تشکیل سه کارگروه جدید در راستای توسعه همکاری های ایران و اوراسیا

به گزارش مجله اندیشه، حمید زادبوم گفت: طبق این پروتکل که شامل نتیجه مذاکرات اجرا شده در جلسه گذشته است، طرفین بر تشکیل سه کارگروه جدید در زمینه همکاری گمرکی، اقدامات فنی (استانداردها) و اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی در چارچوب موافقتنامه فیمابین توافق کردند.

تشکیل سه کارگروه جدید در راستای توسعه همکاری های ایران و اوراسیا

او اضافه نمود: نشستهای این کارگروه ها پس از معین دستورکار، در آینده نزدیک بین نمایندگان دستگاه های ذیربط کشورمان و اتحادیه مالی اوراسیا و کشورهای عضو برگزار خواهد شد و در مورد موضوعات تخصصی هر یک از حوزه ها بحث و گفتگو صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در این پروتکل همچنین پیشنهادات ایران در مورد تشکیل کارگروه بانکی و کارگروه حمل و نقل و ترانزیت و همکاری در زمینه های سرمایه گذاری، تهاتر و مناطق آزد تجاری درج شد و مقرر شد اتحادیه مالی اوراسیا پس از آنالیز پاسخ ارائه دهد، ضمن اینکه امکان برگزاری جلسات مشورتی جداگانه برای تشکیل این کارگروه ها و زمینه های همکاری وجود دارد.

زادبوم گفت: در این پروتکل طرفین بر تشویق همکاری بین مجامع تجاری جهت استفاده حداکثری از ظرفیت موافقتنامه موقت به ویژه در چارچوب ماده 1-6 موافقتنامه موقت فیمابین برای تشکیل منطقه تجارت آزاد، مربوط به گفتمان تجاری و همچنین ارتقای سطح آگاهی بخش های خصوصی ایران و اعضای اتحادیه مالی اوراسیا از موافقتنامه مذکور و بازارهای بالقوه طرف ها تأکید کردند و در مورد برگزاری یک مجمع تجاری قبل از سرانجام امسال میلادی توافق کردند.

زادبوم، تصمیم گیری برای برگزاری اولین نشست کارگروه فرعی قواعد مبدا در چارچوب موافقتنامه در سومین فصل امسال میلادی، معین مقدماتی زمان نشست رؤسای کارگروه مشترک برای شروع مذاکرات تجارت آزاد برای اکتبر 2020، معین مقدماتی زمان تشکیل کارگروه تجارت کالا و پیشنهاد برگزاری دومین نشست کارگروه مشترک در مسکو در سال 2021 را از دیگر توافقات مطرح در این پروتکل بیان کرد.

همچنین، با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه کارگروه مشترک در مورد مسائلی که صادرکنندگان طرفین در استفاده از موافقتنامه موقت با آن روبرو بودند، مقرر شدن طرف ها نمونه های معین این مسائل را جهت کوشش برای حل و فصل آنها به یکدیگر ارائه دهند.

خاطر نشان می گردد، موافقتنامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه مالی اوراسیا پس از حدود 2 سال مذاکره در اردیبهشت 1397 میان ایران و اتحادیه مالی اوراسیا شامل پنج عضو روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس، امضا و از پنجم آبان 1398 اجرایی شد. قرار است این موافقتنامه پس از سه سال و با انجام مذاکرات مربوط بین طرفین، به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1157

به "تشکیل سه کارگروه جدید در راستای توسعه همکاری های ایران و اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل سه کارگروه جدید در راستای توسعه همکاری های ایران و اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید