اسناد ماجرای مبهم واگذاری اردوگاه باهنر، بن بست اقتصادی آموزش و پرورش و تاراج اموال!

به گزارش مجله اندیشه، حل مسائل اقتصادی آموزش و پرورش با گروکشی اموال آن به ویژه اردوگاه شهید باهنر به کلاف سردرگمی در انبوه مسائل این وزارتخانه تبدیل شده است.

اسناد ماجرای مبهم واگذاری اردوگاه باهنر، بن بست اقتصادی آموزش و پرورش و تاراج اموال!

به گزارش خبرنگار ، ماجرا به سه سال قبل و مصوبه 95/8/9 هیئت دولت بر می گردد، اردوگاه باهنر که کمتر کسی پیدا می گردد در دوران دانش آموزی با این محل و اردو رفتن به آنجا خاطره نداشته باشد، اما حالا اردوگاه در خطر است.

بن بست مالی آموزش و پرورش برای پرداخت بدهی هایش به فرهنگیان و درد مزمن بی پولی این بار گریبان املاک آموزش و پرورش را گرفت و شک و شبهه برای مالکیت آن ایجاد نموده است.

سال 95 با پیشنهاد سازمان برنامه وبودجه به وزارت امور اقتصاد و دارایی اجازه داده می گردد بابت پرداخت بدهی های وزارت آموزش وپرورش نسبت به انتشار اوراق صکوک اقدام کند، بر مبنای این مجوز مبلغ دوهزار میلیارد تومان اوراق صکوک به ازای خرید عرصه ملک مجتمع فرهنگی اردویی شهید باهنر (منظریه) توسط شرکت واسط مالی شهریور سوم در تاریخ 95/11/18 منتشر شد.

انتشار اوراق صکوک مُسکن یا درمان درد آموزش و پرورش؟

چاره دولت و هیئت وزیران برای حل مشکل مالی آموزش و پرورش و پرداخت معوقات به ویژه پاداش انتها خدمت فرهنگیان انتشار اوراق صکوک بود، راهکاری که در نگاه اول درمان و در عمق ماجرا دردی است که بر پیچیدگی های اوضاع آموزش و پرورش دامن زد.

آموزش و پرورش در قبال دریافت اوراق صکوک، اردوگاه باهنر را به ودیعه گذاشتند و باید اقساط آن را بپردازند تا بار دیگر این ملک با ارزش را در مالکیت خود قرار دهند، موضوعی که حالا در فرایند واگذاری آن، اما و اگر های بسیاری است و حتی پای کمیسیون اصل 90 مجلس و سازمان بازرسی را به ماجرا باز کرد.

ماجرای ورود سازمان بازرسی به پرونده اردوگاه باهنر چیست؟

حجت الله بنیادی کارشناس مسائل آموزش و پرورش در این باره به خبرنگار گفت: مشخصات صکوک تحت عنوان خرید عرصه ملک اردوگاه شهید باهنر، اولین ابهامی است که در خصوص انتشار اوراق فروش و اجاره اردوگاه شهید باهنر وجود دارد، مبلغ کل این اوراق درمشخصات و اطلاعیه پذیره نویسی سازمان فرابورس دو هزار میلیارد تومان ثبت شده است و از طرفی بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاون پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش مبلغ چهار هزار میلیارد تومان را برای واگذاری این اردوگاه بیان داشته اند.

او ادامه داد: اطلاعیه پذیره نویسی و انتشار اوراق خرید عرصه ملک اردوگاه شهید باهنر مطابق اسناد، موعد پرداخت سود این اوراق هر شش ماه است و بر مبنای قانون و مصوبه هیئت دولت، سازمان برنامه وبودجه مکلف است نسبت به پیش بینی و تأمین اعتبار برای پرداخت آن در بودجه سالانه اقدام کند همچنین در اطلاعیه و دیگر اسناد سازمان بورس، موضوع انتشار اوراق خرید عرصه ملک مجتمع فرهنگی اردویی شهید باهنر (منظریه) و اجاره آن به دولت به منظور تأمین منابع مالی جهت بازپرداخت بدهی وزارت آموزش وپرورش ذکر شده است، لذا شرحات غیر از این در خصوص اردوگاه دور از واقعیت است.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: نکته قابل تأمل دیگر در این زمینه نحوه عملکرد شرکت لوتوس پارسیان و اوراق منتشر شده برای این شرکت است. این شرکت در مهرماه 1395 به وسیله سازمان فرابورس بخشی از سرمایه خود را با سود 16 درصد تأمین می نماید و در بهمن ماه 1395 به عنوان یکی از شرکت های بازارگردان برای انتشار اوراق اردوگاه با سود بیست درصد مشارکت می نماید؛ این که بر مبنای چه قواعدی این شرکت برای تأمین اعتبار خود به وسیله فرابورس سود 16 درصد پرداخت می نماید و برای اردوگاه سود 20 درصد دریافت می نماید سؤال دیگری است که احتیاجمند شرح مدیران مرتبط در این بخش است.

اما و اگر های مالکیت اردوگاه دانش آموزی شهید باهنر/ اعلام زمان اتمام اقساط اجاره

شبهه در فرایند واگذاری به مسائل مطرح شده ختم نمی گردد و مشاهده عبارت انتهایی بند (2) مصوبه 1395/8/9 هیئت وزیران نشان می دهد روش مشخص ارزش دارایی ها مبنای انتشار اوراق از جمله بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس بیمه و سایر معیار های مربوط با موافقت کارگروه اجرایی انتشار اوراق است

در تبصره (2) ماده هشت آیین نامه اجرایی قانون برطرف موانع فراوری که واگذاری اردوگاه بر مبنای آن اجرا شده، ذکر شده است ارزش دارایی و عمر مفید مالی آن باید توسط کارشناس یا کارشناسان منتخب کانون کارشناسان رسمی دادگستری مشخص گردد. حال این که کدام فرد یا گروه کارشناسی و با چه مبنایی قیمت اردوگاه را دو هزار میلیارد تومان مشخص نموده اند احتیاجمند شرح اعضای کارگروه اجرایی انتشار اوراق صکوک است؛ و این موضوع در حالی مطرح می گردد که مسئولان فعلی آموزش و پرورش در شرح و توجیه نحوه واگذاری مسئله ای برای آن قائل نیستند و معتقدند که مالکیت اردوگاه در اختیار وزارتخانه است و ماجرا های مربوط به آن و اختلاف حساب ها موضوعیتی ندارد.

اقساط اردوگاه به موقع پرداخت می گردد؟

بنا بر اسناد و قوانین و اظهارات آموزش و پرورشی ها اردوگاه باهنر به شرطی در مالکیت آموزش و پرورش باقی می ماند که پرداخت اقساط به موقع باشد، اما آنطور که از درگوشی های مسئولان به نظر می رسد پرداخت اقساط مشکل دارد.

البته چندی پیش سعید طاهری رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای به خبرنگار گفته بود در پرداخت اقساط به موقع عمل کردیم و مسئله ای از این بابت نیست.

بنیادی به دنبال این شواهد درباره شائبه پرداخت به موقع اقساط و تامین اعتبار آن اظهار کرد: در تبصره 36 اصلاحیه قانون بودجه سال 1395 و ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون برطرف موانع فراوری و بند (3) مصوبه 1395/8/9 دولت مکلف شده است اصل و سود هزینه های مربوط به انتشار این اوراق را در بودجه های سنواتی کل کشور پیش بینی کند، اینکه در کدام بند و ردیف بودجه سال های 1396، 1397 و 1398 اعتبار لازم جهت بازپرداخت اصل و سود این مبلغ درج شده است احتیاجمند شرح سازمان برنامه وبودجه است.

او تاکید نمود: سهم شرکت های بازار گردان در انتشار اوراق صورت مالی شرکت لوتوس و شرکت سپهر بابت اجاره دولتی آموزش وپرورش که سررسید آن 1399/11/18 ذکر شده است، مغایرت در شماره اوراق در اطلاعیه پذیره نویسی و صورت مالی دو شرکت مذکور (در پذیره نویسی 991117 و در صورت مالی شرکت لوتوس 991118 ذکر شده است) و چگونگی رسیدن به ارقام این صورت های مالی با توجه به سهم انتشار هر یک از این شرکت ها در انتشار اوراق که به ترتیب 500 میلیارد و 300 میلیارد تومان است، نکته دیگری است که احتیاجمند شرح دستگاه های مرتبط است.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش با اشاره به فاصله زمانی اندک از تاریخ مصوبه هیأت دولت (1395/8/9) تا تاریخ ثبت شرکت ناشر اوراق، واسط مالی شهریور سوم (1395/8/23) گفت: انتشار اوراق با سود 16 درصد برای شرکت لوتوس پارسیان و انتشار اوراق با سود 20 درصد برای اردوگاه شهید باهنر، ابهام در پیش بینی اعتبار برای بازپرداخت اصل و سود این اوراق و گزارش کارشناسی مشخص بهای اردوگاه بعضی از ابهام ها و سؤالات مربوط به واگذاری اردوگاه هستند که احتیاجمند ابهام زدایی مسئولان وزارت امور اقتصاد و دارایی است.

بیشتر بخوانید: اردوگاه شهید باهنر از آموزش و پرورش خارج نمی گردد

چرا اردوگاه ناجی بی پولی آموزش و پرورش شد؟

علاوه بر سؤالاتی که در خصوص واگذاری این اردوگاه وجود دارد، رویکرد های دولت در زمینه واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی تأمل برانگیز است، دادن مجوز برای فروش یا اجاره ساختمان ها و اراضی مازاد بر احتیاج (که عموماً مدارس دولتی هستند) به صورت اقساطی به مؤسسان مدارس غیردولتی یکی از این رویکرد ها است.

مطابق قانون تأسیس مدارس غیردولتی، وزارت آموزش وپرورش می تواند ساختمان ها و اراضی مازاد بر احتیاج خود برای تأسیس مدارس غیردولتی به صورت اجاره یا فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار کند.

بنیادی در این باره تاکید نمود: در حالی که آموزش وپرورش با کمبود شدید فضای آموزشی استاندارد روبرو است و تعداد زیادی مدرسه در امسال بالاجبار تخلیه شده یا درشرف تخلیه هستند آموزش وپرورش با چه استدلالی مجاز شد تا نسبت به واگذاری مدارس خود به صورت اقساطی اقدام کند، این که مبنای مازاد شدن یک ساختمان چه بازه زمانی و چه ساز وکاری دارد به ضعف مصوبه مجلس و هیئت دولت در این خصوص بر می گردد.

بنیادی تاکید نمود: اگر آموزش وپرورش دارای ساختمان ها و زمین های مازاد بر احتیاج است که برای واگذاری آن ها قانون و آیین نامه تصویب می گردد، چرا برای پرداخت بدهی های خود، ساختمان های مازاد را برای انتشار اوراق استفاده نکرد و اردوگاه شهید باهنر مورد توجه نهاده شد.

با کمبود فضای آموزشی و مازاد شدن ساختمان بعضی مدارس دو ابهام مهم مطرح می گردد؛ ابهام اول این است که یا سازوکار جانمایی و ساخت مدارس در کشور ناصحیح و بدون برنامه است که آموزش وپرورش در بعضی مناطق دارای مدارس مازاد و در بعضی مناطق دیگر کمبود مدارس می گردد یا این که فرایند و سازوکار پیش بینی شده در خصوص مازاد شدن مدارس و واگذاری آن ها اشتباه و بر مبنای رانت و فساد است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 363

به "اسناد ماجرای مبهم واگذاری اردوگاه باهنر، بن بست اقتصادی آموزش و پرورش و تاراج اموال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسناد ماجرای مبهم واگذاری اردوگاه باهنر، بن بست اقتصادی آموزش و پرورش و تاراج اموال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید