جزئیات جلسه مهم کمیسیون اقتصادی مجلس با فعالان بورس ، کانون سهامداران حقیقی تشکیل می شود

به گزارش مجله اندیشه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه داریم از سهامداران خرد حمایت کنیم ولی کمیسیون اقتصادی فعلا برنامه ای برای دعوت از رئیس سازمان بورس ندارد، گفت: بحث تأسیس کانون سهامداران حقیقی یکی از موارد مطرح شده بود در جلسه کمیسیون اقتصادی و فعالان بازار سرمایه بود که آن را دنبال خواهیم کرد.

جزئیات جلسه مهم کمیسیون اقتصادی مجلس با فعالان بورس ، کانون سهامداران حقیقی تشکیل می شود

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از فارس، مهدی طغیانی با اشاره به اینکه دو کمیته از کمیسیون اقتصادی جلسه داشتند، گفت: یکی از این کمیته هایی که در کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه بررسی داشت، کمیته اقتصادیات بود که مواردی از طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه را بررسی کرد، البته به دلیل ابعاد این طرح در جلسه اول کار تا حد مختصری پیش رفت و به جلسات بعد کشیده شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه بعدی که نزدیک به سه ساعت هم به طول انجامید، تعدادی از فعالان بورس در کمیته بورس کمیسیون حضور پیدا کردند، در این جلسه به بحث بررسی شرایط بازار پرداخته و قسمتی از زمان به پیشنهادهای فعالان بورس اختصاص داشت.

وی بیان داشت: جمع بندی جلسه این بود که بورس باید به دور از نگاه های سیاسی و غیرعلمی راه خود را ادامه دهد و کمیسیون اقتصادی تلاش می کند که با یک نگاه غیرسیاسی و علمی به آن رسیدگی کند.

برخی از اظهارنظرها در خصوص بورس آسیب زاست

طغیانی ادامه داد: برخی از اظهارنظرهایی که در مجلس، دولت و ... در خصوص بورس انجام می شود، نگاه های دقیق و علمی نیست و آسیب هایی برای بورس به دنبال دارد که نمونه های آن را در هفته های گذشته نیز شاهد بودیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شرح داد: تهدید و فرصت در بورس توأمان است، یعنی فضای بازار سرمایه برای اقتصاد کشور فرصتی است که می توان بسیاری از دارایی هایی که در دست دولت است و یا توسط مردم، شرکت های مختلف و ... را به بورس وارد کرد و با منابع آزاد شده سرمایه گذاری رخ دهد، این فضا از طرفی نیز می تواند تهدیدی باشد که ناشی از ناآشنایی واردان بازار به فضای بازار سرمایه است.

کننده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: فضای بازار سرمایه ریسکی است و نوسان ذات بازار است؛ بعضاً مواردی در بازار مشاهده می شود که طبیعی نیست و تذکرات پی در پی نیز در هفته های اخیر توسط مجلس به مدیران در بازار سرمایه داده شده است و این فرایند ادامه خواهد داشت.

وی گفت: این جلسات را با فعالان بورس، تشکل های حقوقی، افرادی که در بازار سرمایه فعالیت جدی دارند و ... ادامه خواهیم داد، در جمع بندی این جلسه نیز قرار شد به روزرسانی بازار سرمایه مصوبه سال 1384 و اصلاح شده سال 1388 مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

نگاه کمیسیون اقتصادی حمایت از بازار سرمایه است

طغیانی با بیان اینکه نگاه کمیسیون حمایت از بازار سرمایه است، بیان کرد: هم از طریق پیگیری مباحث تقنینی و هم از جهت ابزارهای نظارتی که در اختیار کمیسیون واقع شده است می توان حمایت لازم را اجرایی کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش از این نیز از این ابزارها استفاده کردیم و در حال اجرا است، گزارش نظارتی ما در خصوص بورس و آن تهدیدها و فرصت ها در حال جمع بندی است و برای فعالان و صاحب نظران بازار سرمایه ارسال شده است، نقطه نظرات آن ها جمع بندی می شود و به عنوان گزارش نظارتی به صحن علنی ارسال و قرائت خواهد شد؛ در این گزارش های نظارتی می توان پیشنهادهای تقنینی نیز ارائه داد.

وی در خصوص دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در حال حاضر مجموعه ای از داده های فراوان در بازار را داریم که با تحلیل آن ها می شود نوع عملکرد بازار و آنچه در بازار رخ می دهد را رصد کرد، در خصوص این رصدها به جمع بندی رسید و اقدامات لازم را اجرایی کرد.

طغیانی شرح داد: توقع خود را به افراد در بازار سرمایه منتقل خواهیم کرد که از این داده های موجود برای عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کنند تا اگر این عملکرد به تضییع حقوق سهامداران خرد منجر شده باشد آن را گزارش دهند تا با ابزارهای مجلس برای احقاق حقوق سهامداران اقدام شود.

کننده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث حمایت از سهامداران خرد نیز در این جلسه مطرح شد، ما وظیفه داریم از سهامداران خرد حمایت کنیم، بازار سرمایه باید تمام امکانات خود را برای حمایت از افرادی که علی رغم همه توصیه ها، همه زندگی خود را به بورس آوردند، به کار گیرد.

کانون سهامداران حقیقی تشکیل می شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: نظارتی که با رصد داده ها بر عملکرد حقوقی ها و حتی اشخاص حقیقی در بازار باید رخ دهد تا بازار اصلاح شود را پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: بحث تأسیس کانون سهامداران حقیقی یکی از موارد مطرح شده بود که دنبال خواهیم کرد، اشخاص حقیقی نیز می توانند مطالبه ای داشته باشند و ما نیز به عنوان کننده مردم این مطالبات را پیگیری خواهیم کرد تا کانونی تأسیس شود که از حقوقشان دفاع کند و در جلساتی که لازم است دغدغه ها منتقل شود، حاضر شوند.

کمیسیون اقتصادی فعلا برنامه ای برای دعوت از رئیس سازمان بورس ندارد

طغیانی در خصوص نهادهای منجر به تثبیت بازار بیان داشت: این نهادها تقویت خواهند شد و در این مورد نیز به جمع بندی رسیدیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تمامی آنچه در کمیته های زیرمجموعه کمیسیون مطرح می شود، لازم است که به کمیسیون ارجاع و در صحن کمیسیون بررسی و تصمیم گیری شود.

وی در انتها ضمن اظهار بی اطلاعی از موضوع دعوت از رئیس سازمان بورس برای حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در برنامه ریزی که از قبل برای فعالیت های هفته جاری کمیسیون اقتصادی اجرا شده چنین برنامه ای وجود ندارد و از طرفی هم تا به امروز درخواستی برای دعوت از رئیس سازمان بورس به هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه نشده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1240

به "جزئیات جلسه مهم کمیسیون اقتصادی مجلس با فعالان بورس ، کانون سهامداران حقیقی تشکیل می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات جلسه مهم کمیسیون اقتصادی مجلس با فعالان بورس ، کانون سهامداران حقیقی تشکیل می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید