ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان به یکی از مهمترین موضوعات شهر همدان بدل شد

به گزارش مجله اندیشه، خبرگزاری مهر/ براساس اخبار واصله، ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان به یکی از مهمترین موضوعات شهر همدان بدل شد.

ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان به یکی از مهمترین موضوعات شهر همدان بدل شد

اگر نگوییم این روزها ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان به مهمترین موضوع یا دغدغه در همدان تبدیل شده میتوان گفت که دست کم به یکی از مهمترین موضوعات شهر همدان بدل شده است، چرا که تعداد زیادی از دستگاه های مرتبط را درگیر کرده است. به گفته مسئولان میراث فرهنگی استان، ارزیابان یونسکو به زودی در همدان حضور می یابند تا روند رفع موانع پرونده ثبت جهانی را مورد بررسی قرار دهند.

به نظر می رسد با روشن شدن اهمیت موضوع برای مسئولان و دستگاه های ذیربط استانی در ماههای اخیر، تلاش برای رفع موانع و هم افزایی بین آنها شکل گرفته و تا به امروز نیز برخی از موانع جدی مانند حذف طبقات مازاد ساختمان حوزه هنری و حذف آسفالت در قسمتهایی از عرصه انجام و در بخشهایی نیز در حال انجام است.

موضوع جمع آوری الحاقات، زوائد، تابلوها و ساماندهی تأسیسات سرمایش و گرمایش از جداره های عرصه ثبت جهانی شامل بازار، خیابان های اکباتان و بوعلی، میدان امام (ره) و…، آغاز عملیات اجرایی بازسازی و احیای پروژه راسته گلشن تا گندمی ها، ساماندهی تأسیسات موجود در عرصه ثبت جهانی، ساماندهی طبقات فوقانی کاروانسراها و برگزاری جلسات با هیأت امنای کاروانسراهای خیابان اکباتان و بازار در راستای اقناع سازی از جمله مواردی بود که برخی طی ماههای اخیر رفع شده و برخی همچنان به قوت خود باقی است.

در این میان حذف سواره از عرصه محوطه هگمتانه که هم اکنون در دست اقدام مسئولان شهری است به عنوان مهمترین مانع پرونده مطرح است که باید تا پیش از حضور ارزیابان رفع شود. آماده سازی جامعه محلی و اقناع آنها در رابطه با ثبت جهانی هم از موارد مهم دیگری است که به رغم اقدامات خوب اجرا شده در این زمینه باید همچنان ادامه یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به اهمیت ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان اشاره داشت و یادآور شد: در آینده نزدیک ارزیابان یونسکو به مدت 5 روز در همدان مستقر خواهند شد تا عرصه و حریم معین شده مسیر جهانی شدن همدان براساس پرونده ارسالی به یونسکو را مورد بازدید و بررسی قرار دهند.

محسن معصوم علیزاده با اشاره به اینکه سایت تاریخی هگمتانه محور مهمی در پرونده ثبت جهانی است، شرح داد: از این رو ضروری است با حضور دستگاه های اجرایی و همکاری مردم موانع باقیمانده در این منطقه از شهر پیش از رسیدن ارزیابان به همدان رفع شوند، زیرا ثبت جهانی برای همدان نقطه آغاز تحول مالی به شمار می رود.

وی افزود: در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که شرایط برای حضور ارزیابان در همدان مطلوب است و فقط باید موارد مورد تأکید استاندار در به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی همدان سریع تر پیگیری شود.

معصوم علیزاده با بیان اینکه در پرونده ثبت جهانی همدان اظهارنظر جامعه محلی در مورد جهانی شدن همدان برای ارزیابان در نظر کارشناسی نقش حیاتی خواهد داشت، گفت: هم اکنون ملاحظه می شود که جامعه محلی حساسیت موضوع را دریافته اند و قطعاً این حساسیت و آگاهی روند مثبت پیگیری و پیشرفت کارها را به همراه دارد.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه درباره رفع موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان اعلام نمود: آسفالت میدان هگمتانه در حال برداشته شدن است و این عملیات تا چند روز آینده به اتمام می رسد.

صاحب محمدیان منصور ادامه داد: به محض برداشته شدن آسفالت از میدان هگمتانه و شن ریزی در میدان خودروها در این مکان تردد نمی کنند.

وی پارکینگ در محوطه هگمتانه برای گردشگران را یکی از موارد الزامی دانست و گفت: گردشگران سایت تاریخی هگمتانه به پارکینگ نیاز دارند و باید جایی برای پارک خودرو در نظر گرفته شود.

محمدیان منصور اظهار کرد: بازسازیهای محدوده ثبت جهانی تا حدودی پیش رفته و همچنان در حال انجام است و در یک سال اخیر در حد توان کارهای خوبی اجرا شده است.

وی جداره سازی پیاده راه اکباتان را اقدام خوبی دانست و افزود: در حال حاضر بزرگترین معضل، خرید 12 پلاک در عرصه هگمتانه است که باید از طریق میراث فرهنگی تملک شود و در صورت تملک این پلاکها، دیگر با مردم چالشی نخواهیم داشت.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه گفت: شهرداری قرار است دو پلاک در معبر باستان را تملک کند، همچنین قول داده رودخانه های دو منطقه در شهر را نمایان کرده و مسجد جامع را هم پاکسازی کند.

جهانی شدن هگمتانه از سالها قبل به عنوان مطالبه مردم، فعالان و دوستداران میراث فرهنگی همدان مطرح بوده و این موضوع طی چند سال اخیر و بویژه یک سال گذشته جدی تر شد. اگر بپذیریم هگمتانه در قله جاذبه های گردشگری همدان واقع شده است، باید قبول کنیم این اثر ارزشمند، تاریخ و جایگاه تاریخی این کهن شهر را به نمایش گذاشته و جهانی شدن آن می تواند همدان را در عرصه بین المللی مطرح کند.

از طرفی هنوز تا رفع کامل موانع ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان راه نسبتاً سخت باقی است که تنها با همراهی مسئولان و البته مردم امکان پذیر است و بدون شک تنها راه توسعه همدان در شرایط کنونی، رونق گردشگری و بها دادن به این صنعت در کنار پاسداشت میراث چند هزار ساله کهن دیار ایران است.

منبع: همگردی
انتشار: 9 مرداد 1402 بروزرسانی: 9 مرداد 1402 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2304

به "ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان به یکی از مهمترین موضوعات شهر همدان بدل شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان به یکی از مهمترین موضوعات شهر همدان بدل شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان به یکی از مهمترین موضوعات شهر همدان بدل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید