چهارشنبه سوری به کجا سفر کنیم؟

به گزارش مجله اندیشه، تور چهارشنبه سوری می تواند یک تور مجذوب کننده و پرخاطره باشد اگر تمام موارد ایمنی رعایت شوند و بیشتر از هرچیزی از کنار هم بودن در این شب لذت ببریم. مدت هاست که تنها تصویری که از چهارشنبه سوری داریم صدای مهیب ترقه و انفجار است که در میان ناله و دود، آمبولانس ها در حال حرکت هستند و بیشتر بنظر می رسد که با یک جنگ تمام عیار روبرو هستیم تا یک تفریح و تفریح پرخاطره و مجذوب کننده که بر پایه یک آیین باستانی شکل گرفته است. در این مقاله گفتنی های زیادی در خصوص این مراسم داریم که بهتر است تا انتها آن ما را همراهی کنید.

چهارشنبه سوری به کجا سفر کنیم؟

ماجرای چهارشنبه سوری

پیش از آنکه به شما توصیه کنیم که با تور چهارشنبه سوری سفر کنید و این آیین باستانی را چگونه جشن بگیرید اجازه بدهید تا کمی در خصوص تاریخچه چهارشنبه سوری با شما صحبت کنیم. در کل چهارشنبه سوری جشنی است که از دیرباز با برگزاری یک مراسم زیبا و باشکوه برگزار می شد که به آن جشن چهارشنبه آخر سال نیز می گویند. جشن چهارشنبه سوری را در غروب آخرین سه شنبه سال برگزار می نمایند و آن را تا نیمه های شب ادامه می دهند. تفاوت این سه شنبه سرانجامی سال با دیگر روزها این است که زمانی که زرتشت به واسطه تنظیم کردن زمان و تاریخ توانست تقویمی را تدوین کند، درست مصادف بود با زمانی که تحویل سال تازه به روز سه شنبه می افتاد.

به عبارتی قسمتی از سه شنبه به سال قدیم متعلق بود و قسمت دیگر یعنی از ظهر به بعد آن متعلق به سال تازه بود. در زمان گذشته شروع هر روز را از نیمه شب محاسبه می کردند، به همین خاطر فردای روز سه شنبه نوروز اعلام شد و شب قبل از آن را مردم به جشن، پایکوبی و آتش بازی پرداختند. مدتها گذشت و برگزاری جشن در سرانجام روز سه شنبه آخر سال بدون در نظر گرفتن روز شروعین سال تازه به صورت یک فرهنگ در آمده و هر ساله اجرا شد.

چهارشنبه سوری در شهرهای ایران

برگزاری مراسم چهارشنبه سوری می تواند یک جشن به یاد ماندنی و یک خاطره زیبا از سه شنبه آخر سال را برای ما تداعی کند، اما بد نیست بدانید که مردم شهرهای مختلف ایران جشن ها و آیین های متفاوتی در سه شنبه آخر سال برگزار می نمایند که شما می توانید با انتخاب تور چهارشنبه سوری، به هر کدام از شهرها سفر نموده و در آیین ها و جشن های سه شنبه آخر سال آنها شرکت کنید.

  • تور چهارشنبه سوری در تبریز

شهر تبریز یکی از شهرهای قدیمی و زیبای ایران به شمار میرود که آثار تاریخی فراوانی مانند مسجد کبود گواه بر قدمت این شهر هستند. اگر تصمیم گرفتید با تور چهارشنبه سوری به شهر تبریز سفر کنید، باید بدانید که مردم این شهر آیین های متفاوت و زیبایی برای چهارشنبه سوری دارند. آتش بازی و بعلاوه گره گشایی کردن یکی از مراسم هایی است که به طور جدی هر ساله در شهر تبریز برگزار می گردد. در گذشته به جای آتش درست کردن و پریدن از روی آن، مردم صبح روز چهارشنبه از روی آب می پریدند و آواز آتیل ماتیل چرشنبه بختیم آچیل چرشنبه را با خود زمزمه می کردند.

این رسم زیبا در شهر تبریز هنوز هم رواج دارد و به واسطه پریدن از روی آتش اجرا می گردد. یکی دیگر از مراسم های مردم شهر تبریز خوردن میوه خشک و آجیل در شب چهارشنبه سوری است که تبریزی ها به شدت به آن پایبندند و علاقه زیادی به گذراندن این شب در کنار خانواده و آجیل خوردن دارند. تبریزی های یک رسم جالب دیگر هم دارند که از دوره ساسانیان به جای مانده و در این مراسم مردم از روی پشت بام بر سر عابران آب می پاشند که هنوز هم این رسم را می توانید در بعضی از خانواده های تبریزی مشاهده کنید. تور چهارشنبه سوری یک انتخاب عالی برای گذراندن این شب خواهد بود.

  • چهارشنبه سوری در اهواز

شهر اهواز نیز یکی دیگر از شهرهای زیبای ایران است که در خطه جنوب قرار گرفته و آیین های مخصوص به خود را برای شب چهارشنبه سوری دارد. در این شهر مردم در شب چهارشنبه سوری آیین قاشق زنی و برپا کردن آتش دارند که در راستا ها و خیابان های مختلفی که برای برگزاری جشن این شب انتخاب شده اند، دور هم جمع شده و سعی بر گذراندن اوقات و ساعاتی خوش در کنار یکدیگر دارند.

  • تور چهارشنبه سوری در شیراز

شیراز جنت طراز نیز شب چهارشنبه سوری آیین و مراسم خود را دارد که بدون شک شرکت کردن در تور چهارشنبه سوری شیراز می تواند برای شما لحظاتی فوق العاده و فراموش نشدنی را رقم بزند. اسپند دود کردن، برپا کردن آتش در کوچه ها و خیابان ها، فال گوش ایستادن و نمک دور سر چرخاندن از جمله مراسم ها و آیین های سنتی هستند که مردم شیراز در این روز به یادماندنی آنها را برپا می دارند. در گذشته رسم بود که در صحن بقعه حضرت شاهچراغ مراسم آخرین سه شنبه سال و چهارشنبه سوری را برگزار می کردند و صحن این حرم اصلی ترین مکان برای برپا شدن این مراسم بود. بانوان شیرازی نیز در این روزها برای اینکه آسیب و بلایا را از خود و خانواده دور نمایند و یا احیاناً بخت خود را باز نمایند، در رودخانه سعدیه آب تنی نموده و دوش می گرفتند.

  • تور چهارشنبه سوری در میان کرد نشین ها

سفر به شهرهای کردنشین با تور چهارشنبه سوری می تواند یک انتخاب بی نظیر باشد. مردمان مهربان و مهمان نواز کرد مراسم های مخصوص خود برای این شب به یادماندنی را دارند. از جمله می توان به برپا کردن آتش و جمع شدن در اطراف آنها اشاره نمود. به طور کلی مانند سایر شهرهای ایران، مردم کرد نشین نیز آتش برپا می نمایند و با جمع شدن در اطراف آن، به پایکوبی و آواز خوانی می پردازند.

  • تور چهارشنبه سوری در شهرضا

جای جای کشور ایران مراسم ها و آیین های خود را برای شب چهارشنبه سوری دارند. اگر شما تور چهارشنبه سوری شهرضا را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید این شب زیبا را در این شهر به صبح برسانید، بدون شک با آیین های مجذوب کننده و دیدنی فراوانی رو به رو خواهید شد. آتش بازی کردن و همین طور گره گشایی از جمله مراسم هایی هستند که به طور مرسوم در میان مردم این شهر رواج دارد.

  • تور چهارشنبه سوری در لرستان

لرستان مردمان دلنشین و سخت کوشی دارد که اگر تصمیم گرفتید با تور چهارشنبه سوری به این شهر سفر کنید و در آیین های سنتی مردم این شهر شرکت کنید، مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد. این شهر نیز مانند سایر شهرهای ایران سنت ها و مراسم مخصوصی را برای شب چهارشنبه سوری دارد که یکی از پر تکرار ترین و مجذوب کننده ترین آنها جمع شدن به دور آتش و پریدن از روی آن است.

  • چهارشنبه سوری در خراسان

اجازه دهید با گذر از شهرهایی مانند شیراز، لرستان و کردستان، به خراسان هم سری بزنیم و از آیین های زیبای مردم این شهر در شب چهارشنبه سوری صحبت کنیم. تور چهارشنبه سوری در خراسان بدون شک می تواند خاطره ای به یاد ماندنی برای شما به جا بگذارد. مردم خراسان از گذشته رسم داشتند که برای جشن چهارشنبه سوری هیزم جمع نمایند و در کنار اسپند، آنها را به درون آتش بریزند. از دیگر مراسم آیینی این شهر برای چهارشنبه سوری این است که بر روی اسپند در حال سوختن نمک می پاشند تا جرقه های ریزی ایجاد گردد و تصویر ترقه را برای آنها تداعی کند.

مردم این شهر نیز مانند سایر شهرهای ایران در شب چهارشنبه سوری در کنار یکدیگر جمع می شوند، گوی های هیزمی در آتش می اندازند و یا از یک ارتفاع بلند آنها را به پایین پرتاب می نمایند. مردم خوش قلب خراسان باور دارند که روزهای آخر سال متعلق به روح مردگان آنهاست و روح رفتگان در این روزها آزاد هستند. به همین خاطر آنها با پخت نان و حلوای محلی به استقبال آنها می فرایند. در کنار تمام این مراسم ها مردم ظرف های قدیمی و کهنه خود را نیز با خود به پشت بام می برند و آن ها را می شنمایند. مردم باور دارند که ریختن همزمان زغال و نمک درون یک کوزه و شکستن آن، مسائل و بدبختی ها را از اهالی خانه دور نموده و سالی پر برکت و شاد را برای آنها به ارمغان می آورد.

  • چهارشنبه سوری اصفهان

شهر اصفهان شهری زیباست که انصافا نصف دنیا است. در این شهر نیز مراسم خاصی برای شب چهارشنبه سوری برگزار می گردد که اگر انتخاب شما برای این شب تور چهارشنبه سوری اصفهان باشد، بدون شک ضرر نخواهد کرد. مردم اصفهان نیز باور دارند که اگر شخصی موقعیت بدی را تجربه نموده باشد و به اصطلاح عامیانه شانس با او یار نباشد، گوشه یک دستمال پارچه ای را گره بزند و صبر می نماید تا اولین فردی که از کنار او می گذرد این گره را برای او باز کند. عمل نشان می دهد که مسائل و تمام شرایط بد موجود گذرا هستند و افراد به راحتی می توانند بر مسائل پیچیده و سخت خود فائق آیند.

  • چهارشنبه سوری در تهران

همواره از تمام شهرهای ایران صحبت نموده ایم ولی کمتر به شهر تهران پرداخته ایم. شاید دلیل این است که تهران مرکز است و ما همواره آن را در فیلم ها و سریال های مختلف دیده ایم، بر این اساس چندان در آیین ها و مراسم ها مورد توجه قرار نمی گیرد. مردم شهر تهران نیز برای برگزاری شب چهارشنبه سوری اعتقادات و باورهای خود را دارند و شما اگر تور چهارشنبه سوری تهران را انتخاب کنید بدون شک شبی به یاد ماندنی خواهید داشت. یکی از مراسم های قدیمی که بین مردم شهر تهران در این شب رواج دارد حاجت خواهی از توپ مروارید است. توپ مروارید به عبارتی یک توپ بزرگ نظامی است که به طور معمول در میدان قدیم تهران یعنی همان میدان ارگ درست در مقابل نقاره خانه واقع شده است. حرف و حدیث در خصوص آن زیاد است و خرافات بیشماری در خصوص آن شکل گرفته است.

بعضی معتقدند که برای گرفتن حاجت می توانند دست به دامان این توپ شده و از او یاری بخواهند. در این شب مردم تهران به دور یکدیگر جمع می شدند و با دادن شیرینی، پول و کله قند نگهبانان این توپ را راضی می کردند تا به آنها اجازه برگزاری مراسم بدهند. از جمله مراسم دیگری که در میان مردم شهر تهران در این شب رواج دارد قاشق زنی، فالگوش ایستادن، شال اندازی، کوزه شکنی، بخت گشایی، پختن آش و خوردن میوه و شیرینی و آجیل مشکل است.

  • تور چهارشنبه سوری در کویر

اجازه بدهید تا پیش از هر کاری شما را تشویق کنیم به شرکت در تور چهارشنبه سوری در کویر! انتخاب کویر برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری یک انتخاب هوشمندانه است. به طور کلی هدف از برگزاری چهارشنبه سوری مراجعه به دامان طبیعت، برپایی آتش و برگزاری آیین باستانی و سنتی ما ایرانیان است.

به همین خاطر اگر کویر را برای برگزاری چهارشنبه سوری انتخاب کنید به دلیل دور بودن از گیاهان و مراتع و بعلاوه برخورداری از هوای مناسب، می تواند یک انتخاب بی نظیر باشد. تور چهارشنبه سوری در کویر که تقریباً از بعدازظهر شروع می گردد با گرد هم آمدن افراد علاقه مند و برپایی آتش انجام می گردد. در این تورها به واسطه وسعت فضا افراد بیشتری می توانند گرد هم جمع شوند و البته خطر کمتری متوجه منازل مسکونی، ساختمان ها و افراد خواهد بود.

سفر در چهارشنبه آخر سال؟

مراسم چهارشنبه سوری دیگر مانند گذشته اصالت ندارد و بی حاشیه نیست. چهارشنبه سوری هایی که در سال های اخیر برگزار می شوند شبیه به میدان جنگ هستند با پس زمینه ای دود گرفته و خون آلود که صدای آمبولانس ها و اورژانس، وحشت حاکم بر فضا را دوچندان می نمایند. حال تصور کنید که در میان کویر آتش بزرگی برپا نموده اید و در زیر آسمان پر ستاره در میان دوستان و آشنایان خود در حال گذراندن مراسم این شب آئینی هستید. بدون شک این تصویر مجذوب کنندهتر و البته به شدت ایمن تر خواهد بود. به شما پیشنهاد می کنیم که از تور چهارشنبه سوری بهره ببرید و برای مثال با رفتن به منطقه ها باز و کویری لحظات خوشی را برای خود و همراهان رقم بزنید.

چهارشنبه آخر سال دیگر زیبا نیست!

تمامیه سنت هایی که از گذشته در بین مردم ما رواج پیدا نموده اند و مانا شده اند، جایگاه خاص و ویژه ای دارند. به طور معمول بیشتر مراسم هایی که از گذشته برای ما به جا مانده است، منشاء اخلاقی داشته و با خرد نیاکان ما ارتباطی تنگاتنگ دارند. در تمام این مراسم ها ما به وضوح جدال با اهریمن و به آغوش کشیدن امید و زندگی را می بینیم، اما متاسفانه در سال های اخیر این مراسم ها با دستاویز های خرافه ای در هم آمیخته اند. همین امر سبب شده که هر ساله در روزهای سرانجامی سال ما شاهد اتفاقات ناگوار و دلخراشی باشیم که خسارت های جانی و اقتصادی فراوانی را به ما تحمیل می نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2160

به "چهارشنبه سوری به کجا سفر کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارشنبه سوری به کجا سفر کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید