بازسازی خانه: بدسلیقگی در بازسازی دیوارهای خانه مقدم

به گزارش مجله اندیشه، ایسنا/ این خبر پیرامون بدسلیقگی در بازسازی دیوارهای خانه مقدم برای شما مخاطبان عزیز نگارش شده است.

بازسازی خانه: بدسلیقگی در بازسازی دیوارهای خانه مقدم

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بیشتر بخوانیدخانه و موزه مقدم | زیباترین خانه تهران

مدیریت خانه قاجاری مقدم که یکی از گرانبهاترین خانه های جهان لقب گرفته، با دانشگاه تهران است. روابط عمومی اداره موزه ها و فضاهای فرهنگی این دانشگاه اول آذر 1400 از اجرای عملیات حفاظت، بازسازی و زیباسازی نمای دیوار بیرونی خانه موزه مقدم در راستای رطوبت زدایی این بخش و حذف لایه گچی آسیب دیده، برای جلوگیری از پوسته شدن لایه رنگ و نقاشی دیوارها خبر داده بود. این پروژه با همکاری معاونت زیباسازی شهرداری منطقه 11 تهران اجرا شده است.

روابط عمومی اداره موزه ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران بعلاوه درباره تغییراتی که قرار بود در بخشی از نمای بیرونی این خانه اتفاق بیفتد، شرح داده بود: کمیته های تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان بخش حفاظت و بازسازی خانه موزه مقدم و بعلاوه کارشناسان و معاون زیباسازی شهرداری منطقه 11 تشکیل شده که پس از آنالیز شیوه های مختلف نماسازی و تمام جوانب دوام، زیبایی و مسائل حفاظتی به منظور تناسب نمای بیرونی با معماری و فضاهای داخلی موزه، نمای آجری جایگزین نمای گچی خواهد شد.

اینک یک ماه از آن اطلاع رسانی گذشته و بعضی فعالان و دوستداران میراث فرهنگی با انتشار تصاویری از تغییرات اجرا شده در جریان این بازسازی، نسبت به تخریب نمای بیرونی این خانه تاریخی معترض شده اند و آن را کاملا ناهمگون با معماری این بنای قاجاری دانسته و خواهان اصلاح سریع آن و بازسازی عین به عین نمای بیرونی خانه موزه مقدم شده اند.

در بخشی از متنی که به صورت عمومی منتشر شده، آمده است: متاسفانه متولی بنا در اقدامی غیرعملی، فرایند ترمیم پوسته بیرونی دیوار را بگونه ای نامتعارف و مخرب انجام داده اند و بجای بازسازی سطح اندود گچی، به ضمیمه کردن تزئینات آجری ناهمگون و غیرمرتبط به جای آن اقدام نموده اند. این اقدام چهره این بنای تاریخی را بسان ویلاهای شبه سنتی در لواسان، افجه، دماوند و رودهن درآورده و به نوعی تداعی نماینده رستوران های سنتی شده است. به نظر می رسد سازمان زیباسازی شهرداری در این امر تسهیلگری و مداخله داشته و بخشی از این مسئولیت متوجه آنهاست.

انتظار می رفت با توجه به اهمیت این بنای ارزشمند و قرار گرفتن آن در محدوده شهرداری منطقه 11 هرگونه تصمیمی در چنین مواردی بویژه در این منطقه با دقت و موشکافی و حساسیت بالا انجام گردد.

امیدواریم مدیران و متولیان این موزه هرچه سریعتر نسبت به پاکسازی تزئینات الحاقی و بازگرداندن عین به عین نمای پیشین سریعا اقدام نمایند. پذیرش این موضوع مصداق تکرار و قانونمند شدن چنین اقدامی در سایر ابنیه خواهد شد.

کار گذاشتن عمودی آجرهای مهری و منقوش در بنای قاجاری و همخوان نبودن آن با معماری این ساختمان از جمله ایرادهای واردشده به این شیوه بازسازی است.

محسن مقدم از شاگردان استاد کمال الملک، باستان شناس و از بنیان گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و بعلاوه استاد ممتاز این دانشگاه بود که از شناخته شده ترین آثار او، لوگو دانشگاه تهران است که با الهام از تاریخ و فرهنگ کهن ایران طراحی کرد. مقدم جز اولین ایرانی هایی است که توانست نشان لژیون دونور با درجه اوفیسیه از طرف شارل دو گل را دریافت کند. محسن مقدم در سال 1366 از جهان رفت و پس از مرگ همسرش سلما، در سال 1369 مدیریت موزه مقدم به دانشگاه تهران سپرده شد. از ویژگی های خاص این خانه، همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است.

منبع: همگردی
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1937

به "بازسازی خانه: بدسلیقگی در بازسازی دیوارهای خانه مقدم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: بدسلیقگی در بازسازی دیوارهای خانه مقدم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید