اردوغان جنگ افزار نو رونمایی کرد: جت جنگنده ملی ترکیه، عکس

به گزارش مجله اندیشه، روزیاتو نوشت:هفته گذشته، صنایع هوافضای ترکیه (TAI) از جنگنده TF-X خود رونمایی کرد که حرکت خود را شروع نموده است، اگر چه هنوز برای مدتی دیگر تنها روی زمین به تست های زمینی ادامه خواهد داد. همچون جنگنده بومی KF-X متعلق به کره جنوبی، جنگنده TF-X ظاهراً نتوانسته به جایگاه یک جنگنده پنهانکار واقعی برسد، اگر چه ساختار پنهانکاری دارد و از موتور بومی سود می برد.

اردوغان جنگ افزار نو رونمایی کرد: جت جنگنده ملی ترکیه، عکس

ترکیه مدعی است که اجزای بومی این جنگنده نزدیک به 85 درصد از ساختار کلی آن را پوشش می دهند. از استثناهای اصلی این ساختار می توان به صندلی های ایجکت Martin Baker و دو موتور توربوفن GE F110-GE-129 یاد کرد که می تواند تا 39,500 پوند نیروی پیشرانه تر را فراوری کند، نوعی از پیشرانه که از پس سوز استفاده می نماید. نسخه هایی از موتورهای F110 در جنگنده های اف 14، اف-15 و اف-16 استفاده شده است.

آژانس هوافضای ترکیه 10 دستگاه موتور F110 را برای چهار نمونه اولیه دو موتوره خود از این جنگنده بومی خود از ایالات متحده خریداری نموده است و انتظار می رود که با شروع فراوری اولیه این جنگنده، موتورهای بیشتری وارد ترکیه شوند. در ادامه دستکم 40 دستگاه موتور دیگر برای بخش دوم فراوری به صورت لایسنس شده در ترکیه فراوری خواهد شد و بعد از آن نوبت به موتور بومی خواهد رسید که قرار است توان فراوری 35,000 پیشرانه تر را داشته باشد.

انتظار می رود که اولین جنگنده بومی ترکیه دارای استانداردهای عملکردی جت های جنگنده مدرن، مانند حداکثر سرعت بین 1.8 تا 2.2 ماخ، سقف پروازی 55,000 پا، برد 700 مایلی (بیش از 1,100 کیلومتری) با باک داخلی، و توانایی پرواز در سرعت های سوپرسونیک بدون استفاده از پس سوز باشد، اگر چه در حال حاضر، گزینه آخر بیشتر یک امیدواری است تا یک قابلیت تضمین شده.

در مصاحبه ای، تمل کوتیل، مدیرعامل شرکت صنایع هوافضای ترکیه گفته است که TF-X دارای محفظه کابین خلبان بومی با توان مقاومت در برابر حمله از بالا، سیستم فرود تک چرخ، دماغه و کابین خلبان ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم درجه 7050 و بدنه مرکزی ساخته شده از تیتانیوم است. در این میان، سطوح بیرونی هواپیما و ورودهای موتور با ترموپلاستیک های کامپوزیت کربنی که سبک بوده و انعکاس راداری را کاهش می دهند عایق کاری شده است.

بر اساس ادعاها، سیستم خلبان اتوماتیک هوشمند این جنگنده می تواند وظایف مسیریابی و راهنمایی روتین را انجام دهد، در شرایط آب و هوایی نامناسب یاری کننده باشد و حتی در صورت بیهوش شدن خلبان نیز بتواند هواپیما را فرود بیاورد.

قابلیت پنهانکاری مهم است اما آگاهی موقعیتی نیز به همان میزان اهمیت دارد. در بخش سنسورها، انتظار می رود که TF-X دارای رادار چندحالته بومی کلاس AESA از برند Aselsan باشد که می تواند به صورت همزمان اسکن و جمینگ انجام دهد که آن را برای جنگ الکترونیکی بسیار انعطاف پذیر می سازد و گفته می گردد که دو برابر رادار AN/APG-77 متعلق به جنگنده F-22، دارای عناصر انتقال و دریافت است. بعلاوه این جنگنده دارای یک سیستم جستجو و رهگیری مادون قرمز رو به جلو است که روی دماغه آن قرار می گیرد و یک سیستم هدفگیری الکترواپتیکال با پوشش 360 درجه ای نیز روی آن نصب شده است.

برخلاف انتظار، با توجه به پیشینه کلی برنامه های جت های جنگنده پنهانکار، توسعه TF-X با مسائل و دشواری هایی همراه بوده است. در سال 2018 بود که اعلام شد نسخه اولیه آماده پرواز این هواپیما در سال 2023 فراوری خواهد شد. بعدها این دورنما به سال 2026 تغییر یافت اما بار دیگر گفته شد که نسخه اولیه در سال 2024 و حتی 2023 نیز ممکن است آماده گردد. تست های تونل باد این طراحی در آوریل جاری اجرا شده و در سال 2024، یک تست سطح مقطع راداری نیز صورت خواهد گرفت که برای بهبود ردپای راداری هواپیما به کار گرفته می گردد.

فراوری اولیه در سال 2029 شروع شده و در سال 2031 نیز وارد سرویس خواهد شد. ترکیه انتظار دارد که سالانه تا 24 فروند از اولین جنگنده بومی خود را فراوری کند و برآورد می گردد که کمی بیش از یک دهه طول می کشد که تعداد فروندهای فراوری شده این جنگنده، طبق برنامه ریزی های اجرا شده، به 250 فروند برسد. در صورتی که TF-X پیروز باشد، انتظار می رود که پاکستان یکی از اولین مشتریان خارجی بالقوه آن باشد. آذربایجان که همکاری دفاعی نزدیکی با ترکیه و منابع مالی قابل توجهی در اختیار داشد نیز یکی از خریداران بالقوه اولین جنگنده بومی ترکیه به شمار می آید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2258

به "اردوغان جنگ افزار نو رونمایی کرد: جت جنگنده ملی ترکیه، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان جنگ افزار نو رونمایی کرد: جت جنگنده ملی ترکیه، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید