رهبران و ورزشکاران چه ویژگی های اخلاقی مشترکی دارند؟

به گزارش مجله اندیشه، این ویژگی های اخلاقی به کسب و کارتان یاری خواهد نمود.

هر فرد پیروزی علاوه بر مهارت های تخصصی از ویژگی های اخلاقی ویژه ای تبعیت می نماید. اما ویژگی های اخلاقی در بیشتر ورزشکاران و رهبران پیروز، مشترک است. در ادامه برای شناخت این ویژگی ها با خبرنگاران همراه باشید.

رهبران و ورزشکاران چه ویژگی های اخلاقی مشترکی دارند؟

رخی ویژگی های قوی در میان اغلب ورزشکاران و رهبران حرفه ای کسب و کار مشترک هستند. این ویژگی ها شامل مهارت های تخصصی نمی شوند بلکه خصوصیات اخلاقی هستند که به پیروزیت شما در تمام محیط های کاری یاری خواهند کرد.

1- پذیرفتن شکست به عنوان بخشی از بازی

نگرانی در خصوص کامل بودن هم در ورزش و هم در کسب و کار شما را فلج می نماید. ورزشکاران و رهبران پیروز معتقدند که شکست خوردن باعث رشد کردن و رسیدن به پیروزیت می گردد. به عنوان مثال استف کری که از برترین پرتاب نماینده های 3 امتیازی در بسکتبال است، تنها 43.6 درصد از پرتاب های خود را با پیروزیت گل می نماید. یعنی اغلب اوقات در پرتاب های خود شکست می خورد. ریچارد برانسون نیز مثال دیگری از این موضوع در زمینه کسب و کار است. او شرکت های بسیاری تاسیس نموده است که تعداد زیادی از آن ها با شکست روبرو شده اند. نکته مهمی که باید بدانید این است که همه ما اشتباه می کنیم. اما افراد پیروز از این موقعیت استفاده نموده و نکات جدیدی را از آن ها یاد می گیرند.

2- استفاده از افراد مناسب در جایگاه مناسب

احتمالا شما هم در مسابقات فوتبال مشاهده نموده اید که مربی ها در گوشه زمین با داد زدن و تذکر دادن به بازیکنان سعی می نمایند تا آن ها را در موقعیت مناسب قرار دهند. زیرا اگر یک نفر در جایگاه مناسب خودش قرار نگیرد می تواند نظم کل تیم را به هم زده و باعث شکست خوردن گردد. این موضوع در کسب و کار هم صادق است. رهبران خوب باید برای رشد کردن و پیروز شدن استعدادهای تیم خود را در موقعیت های شغلی مناسب قرار دهند.

3- فروتنی و مسئولیت پذیر بودن

مدیران باید در برابر اتفاقات ناگواری که داخل شرکت می افتد مسئولیت پذیر باشند. سرزنش کردن و مقصر دانستن دیگران نشان دهنده ضعف است. در عوض زمانی که شرکت با مسئله ای روبه رو می گردد رهبران باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. این موضوع در خصوص ورزشکاران نیز صادق است. آن ها هم بعد از یک مسابقه ورزشی و درحالی که جلوی دوربین صدها خبرنگار قرار دارند مسئولیت شکست را بر عهده می گیرند و شخص دیگری را مقصر نمی دانند. از طرفی زمانی که همه چیز به خوبی پیش می رود مدیران و ورزشکاران حرفه ای اعتبار آن را تنها برای خودشان نمی گیرند بلکه به کل اعضای تیم برای رسیدن به پیروزیت اعتبار می دهند.

4- حفظ خونسردی در شرایط سخت

حفظ خونسردی مسئله ای است که بهای زیادی به آن داده نمی گردد. ورزشکاران حرفه ای زمانی که شرایط به خوبی مهیا شده و توپ در برترین موقعیت واقع شده است اجازه نمی دهند که فشار و استرس این فرصت را خراب کند بلکه به عنوان یک سوخت از آن استفاده می نمایند. مدیران پیروز نیز به همین ترتیب عمل می نمایند. آن ها می دانند که از فشار موجود باید برای بهبود کارشان استفاده نمایند و نهایت تمرکز را روی اجرای برترین برنامه خود می گذارند. این طرز تفکر باعث برجسته شدن یک شخصیت در میان ورزشکاران یا مدیران می گردد. هرچقدر مدیر پروژه استرس کمتری داشته باشد فشار کمتری نیز به اعضای تیم وارد خواهد شد.

5- فکر نکردن به اتفاقات زمان گذشته

در بازی فوتبال زمانی که نیمه اول تمام می گردد، مربی که تیمش نتیجه ضعیف تری گرفته به بازیکنان می گوید نگران نباشید در نیمه بعدی جبران خواهید کرد. این حرف به این معنا است که شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید پس آن را فراموش کنید و برای آینده آماده شوید. رهبران بزرگ و پیروز نیز این موضوع را می دانند. به عنوان مثال 2 سال پیش مارک زاکربرگ و اعضای تیمش برای رقابت با اسنپ چت، اسلینگ شات را معرفی کردند که با شکست روبه رو شد. اما اعضای تیم فیسبوک دفعه بعد قدرتمندتر ظاهر شدند و حالا برترین رقیت اسنپ چت یعنی اینستاگرام را در اختیار دارند. ورزشکاران و رهبران پیروز در گذشته منفی یا مثبت خود غرق نمی شوند. آن ها نگران این هستند که چگونه می توانند زمان حال و آینده خود را بسازند.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2016

به "رهبران و ورزشکاران چه ویژگی های اخلاقی مشترکی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبران و ورزشکاران چه ویژگی های اخلاقی مشترکی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید