حکیم زاده: برای انسداد مبادی بی سوادی یک تقسیم کار ملی انجام شده است

به گزارش مجله اندیشه، تهران (پانا) - به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای دولت تدبیر و امید فقط 14 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل جذب شده بودند که این تعداد در این دولت به بیش از 30 هزار نفر رسید.

حکیم زاده: برای انسداد مبادی بی سوادی یک تقسیم کار ملی انجام شده است

به گزارش روابط عمومی معاونت ابتدایی رضوان حکیم زاده گفت: ارائه گزارش درباره دستاوردهای معاونت های آموزش و پرورش باید براساس اهداف سندتحول بنیادین به عنوان نقشه راه برای بخش های مختلف آموزش و پرورش تدوین گردد.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از مهم ترین دستاوردها در سال های اخیر راه حل 5-1 سند تحول بنیادین است که اشاره به تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق محروم دارد؛ بطوری که نرخ پوشش پیش دبستانی از میانگین 38 درصد در سال 92-93 به بالای 70 درصد در سال تحصیلی 98-99 رسیده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح نمود: همچنین نرخ پوشش پیش دبستانی در روستاها از 23.3 درصد در سال های 92-93 به 65.7 درصد رسیده است.

حکیم زاده گفت: یکی از نکات مهم در تعمیم دوره پیش دبستانی این است که برای اولین بار در دولت تدبیر و امید ردیف خاصی برای توسعه پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه با حمایت دولت تصویب شد. با این ردیف اعتباری این امکان مهیا شد تا در مناطق کمتر برخوردار رشد قابل توجهی حاصل گردد که حتی از میانگین کشوری هم درصد پوشش پیش دبستانی بیشتر است.

وی یادآور شد: همچنین نرخ 9 درصد پوشش پیش دبستانی در سال 92- 93 استان سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی گذشته به بالای 80 درصد رسید، به همین ترتیب در استان های خوزستان، خراسان شمالی، ایلام و کرمان هم افزایش قابل توجه نرخ پوشش پیش دبستانی صورت گرفت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید نمود: اهمیت افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی از آنجایی ناشی می گردد که آماده سازی بچه ها برای ورود به مدرسه به ویژه در مناطق دوزبانه و کمتر برخوردار یکی از شروط لازم برای تحقق عدالت آموزشی است.

حکیم زاده اضافه نمود: گذراندن دوره پیش دبستانی بچه ها را برای تحصیل در دبستان آماده می نماید تا هنگام ورود به مدرسه از آمادگی لازم برای موفقیت در مدرسه برخوردار باشند و افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی در این حد یکی از دستاوردهای قابل توجه و قابل ملاحظه دولت تدبیر و امید محسوب می گردد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از مهم ترین ماموریت های دوره ابتدایی گفت: توسعه عدالت آموزشی و افزایش نرخ دسترسی دانش آموزان در دوره ابتدایی به فرصت آموزش در این دولت مورد توجه جدی نهاده شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح نمود: افزایش نرخ ثبت نام در دوره ابتدایی از 97.8 به 98.18 رسیده؛ این میزان افزایش بیشتر در مناطق کمتر برخوردار انجام شده است.

حکیم زاده همچنین درباره اقدامات معاونت آموزش ابتدایی در مورد جذب بازماندگان از تحصیل شرح داد: افزایش قابل توجهی در مورد جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل انجام شده است. یک برنامه انسداد مبادی بی سوادی در دولت تدبیر و امید در وزارت آموزش و پرورش تصویب شده است که راهنمای عمل محسوب می گردد.

وی ادامه داد: به واسطه برنامه انسداد مبادی بی سوادی یک تقسیم کار ملی انجام شده است؛ بطوری که در سال 92-93 فقط 14 هزار نفر از دانش آموزان بازمانده از تحصیل جذب شدند، اما در سال های اخیر این رقم به بالای 30 هزار نفر رسید و همچنین سالانه تعداد بیشتری از دانش آموزان جذب می شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تصویب اساسنامه مدارس عشایری در مورد توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم و کمتر برخوردار برای اولین بار در دولت تدبیر و امید صورت گرفت.

حکیم زاده اضافه نمود: در حوزه آموزش عشایر دستاوردهای قابل توجهی بدست آمده است؛ به طور تعیین تعداد دانش آموزان دختر در مناطق عشایری افزایش داشته و همچنین تعداد مدارس شبانه روزی که برای دانش آموزان عشایری تاسیس شده اند، 11 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: وجود شبانه روزی ها برای تضمین ادامه تحصیل دانش آموزان به ویژه دختران لازم است، همچنین نرخ برابری فرصت دسترسی دختران در آموزش عشایر افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام نمود: یکی از راه حلهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در به روزآوری و همگام بودن با تحولات در مورد روش های نوین تعلیم و تربیت اختصاص دارد. در این خصوص با توجه به اهمیت دوره ابتدایی برنامه های تحولی بسیاری اجرا شد.

حکیم زاده گفت: ترویج گفتمان پاسداشت دوره کودکی و تدوین برنامه های تربیتی متناسب با اقتضائات دوره کودکی و حرکت از سمت حافظه محوری و حافظه پروری به مهارت محوری یکی از برنامه های معاونت آموزش ابتدایی بوده است که در قالب ایجاد اتاق های بازی و یادگیری در مدارس ابتدایی یاری می نماید، بچه ها در بستر بازی یادگیری پایدار داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: برنامه تکالیف مهارت محوری که جایگزین مشق شب سنتی شده و به جای رونویسی و روخوانی دانش آموزان را با تمرین های تلفیقی که آموخته های دنیای مدرسه با زندگی پیوند می زند، از دیگر برنامه های اجرا شده معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه عید و داستان بزرگترین برنامه متمرکز کتابخوانی در کشور است، ادامه داد: در سال گذشته هشت میلیون رکورد برنامه از داستان خوانی، داستان نویسی یا روایت داستان دانش آموزان ثبت شد.

حکیم زاده گفت: یکی دیگر از دستاوردهای این دوره حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق و پایدار و مهارت محوری است که ممنوعیت ورود کتاب های یاری آموزشی و یاری درسی تستی به مدارس دوره ابتدایی و ورود موسسات از جمله اقدامات موثر در این راستا بود که معمولا آزمون های تستی پیشرفت تحصیلی باعث ایجاد رقابت ناسالم می شد.

وی اضافه نمود: آزمون های تست زنی به جای اینکه دانش آموزان را درگیر برنامه های تربیتی هدفمند کند، درگیر تست زنی از دوره ابتدایی می کرد. این اقلام ممنوع شد تا در این راستا به برنامه هایی که متناسب با اقتضائات تربیت در دوره کودکی است مثل عید و داستان، بازی و یادگیری و تکالیف مهارت محور پرداخته گردد.

حکیم زاده اعلام نمود: همچنین سعی شده در راستای راه حل 17-3 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر به روز آوری رشته های تعلیم و تربیت و روش های در مورد فرآیند یادگیری و یاددهی در مدارس تاکید گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1608

به "حکیم زاده: برای انسداد مبادی بی سوادی یک تقسیم کار ملی انجام شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکیم زاده: برای انسداد مبادی بی سوادی یک تقسیم کار ملی انجام شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید