به وقت نیکوکاری با پرستاری از بیماران تنها

به گزارش مجله اندیشه، سرکشی، همراهی و همدلی با بیماران تنها، فلسفه تشکیل انجمن همراهان افتخاری بیماران تنها است.

به وقت نیکوکاری با پرستاری از بیماران تنها

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سفرها بیشتر بدانید.

منیژه قنائیان مدیر عامل انجمن همراهان افتخاری بیماران تنها در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرنگاران به تشریح اقدامات این جمعیت پرداخت.

قنائیان گفت: رسیدگی به بیماران از برجسته ترین شاخصه های نوعدوستی بین ما انسانها در تمام فرهنگها و کشورها و جوامع است و در بین میان ما مسلمانان به دلیل اعتقادات خاصی که نشات گرفته از توصیه پیامبر اکرم(ص) است عالی ترین شکل نیکوکاری را در کنار رسیدگی به ایتام و نیازمندان عیادت و پرستاری از بیماران میدانیم.

وی در ادامه اضافه نمود: خوشبختانه در ایران هموطنان نیکوکار ما این مقوله را در هر شرایطی مورد توجه قرار داده و شاهد مجامع نیکوکاری رسمی، گروهی و خصوصی زیادی هستیم که در حال خدمت رسانی به همنوعان بیمار به شکل تخصصی و یا عام المنفعه هستند.

مدیر عامل انجمن همراهان بیماران تنها گفت: ما به عنوان عضو کوچکی از این جامعه وظیفه خودمان دیدیم بخشی از این فعالیت را پوشش داده و تاکیدمان را روی گوشه ای از این حرکت گذاشتیم که در جامعه با وجود فعالیت های مشابه در این زمینه هنوز احساس خلا و نیاز هست که این بخش همان عیادت ، سرکشی، همراهی و همدلی با بیماران تنها است.

قنائیان اضافه نمود: در کنار رسیدگی به چند بیمار که نیاز به مراقبتهای پرستاری مستمر دارند، مایل بودیم اقدامات موثری دیگری هم انجام بدهیم.

انجمن همراهان بیماران تنها چه زمانی آغاز به کار کرد؟

قنائیان شرح داد: یک روز در فضای مجازی دنبال کلید واژه های مشترک با فعالیت انجمن نوپای خودمان بودیم و واژه بیماران تنها را جستجو کردم و از قضا برخوردیم به مصاحبه دکتر سید طه یحیوی مدیر بیمارستان اعصاب و روان روزبه با یکی از شبکه های خبری ماحصل مصاحبه این بود که بیماران این مرکز از تنهاترین بیماران محسوب می شوند.

مدیر عامل انجمن همراهان بیماران تنها گفت: این کلید واژه مشترک را به فال نیک گرفته و تعامل خود را با بیمارستان روزبه آغاز کردیم و به دلیل حساسیت های به جای ریاست محترم بیمارستان طی انعقاد تفاهم نامه ای که ملزم به رعایت شئونات بیماران و هماهنگی کامل با واحد مددکاری است، حمایت از چند بیمار ترخیص شده بستری و تنهای معرفی شده از واحد مددکاری را عهده دار شدیم و در کنار آن طبق یک برنامه ریزی منظم هر هفته با اهدای سیب و هدایای متعدد در تلاش هستیم تا بخشی از آلام بیماران تنهای این بیمارستان را مرهم شویم.

قنائیان یادآور شد: بیمارستان روزبه یکی از قطبهای مطرح علمی و اعصاب و روان ایران است که از اقصی نقاط کشور پذیرش بیمار دارد و به حقیقت پس از ورود به بخشهای مختلف آن پی به تنهایی حقیقی بسیاری از بیماران آن بردیم و جزو اهداف مهم خود حمایت از بیماران معرفی شده از واحد مددکاری آن مرکز را قرار داده ایم.

قنائیان گفت: اعضا انجمن با گل، میوه و خوراکی های مفید در بسته بندیهای انجمن به عیادت آنها میرویم و پس از بررسی شرایط بیمار می کوشیم نیازهای درمانی، معیشتی و عاطفی و روحی او را تامین کنیم .

نیکوکاران تهرانی به یاری ما بیایند

قنائیان اظهار کرد: بسیاری از نیکوکارانی که اکنون در تامین منابع مالی به ما یاری میکنند از اقوام، دوستان قدیمی و عزیزانی هستند که اهدافشان با ما همسو بوده و با لطفی که دارند ما را امین خود در رساندن نیت خیر خود به بیماران قرار داده اند.

وی تاکید کرد: با توجه به گسترش دایره نیازمندیهای درمانی، معیشتی و پرستاری بیماران تنها و مراکز درمانی بی شک باید دست یاری خود را به سوی عزیزان نیکوکار دیگری نیز ببریم تا با قوت بیشتری بتوانیم زیرساختهای توسعه و تداوم انجمن را تقویت کنیم.

مدیر عامل انجمن همراهان بیماران تنها یادآور شد: نیروی انسانی، دفترکار و هزینه های جاری آموزش اداری و اجرایی از مهمترین ملزومات تداوم انجمن است و همچنین باعث افتخار ما است اگر در حوزه معرفی و تبلیغات با ما همراهی داشته باشند تا نیکوکاران بیشتر به این جمع ملحق شوند.

فعالیت داوطلبانه اعضای انجمن حمایت از بیماران تنها

در ادامه این گفتگو سید خلیل رفیعی طباطبایی رئیس هیئت مدیره انجمن همراهان بیماران تنها گفت: قبل از شیوع کرونا که اوایل افتتاح رسمی انجمن بود، بنا داشتیم مطابق آیین نامه اجرایی از بیمارانی که همراه و عیادت کننده نداشته و یا در اثر طول درمان همراه آنان نیاز به استراحت و رسیدگی به امور شخصی و شغلی دارد را عیادت نموده و ساعاتی را با همکاری همراهان افتخاری و داوطلب در کنارشان سپری کنیم تا احساس تنهایی نداشته باشد.

وی اضافه نمود: همراهان افتخاری قرار بود پس از تایید صلاحیت توسط انجمن به منازل و یا بر بالین بیمار در بیمارستان اعزام شوند و با همدلی و پرستاری از او و البته بدون مداخله در فرایند پزشکی، کلیه مراقبتهای متداول یک همراه را برای ساعاتی از روز انجام دهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن همراهان بیماران تنها گفت: اما با شیوع کرونا و محدودیت های تردد همراهان افتخاری به منازل و بیمارستانها برای عیادت و همراهی با بیماران تنها تغییرات موقت و مختصری در شکل عملیاتی و اجرایی آیین نامه اعمال کردیم و آن اینکه صرفا برخی از اعضای هیئت مدیره بیمارانی که متقاضی حمایت بوده و یا مورد معرفی قرار گرفتند را عیادت نموده و با بررسی نیازهای اساسی آنان تلاش در رفع آن می کنند و در صورت نیاز به پرستار در تامین یاری هزینه استخدام پرستار برای اوقات ضروری از مراکز معتبر آنان را یاری میکنند.

طباطبایی گفت: قطعا سرکشی، عیادت و همراهی مستقیم و چهره به چهره با بیماران تنها در منازل و مراکز درمانی با یاری همراهان داوطلب البته با یاری پروردگار کماکان به یکی از بیمارستانهای بزرگ و مادر تهران که بیماران آن از شهرستانها هم مراجعه دارند مثل روزبه خدمات مستمر و مطابق با نیاز بیماران تنها ارائه خواهیم داشت.

رئیس هیئت مدیره انجمن همراهان بیماران تنها اضافه نمود: انجمن در اوایل سال 99 افتتاح شد اما مددکاران و اعضای موسس آن دارای سالها تجربه در امور فرهنگی، اجتماعی و مددکاری و روانشناسی هستند و رزومه های قابل توجهی در زمینه های فوق دارند اما به دلیل ضرورتی که برای شیوه ای نوین در حمایت از بیماران که همان بعد رسیدگی به عواطف بیماران تنهاست ، صلاح دیده شد در قالب یک تشکل تازه به فعالیت خود ادامه دهیم.

نوعدوستی اعضای انجمن حمایت از بیماران تنها

طباطبایی اضافه نمود: داوطلبان عزیز همراهی افتخاری و یا نیکوکاران گرامی پس از یک دوره شش ماهه همکاری در صورت دارا بودن صلاحیت اخلاقی و علمی می توانند به عضویت هیئت امنای انجمن درآیند.

وی اضافه نمود: همراهان افتخاری به عنوان سرمایه گذاران معنوی در قبال هر مقدار زمانی که برای همراهی با بیمار یا همکاری با انجمن اختصاص دهند در صورت نیاز میتوانند برای خودشان یا افراد درجه یک خود از خدمات همراهی انجمن به مدت دو سوم زمان اختصاص داده بهره مند شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن همراهان بیماران تنها گفت: بهره مندی از خدمات روانشناسی و مشاوره با تعرفه های مناسب و یا رایگان از مزایای دیگر عضویت در انجمن برای نیکوکاران است اما بزرگترین امتیاز آن حضور درجمعی خالص، صمیمی و نوعدوست است که به امید خدا بعد از ایام کرونا در قالب نمایشگاه ، نشست، همایش و جلسات متنوع و دلنشین از آن بهره معنوی خواهند برد.

طباطبایی گفت: بیماران عزیز نیز پس از تایید صلاحیت و ارائه مدارک بسته به شرایط به طور موقت یا دائم امکان دریافت مساعدت های مادی و درمانی و همراهی افتخاری و خدمات پرستاری را خواهند داشت و شرایط و فرمهای عضویت در سایت و کانال ارتباطی انجمن قابل رویت است.

قنائیان و طباطبایی که سابقه فعالیتهای فرهنگی و آموزشی و مشاوره ایی موفقی در طول سالیان سال داشته و به عنوان زوج خوشبخت از خود نام بردند اعلام کردند راضی میشویم در دفتر انجمن ملاقات کوتاهی داشته باشیم با عزیزانی که مایل به انجام کار خیر با اختصاص کمترین وقت و هزینه هستند.

انجمن همراهان افتخاری بیماران تنها از معدود انجمنهایی است که به مبلغ و عدد مشارکت نیکوکاران اهمیت زیادی نمی دهد و متولیان اجرایی آن عقیده دارند گاهی یک نفس گرم، یک دست پاک و سبک و یک نیت خالص آنقدر در پیشبرد کار خیر اثر دارد که با هیچ ثروت و مبلغی آن اتفاق نمی افتد.

سایر مسئولان انجمن همراهان بیماران تنها می گویند: ما بی ریا و خالصانه عقیده داریم این انجمن متعلق به ما نیست و ما فقط مامور و واسطه برآوردن نیازها تعدادی انسان دردمند و شریف شده ایم و امیدواریم لایق بمانیم و بتوانیم با همراهی شما نیکوکاران عزیز کاری کنیم که به یاری خدا هیچ انسانی به جز رنج بیماری احساس تنهایی نداشته باشد.

خاتمه/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1384

به "به وقت نیکوکاری با پرستاری از بیماران تنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به وقت نیکوکاری با پرستاری از بیماران تنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید