روان شناسی رشد استارت آپ ها و شرکت های نوپا

به گزارش مجله اندیشه، جیمز کوریر (James Currier) یکی از برجسته ترین کارشناسان سیلیکون، ولی در حوزه رشد و تاثیرات شبکه است. او یک کارآفرین زنجیره ای (serial entrepreneur) است؛ کارآفرین زنجیره ای کسی است که در طول زندگی حرفه ای اش مشاغل مختلفی را راه اندازی و اداره نموده است.

روان شناسی رشد استارت آپ ها و شرکت های نوپا

دنیای اقتصاد در ادامه به نقل از این کارشناس برجسته سیلیکون ولی نوشت: وقتی شرکت ها از من برای رشد کردن هدایت می خواهند، معمولا سوال می نمایند: همین فردا چه کار کنم تا 10 میلیون کاربر داشته باشم؟ از چه کانال هایی باید استفاده کنم؟ از چه روش هایی؟ راهش این نیست. رشد، یک حقه ناگهانی نیست. برای رسیدن به رشد هزاردرصد، گلوله نقره ای وجود ندارد. رشد، از اتخاذ روان شناسی درست نشات می گیرد، از طرز فکر درست. از رویکردی که شما سال ها به طور مداوم در کار روزمره خود دنبال می کنید. روش ها عوض و قدیمی می شوند، اما رشد یک تلاش خلاقانه بی انتهاست. برای رسیدن به آن باید روان شناسی خود را بهبود ببخشید. روان شناسی رشد کارآمد دارای پنج شاخصه است که به ترتیب زیر هستند:

1- اول زبان، 2- همدلی با کاربران، 3- همواره درحال حرکت بودن، 4- عشق به داده، 5- تحمل درد شکست.

این ها پنج طرز فکری هستند که در ظاهر به شکل فریبنده ای ساده به نظر می رسند، اما وقتی سعی در اجرایشان داشته باشید، مثل بسیاری از کار های باارزش، بسیار پیچیده می شوند. یک نکته دیگر اینکه اغلب شنیده ایم که تمامی ایده ها برای یک رشد خوب قبلا امتحان شده اند، اما به هیچ وجه این طور نیست. ما به شدت باور داریم که نسبت به آنچه تا به امروز آزموده شده، 10 برابر فرصت های رشد بیشتر در دنیا وجود دارد که منتظر کشف شدن هستند و می توان از آن ها برای ساخت شرکت های برجسته صنعتی استفاده کرد. شما فقط به روان شناسی درست یک موسس برای رسیدن به آن نقطه احتیاج دارید.

1- اول زبان: یکی از رایج ترین اشتباهاتی که شاهدش هستیم این است که شرکت ها اول گزینه هایی را می سازند و بعد برایش اسم می گذارند. عکس این درست است. باید زبان اول وارد عمل گردد. زبان دقیقی که برای توصیف محصول و شرکت خود انتخاب می کنید، به شما می گوید درحال انجام چه کاری هستید، و به کاربرتان هم می گوید که باید انتظار چه چیزی را داشته باشد. زبان شما، شما را تعریف می نماید.

2- همدلی با کاربران: یک موسس خوب، کل روزش را صرف فکر کردن درباره محصولش می نماید. می خواهد کاربر به آن محصول توجه نموده و دوستش بدارد و محصول برای کاربر مفید و بسیار خوشایند باشد. اما مساله اینجاست که فکر کردن به محصولتان، همان فکر کردن به کاربر نیست، هر چند که ادغام آن ها کار ساده ای است. یک موسس عالی، وقت بیشتری را صرف فکر کردن به افکار و احساسات مصرف نمایندگان می نماید.

صرف فکر کردن به روان شناسی آنها. این واقعیت است. مشتری شما زندگی بزرگ و پیچیده ای دارد و شما می جنگید تا ذره کوچکی از آن باشید. آن ها زندگی، خانواده، آپارتمان، دوستان، ماشین، مادر مریض، بیمه، بدهی، تعطیلات آینده، فرزندان، مدرسه فرزندان و گوشی همراه که خودش 100 برنامه دارد و خیلی چیز های دیگر دارند. شما جایی در آن حوالی دفن شده اید. در دنیای شما، محصولتان همه جا هست. 12 ساعت روز، 6 روز هفته.

در زندگی آنها، محصول شما فقط یک ذره کوچک به حساب می آید (تازه در بهترین حالت، اگر فوق العاده باشید). پس سوالی که باید هر روز از خودتان بپرسید این است: محصول شما برای آن ها باید چطور باشد تا لیاقت کسب جایگاهی در زندگی پیچیده شان را داشته باشد؟ پاسخ شما به سوال بالا باید این نگاه را انعکاس دهد که پشت هر شرکت فناوری جالبی، بینش قدرتمندی نسبت به روان شناسی انسان وجود دارد. بینشی که آن ذره را برای کاربران چشمگیر می نماید.

3- همواره درحال حرکت باشید: به 85 میلیون سال قبل برگردید. شکل غالب زندگی روی کره زمین از آن چه کسانی بود؟ دایناسورها. آن ها بزرگ بودند. در راس زنجیره غذایی قرار داشتند. غول هایی بودند که بر زمین حکمرانی می کردند. اما آن ها تنها نبودند. اگر زیر بوته ها می خزیدید، به موجود حشره خوار کوچکی برمی خوردید یعنی همان جد پستانداران امروزی. موجود لرزان و نادیده گرفته شده ای که در وحشت از شکارچیان بزرگ الجثه زندگی می کرد. این حشره خوار هیچ مزیتی نسبت به دایناسور ها نداشت جز اینکه دائما حرکت می کرد. هر دقیقه روز، حتی در خواب به حرکت کردن ادامه می داد. بعد یک شهاب سنگ آمد و همه چیز عوض شد.

آب وهوا به شدت به هم ریخت. تنازع بقا ابعاد جدیدی به خود گرفت. در نهایت، حشره خوار پیروز شد. چرا؟ چون اندازه کوچک و سرعتش در دوران تغییرات سریع، به نفعش شده بود، درحالی که دایناسورها، قربانی سلطه خودشان شده و منقرض شدند. اندازه بزرگ آنها، تبدیل به بزرگ ترین نقطه ضعفشان شد. این حشره خوار باید الگوی موسسان بزرگ بوده باشد. امروزه شرکت های نوپا باید با داستان آن آشنا شوند و طرز فکرش را یاد بگیرند.

همان طور که اندی گراو گفته، فقط پارانوئید (بیمار بدگمان و دشمن پندار) زنده می ماند. شما هم همین طور، در دنیای تحت سلطه غول ها زندگی می کنید. شما هم مزیتی ندارید، جز یکی: سرعت. دائما حرکت کنید. از هر کس دیگری بیشتر حرکت کنید. برای رشد کردن باید سریع تر آزمایش کنید. سریع تر تکرار کنید. هرگز نایستید و این احتیاجمند روان شناسی حشره خوار است.

4- عشق به داده: اگر می خواهید رشد کنید، باید به سنجش همه چیز متعهد باشید. باید بیازمایید، بسنجید و تکرار کنید. این همان موتوری است که انرژی رشد کردن را تامین می نماید. نمی گردد بعدا روی داده ها فکر کرد. داده محور قرار نیست یک واژه مد روز باشد. باید واقعا به آن متعهد باشید. منابع مهندسی قابل توجهی را به سنجش اختصاص دهید. حتی تا نیمی از منابع مهندسی خود را. باید به داده هایتان عشق بورزید. این باید روان شناسی شما باشد. ایمیل آمار روزانه شما باید محور فرهنگ شما را تشکیل دهد و آن قدر برجسته باشد که هر کسی در شرکتتان بتواند به آن افتخار کند.

5- تحمل درد شکست: تکرار خستگی ناپذیر، بخش بعدی موتور رشد است و گفتنش خیلی راحت تر از انجام دادنش است. این یعنی در روان شناسی شما، باید تحمل درد شکست را یاد بگیرید.

هر روز شکست خواهید خورد. بیشتر کار هایی که برایشان وقت و انرژی می گذارید، منفی از آب در خواهند آمد. بیشتر روش های جدید، جواب نخواهند داد. باید از نظر ذهنی قادر به عبور کردن از ضرر ها باشید و هر یک از اعضای گروهتان هم همین کار را بنمایند. این سیستم و روان شناسی رشد است که نباید شکست بخورد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1390

به "روان شناسی رشد استارت آپ ها و شرکت های نوپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روان شناسی رشد استارت آپ ها و شرکت های نوپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید