انتخاب زیرانداز مناسب در سفر

به گزارش مجله اندیشه، شاید فکر کنید کمپینگ در دل طبیعت یعنی خوابیدن روی سنگلاخ ها و در نتیجه نداشتن خواب آرام؛ اما اینطور نیست. اگر در انتخاب زیر انداز سفر مناسب توجه کافی داشته باشیم، می توانیم خواب راحتی را در دل طبیعت تجربه کنیم. ضروری است بدانید به همان مقدار که کیسه خواب باعث می گردد خواب راحتی داشته باشید، زیرانداز نیز به کارتان می آید.

انتخاب زیرانداز مناسب در سفر

اهمیت زیرانداز در سفر

اغراق نیست اگر بگوییم خوابیدن روی زیرانداز مناسب مساوی است با خوابیدن روی تخت خودتان. بنابراین زیرانداز یکی از مهم ترین وسایل مورجهانز کمپینگ است. زیرانداز مناسب علاوه بر اینکه سطح زیر پای تان را نرم می نماید و از فرو رفتن سنگلاخ جلوگیری می نماید مانع از ورود سرما می گردد. به عبارت دیگر در هوای سرد داخل چادر و گرمای هوای آزاد زیرانداز مانع نفوذ سرما، رطوبت و از دست دادن حرارت بدن می گردد. هم چنین زیرمقدارا مانع از تماس سنگ ریزه ها و سایر اجسام تیز و آزاردهنده با بدن می شوند. حمل و نقل آسان زیرانداز و قیمت مناسب آن، به مزیت های این وسیله در سفر اضافه می نماید. اگر قصد سفر دارید، زیرانداز را دست کم نگیرید؛ چرا که نقش چشمگیری در گرم نگه داشتن و راحتی شما ایفا می نماید.

انواع زیرانداز

نوع زیرانداز را با توجه به مقصد سفرتان انتخاب کنید. مقصد سفر شما می تواند مرطوب، خشک، سنگلاخی، کوهستانی، جنگل و... باشد. هر کدام از این مقاصد زیرانداز مناسب خود را می طلبد.

  1. فوم فشرده: فوم های باریک و سبکی هستند که بافت فشرده سلول های آن سطح نرم تر، وزن کمتر و توانایی حبس هوای بیشتری را دارد. این نوع فوم ها عایق مناسبی برای بدن در مقابل سطح زمین هستند. فوم های فشرده برای مکان های مرتفع، خشک و پر از سنگریزه مناسب هستند.
  2. تشک بادی: این نوع زیرمقدارا اگرچه راحت هستند اما به عنوان عایق عمل نمی نمایند. به این معنی که هوای درون تشک، حرارت بدن را جذب و به بیرون منتقل می نماید. به همین خاطر تشک های بادی برای کوهنوردی مناسب نیستند.
  3. فوم نرم و غیر فشرده: اگر هنگام استفاده از این نوع زیرانداز آستری ضدآب وجود نداشته باشد، آب و رطوبت به این نوع زیرانداز ها نفوذ می نماید.
  4. زیرانداز بادی: ترکیبی از فوم نرم که به وسیله یک کیسه پر از هوا محصور شده، هستند. گزینه خوبی برای زیر کیسه خواب به حساب می آیند. به دلیل وجود فوم در این نوع زیرمقدارا، استفاده از آنها در مکان های مرطوب توصیه می گردد.
  5. زیرانداز رولی: زیرمقدارایی باضخامت زیاد و مناسب برای قرار گرفتن در زیر کیسه خواب است. زیرانداز رولی، گزینه مناسبی برای کوهنوردان به شمار می آید.
  6. زیرانداز چادر: این زیرانداز چادر شما را از آسیب حفظ نموده و با داشتن رویه ضدآب مانع از ورود رطوبت به درون چادر می گردد. این زیرانداز به خصوص در مواقع بارندگی که زمین مرطوب و گلی می گردد بسیار مناسب است.

راه چاره برای زمانی که زیرانداز نداریم

در صورتی که در سفرتان زیرانداز به همراه نداشتید در مکان های خالی از سنگریزه توقف و استراحت کنید. در مواقع ضروری از کوله پشتی، لباس ها و برگ های بزرگ و نرم درختان ریخته شده در طبیعت به عنوان زیرانداز بهره ببرید.

مقدار زیرانداز

زیرمقدارا در سایزهای مختلفی وجود دارند، ولی نوع 1/2 متری آن معمول و کارآمدتر است. اغلب زیرمقدارا دارای کیف حمل و نقل هستند. هم چنین به وسیله گیره می توانید به کوله تان متصل کنید.

اگر اهل طبیعت گردی و کمپینگ هستید، این مطالب را بخوانید:

  • وسایل مورجهانز کمپینگ یک شبه
  • مراقب های طبیعت گردی

در بسیاری از سفرهای خبرنگاران یکی از وسایل مورد نیازتان زیرانداز خواهد بود؛ مخصوصا اگر قرار است در کیسه خواب بخوابید. به خاطر داشته باشید برترین کیسه خواب جهان, بدون یک زیانداز مناسب کارایی چندانی نخواهد داشت.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2171

به "انتخاب زیرانداز مناسب در سفر" امتیاز دهید

1 کاربر به "انتخاب زیرانداز مناسب در سفر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب زیرانداز مناسب در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید