خودت را همان طور که هستی دوست داشته باش

به گزارش مجله اندیشه، خبرنگاران: همواره خیلی زود به دیگران علاقمند می شویم، ولی فراموش می کنیم ابتدا باید خودمان را دوست داشته باشیم. هر نقطه ضعفی داشته باشید؛ باید خودتان را همان طور که هستید بپذیرید. این مسئله برای شادی و موفقیت در زندگی بسیار اهمیت دارد. توجه کنید که شما ویژگی های خاصی دارید و باید به آن ها افتخار کنید.

خودت را همان طور که هستی دوست داشته باش

همچنین از خصوصیات بد خود سرخورده نشوید. همواره می توانید آن ها را ترک یا با ویژگی های خوب دیگر جایگزین کنید. ممکن است کمی سخت باشد، اما خوشبختانه راه های زیادی برای این که خودمان را دوست داشته باشیم موجود است. در ادامه 10 روش موثر به شما پیشنهاد می کنیم تا این بار وقتی خودتان را در آینه می بینید لبخند بزنید.

1. گذشته را رها کنید

همه ما در زندگی اشتباهاتی داشتیم. شما هم از این قاعده مستثنی نیستید. بدون شک در گذشته حداقل یک اشتباه مرتکب شدید که گاهی هنوز خود را سرزنش می کنید. اما دیگر این کار را نکنید. خودتان را ببخشید و سعی کنید گذشته را فراموش کنید. حتی اگر اشتباهی مرتکب شدید؛ الآن فرد جدیدی هستید و همین که متوجه اشتباهات خود می شوید نشانه بسیار خوبی است. بگذارید مسائل گذشته در همان روز های سپری شده باقی بمانند و بار سنگین آن ها را در زمان حال به دوش نکشید.

2. با خود مهربان باشید

همواره گفته اند به خودتان احترام بگذارید تا بقیه هم برای شما احترام قائل باشند. اگر به دیگران اجازه دهید با شما بدرفتاری نمایند؛ ثابت می کنید خودتان را دوست ندارید. جسم و روح و ذهن شما احتیاجمند توجه و مراقبت است. پس هر روز مراقب خودتان باشید. وقتی سلامت و آراسته اید؛ حس خوبی نسبت به خودتان دارید و این حس رضایت باعث می گردد خودتان را بیشتر دوست داشته باشید.

3. به کسانی که دوستتان دارند فکر کنید

حتماً کسانی هستند که دوستتان داشته باشند. مثل والدین، دوستان یا حتی سگ خانگی تان.

اکثر ما خیلی کم به این موضوع فکر می کنیم که چرا دیگران دوستمان دارند؟

به احتمال زیاد، آنقدری که خودتان تصور می کنید خصوصیات بدی ندارید. برای یک بار هم که شده سعی کنید خودتان را از دید کسانی که دوستتان دارند ببینید. با این کار نه تنها قدر خودتان را می دانید؛ بلکه متوجه می شوید در اصل خصوصیات بسیار خوبی دارید که قبلاً از وجود آن ها بی خبر بودید.

4. در انتخاب افرادی که بیشتر وقت خود را با آن ها سپری می کنید بیشتر دقت کنید

اگر با افراد بی انگیزه و منفی باف معاشرت کنید؛ احساس بدبختی می کنید. برعکس، اگر توسط افراد پیروز و سرسخت احاطه شده باشید؛ شما هم خوش بین و پیروز خواهید بود. پس باید در انتخاب کسانی که هر روز آن ها را می بینید دقت کنید، زیرا آن ها خواه ناخواه بخشی از زندگی شما می شوند و بر شما اثر می گذارند.

5. لیستی از بهترین ویژگی های خود تهیه کنید

همین الآن اتوماتیک بردارید و لیستی از تمام ویژگی های مثبت و هرکار درست و خوبی که تا به حال انجام دادید بنویسید. همه را بدون هیچ استثنایی یادداشت کنید. حتی کوچک ترین کار خیری را که انجام دادید از قلم نیندازید. چیز هایی مثل خرید هدیه برای مادر یا بازنگه داشتن در برای بقیه مردم را هم نادیده نگیرید. بعد از اتمام لیست خواهید دید در اصل آدم خوبی هستید و جهان به آدم هایی مثل شما احتیاج دارد.

6. هویت واقعی خود را به یاد داشته باشید

سعی کنید بفهمید واقعاً چه کسی هستید. تا زمانی که ملاک شما ظاهر و پول باشد؛ نمی توانید هویت واقعی خود را پیدا کنید. تمام عوامل خارجی را دور بیندازید و درونتان را رصد کنید. به پیروزیت هایی که در طول زندگی کسب کردید بیندیشید و به عنوان یک انسان و شخصیت مستقل خودتان را ارزیابی کنید. مطمئنم اگر کمی فکر کنید؛ ویژگی های بسیار خوبی درون خود می یابید. اینکه بتوانید خود را دوست داشته باشید در گروی یادآوری هویت واقعی شما است. در غیر این صورت مشغول کوشش بی فایده برای دوست داشتن یک هویت جعلی هستید که هیچ سودی برای شما ندارد.

7. به دیگران یاری کنید

این کار باعث می گردد حس مفید بودن داشته باشید و به خودتان افتخار کنید. فرقی نمی نماید؛ این که آخر هفته ها داوطلبانه در کار های خیریه شرکت کنید یا فقط هر زمان که خانواده و دوستانتان به مسئله ای برخوردند؛ به آن ها یاری کنید. در هر صورت به مرور زمان، خود را بیشتر و بیشتر دوست خواهید داشت. با این روش در چشم خودتان عزیزتر و به پیروزیت نزدیک تر می شوید و صدالبته عزت نفستان هم افزایش می یابد.

8. برای خودتان حدومرز قائل شوید

یک لیست از چیز هایی که به آن ها احتیاج دارید و برایتان اهمیت دارند تهیه کنید. مسائلی که رعایت نکردن یا نادیده دریافت آن ها موجب ناراحتی و رنجش شما می گردد.

حالا روی این جمله تمرکز کنید: هر چه برای شما مهم باشد؛ بسیار اهمیت دارد.

پس از این به بعد هرکس خواست از حدومرز های شما فراتر برود؛ جلوی او بایستید. غرورتان را حفظ کنید. بگذارید مردم بدانند خط قرمز های شما کدامند. چه اعمالی را می بخشید؟ قادر به تحمل چه اعمالی نیستید؟ اگر عذرخواهی کردند؛ آن ها را ببخشید. برعکس، اگر به رفتار خود ادامه دادند و باعث رنجش شما شدند؛ باید آن ها را با عواقب رفتارشان روبه رو کنید.

با این روش به احتیاج های خود احترام می گذارید و اجازه نمی دهید افراد از شما سواستفاده نمایند. به مرور زمان، عزت نفس بیشتری پیدا می کنید، چون با این روش، به خود و دیگران نشان می دهید لایق تحسین و دوست داشته شدن هستید.

9. دنبال جلب رضایت بقیه نباشید

دائماً به خودتان یادآوری کنید مجبور نیستید هرکاری بقیه انجام میدهند انجام دهید. همین طور در دریافت تصمیمات مهم و شخصی خود، هیچ احتیاجی به اجازه و تایید دیگران ندارید.

نباید فراموش کنید وقت طلاست! هر کاری که امروز انجام می دهید مهم است، چون شما یک روز از زندگی خود را صرف آن نموده اید. دنبال کردن نظرات دیگران به مدت طولانی، خلاقیت را در شما می کشد و تناقض حاصل از آن، شما را افسرده و ناراحت می نماید. پس خودتان باشید و به قضاوت های بیجای اطرافیان بی اعتنایی کنید، چون آن ها به جای شما زندگی نمی نمایند.

10. کار هایی انجام دهید که خشنودتان می نماید

اول از همه باید پیدا کنید چه چیزی باعث شادی شما می گردد. مهم نیست چه باشد. فقط آن را انجام دهید. فقط سعی کنید خشنود باشید. هر چه بیشتر کار هایی را که از انجام آن ها لذت می برید انجام دهید؛ خشنود تر خواهید بود. توجه کنید بین خودخواهی و اولویت قرار دادن خود، تفاوت بسیاری است، چون تا وقتی عاشق خودمان نباشیم؛ نمیتوانیم به کس دیگری عشق بدهیم.

احساس خشنودی و رضایت از زندگی بدون پذیرفتن خودتان غیرممکن است. همواره لازم نیست خود را تغییر دهید تا از شخصیتی که دارید راضی باشید. شاید فقط ضروری است به بخشی از وجود خود رجوع کنید که تقریباً همواره به آن بی توجه بودید. یادتان نرود جهان همواره مجموعه ای از خوبی ها و بدی هاست و هر مسئله ای حاصل فراموش کردن این اصل است. اگر فقط نکات بدِ رفتاری خود را در نظر بگیرید؛ هرگز یاد نمی گیرید چطور خود را دوست داشته باشید و از زندگی نهایت لذت را ببرید.

پس دست به کار شوید و روش های بالا را انجام دهید. ضمناً یک هدف برای خود مشخص کنید و خوش بین باشید. برخی مواقع رسیدن به یکی از اهداف قدیمی باعث می گردد جان تازه ای بگیریم و توانایی های خود را باور کنیم. هیچوقت نباید فراموش کنید شما با تمام ویژگی های خوب و بدی که دارید؛ لایق دوست داشته شدن اید. راستی آیا خودتان را همان طوری که هستید دوست دارید یا دائم می خواهید تغییر کنید؟

منبع: womenosophy

منبع: برترین ها
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 359

به "خودت را همان طور که هستی دوست داشته باش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودت را همان طور که هستی دوست داشته باش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید