر این نیست که بسیاری از انقراض ها در خشکی و دریا به علت تغییرات آب و هوایی در حال وقوع است. اما او معتقد است گستردگی آن به اندازه گذشته نخواهد بود.

با این حال، تنها تغییر درجه آب و هوا نیست که گونه ها را در معرض خطر قرار می دهد. بزرگترین رویداد انقراض دسته جمعی روی زمین که باعث مرگ 95 درصد از گونه های شناخته شده در آن موقع شد، حدود 250 میلیون سال پیش در مدت زمانی بیش از 60,000 سال رخ داد. اما گرمایش امروز زمین به لطف انتشار سوخت های فسیلی به وسیله انسان ها در مقیاس زمانی بسیار کوتاه تری رخ می دهد. شاید گونه های بیشتری در ششمین رویداد انقراض زمین بمیرند، نه به علت گرمایش، بلکه به این علت که تغییرات آنقدر سریع اتفاق می افتاد که بسیاری از گونه ها نتوانند سازگار شوند.دانشمندان به هر طریقی که داده ها را آنالیز می نمایند، واضح است که بسیاری از گونه ها محکوم به فنا هستند، مگر اینکه بتوانیم تغییرات آب و هوایی را متوقف کنیم. درصد دقیق تلفات و زمان آن، هنوز مورد بحث است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 مهر 1401 بروزرسانی: 18 مهر 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2179

به "زمان ششمین انقراض بزرگ نزدیک است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "زمان ششمین انقراض بزرگ نزدیک است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان ششمین انقراض بزرگ نزدیک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید