اولین تصاویر از جت جنگنده نسل پنجم ترکیه (تور ترکیه)
به گزارش مجله اندیشه، برنامه توسعه هواپیمای نسل پنجم ترکیه که به نام پروژه تی اف-اکس (TF-X) یا ام ام یو (MMU) شناخته می گردد، در حال پیشرفت است. این جت جنگنده قرار است در بازه زمانی 2030 تا 2035 جایگزین جت های جنگنده اف-16 نیروی هوایی ترکیه گردد.
بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.
به گزارش عصر ایران، آژانس دفاعی ترکیه به تازگی تصویری را در شبکه های اجتماعی خود منتشر نموده است که اندازه پیشرفت نخستین نمونه اولیه از جت جنگنده نسل پنجم ترکیه را نشان می دهد. این نمونه اولیه قرار است در 18 مارس امسال میلادی خط مونتاژ را ترک کند.
نخستین نمونه اولیه از جت جنگنده نسل پنجم ترکیه در مرحله پایانی مونتاژ واقع شده است، جایی که به تازگی پیشرانه های جنرال الکتریک اف110 (GE F110) که تحت لیسانس در ترکیه فراوری می شوند، روی آن نصب شده و پوشش جاذب رادار برای کاهش سطح مقطع راداری این هواپیما نیز اعمال شده است.
جت جنگنده تی اف-اکس؛ طراحی و ویژگی ها
هواپیمای جنگی ملی آینده یا به اختصار ام ام یو که به نام پروژه تی اف-اکس نیز شناخته می گردد، یک جت جنگنده نسل پنجم رادارگریز خواهد بود. تی اف-اکس یک جت جنگنده چند منظوره است که اگرچه با تاکید بر ماموریت های هوا به هوا طراحی شده است، اما قادر به انجام ماموریت های هوا به سطح نیز خواهد بود.
تی اف-اکس هواپیمایی مجهز به دو پیشرانه است که باید قادر به انجام پرواز سوپرکروز (سرعت های فراصوت بدون استفاده از سامانه پس سوز) باشد.
نخستین نمونه اولیه این جت جنگنده از همان پیشرانه های جنرال الکتریک استفاده می نماید که شرکت TUSAS ترکیه به صورت محلی برای جت جنگنده اف-16 بلوک 50 مونتاژ می نماید. این در شرایطی است که کار روی ساخت پیشرانه ای نو برای استفاده در جت جنگنده تی اف-اکس و رسیدن به پتانسیل کامل این هواپیما ادامه دارد.
حضور یک شریک خارجی مانند رولز رویس یا جنرال الکتریک برای ارائه یاری فنی نیز منتفی نیست زیرا تسلط بر فناوری پیشرانه برای جت های جنگنده مدرن بسیار سخت است و تعداد کمی از کشورها پیروز به انجام این کار شده اند.
جت جنگنده تی اف-اکس دارای رادار AESA، تجهیزات اپترونیک، سامانه های جنگ الکترونیک، کابین شیشه ای و تسلیحات طراحی ترکیه خواهد بود. الگوریتم های یادگیری و هوش مصنوعی نیز به خلبان یاری خواهند کرد. یکی دیگر از موارد قابل توجه ساخت بخش هایی از ساختار بدنه هواپیما با استفاده از چاپگرهای سه بعدی است.
بر اساس اطلاعات فنی ارائه شده، طول، فاصله دو نوک بال و ارتفاع جت جنگنده نسل پنجم تی اف-اکس به ترتیب برابر با 21 متر، 14 متر و 6 متر است. این هواپیما می تواند با سرعت 1.8 ماخ در ارتفاع 40 هزار پا پرواز کند و سقف پرواز آن 55 هزار پا است.
جت جنگنده تی اف-اکس؛ زمانبندی معرفی
نخستین پرواز جت جنگنده تی اف-اکس/ام ام یو در اواخر سال 2025 یا اوایل سال 2026 برنامه ریزی شده است. صنایع هوافضای ترکیه (Turkish Aerospace Industries) سه فروند نمونه اولیه بلوک 0 را تا سال 2026 و یک فروند نمونه اولیه بلوک 1 را تا سال 2029 فراوری خواهد نمود.
مانند پروژه جت جنگنده کی اف-21 کشور کره جنوبی، نخستین هواپیماهای پروژه تی اف-اکس به نسل 4.5 تعلق خواهند داشت و با توسعه فناوری های مربوطه مانند پیشرانه های نو، جت جنگنده نو ترکیه با فراوری بلوک 1 می تواند در گروه هواپیماهای نسل پنجم مانند اف-35 لایتنینگ 2 قرار بگیرد.
نیروی هوایی ترکیه دریافت 10 فروند از جت جنگنده تی اف-اکس بلوک 1 بین سال های 2030 تا 2033 را برنامه ریزی نموده است. در سال 2034، صنایع هوافضای ترکیه باید فراوری انبوه این جت جنگنده و بلوک های پیشرفته تر بیشتر با هدف جایگزینی هواپیماهای اف-16 فعلی را شروع کند. جت جنگنده نسل پنجم ترکیه قرار است تا سال 2070 در خدمت باقی بماند.
منبع: فرارو