استعداد داریم امکانات نداریم

به گزارش مجله اندیشه، دختران ووشوکار محله راه آهن در طول سال های گذشته، همیشه در عرصه رقابت های مختلف کشوری در رشته ووشو، پیروز به کسب مدال های رنگارنگ و افتخارآفرینی برای محله و شهر خود شده اند، آن هم سایه فقر امکانات ورزشی. این ورزشکاران برایمان از علاقه مندی هایشان به این رشته ورزشی و کمبود امکانات می گویند.

استعداد داریم امکانات نداریم

خبرنگاران/ فاطمه عسگری نیا: یک محله راه آهن است و یک سالن ورزشی در سرای محله، که این روزها پاتوق خیلی از دختران و بانوان ورزشکار محله شده است. دخترهای قد و نیم قدی که مدال­ های رنگارنگ بر گردن نحیفشان سنگینی می­ کند و هر روز برای افزایش تعداد این مدال­ها، با وجود همه کمبودها و نبود امکانات، مبارزه می ­نمایند اما از اهدافشان دور نمی ­شوند.

برای گفت ­وگو با این ورزشکاران راهی سرای محله راه آهن می ­شویم. یک سالن ورزشی ساده، عاری از هر گونه امکانات ورزشی جز چند تشک ژیمناستیک کهنه و زهوار دررفته در میانه سالن چیز دیگری به چشم نمی خورد. تشک­های مندرس و قدیمی که نمی ­تواند پاسخ­گوی احتیاج دختران ووشو کار باشد، سقف کوتاه سالن دست و پای آنها را در هنگام تمرینات حرفه­ ای بسته، اما مانع پیشروی و قهرمانی آنها در عرصه رقابت­ ها نشده است.

امکانات محدود دست و پایمان را بسته است

نیوشا طالبی با 8 سال سن، یکی از کوچک­ترین اعضای این تیم است. تعدد مدال­های به گردن آویخته ­اش حکایت از پیروزیت او در این رشته ورزشی دارد. می ­گوید: با رشته ورزشی ووشو در سرای محله آشنا شدم و پس از ثبت نام به شکل جدی آن را ادامه دادم. مدال­ های زیادی هم در مسابقات کشوری کسب نموده ­ام از جمله مدال برنز مسابقات کشوری آمل .

حدیثه فرامرزی یکی از با تجربه ­ترین اعضای تیم ووشوی دختران محله راه آهن است، او از 5 سال گذشته در این رشته ورزشی مشغول است. هم دارنده مدال طلای کشور است و هم طلای استانی را به گردن آویخته است. حدیثه می­ گوید: ما در محله راه آهن، هیچ امکانات ورزشی نداریم جز یک سالن خالی. سقف سالن به حدی کوتاه است که نمی­ توانیم به شکل حرفه ­ای تمرین کنیم. همیشه در تمرینات، بچه ­ها با سقف برخورد می ­نمایند و بیشتر اوقات لامپ سالن می­ شکند و باید هزینه این لامپ­ ها را خود بچه ­ها بپردازند.

او ادامه می ­دهد: سقف بلند سالن و وسایل ژیمناستیک از ضرورت­ های رشته ورزشی ما هست. این در حالی است که اعضای این تیم با همه این کمبودها پیروز به کسب عنوان­ های قهرمانی در رقابت با تیم ­هایی می ­شوند که از امکانات بسیار برخوردارند.

امکانات نداریم اما انگیزه بچه ­ها بالا است

شادی براتی جم 32 ساله، 8 سالی است که کار آموزش و مربیگری تیم ووشوی دختران محله راه آهن را عهده ­دار است. او با اشاره به درخشش اعضای تیمش می ­گوید: استعداد و انگیزه بالای دختران ورزشکار محله راه آهن در طول 8 سال اخیر موجب شده تا همیشه نام تیم ما در میان تیم ­های شرکت نماینده در سطح کشور و استان تهران بدرخشد.

او تعداد ووشو کاران محله راه آهن را حدود 40 نفر برمی­ شمرد و اظهار می ­دارد: تیم دختران ووشو کار محله راه آهن در رقابت­های قهرمان کشوری آمل با کسب 50 مدال رنگین، عنوان نخست را از آن خود کرد. هر چند کسب این عنوان هم نتوانست تغییری در سهم برخورداری بچه­ ها از امکانات و لوازم ورزشی مورد احتیاج ایجاد کند.

این مربی ادامه می ­دهد: استعداد و انگیزه دختران محله در رشته ووشو بسیار بالا است و ما در کنار این استعداد­های درخشان شاهد وجود زیرساخت­های ورزشی بسیار کم و در حد صفر هستیم. ما در سالن ورزشی سرای محله برای تمرین ورزشکاران ووشوکار، تنها یک تاتمی و یک کیسه بوکس داریم و با این امکانات کم، بچه­ ها توانسته ­اند مدال­های خوبی را در رقابت­های ورزشی کسب نمایند.

تنها فضای موجود را در اختیار ورزشکاران قرار دادیم

معصومه محمدنژاد مدیر محله راه آهن می­ گوید: امکانات ورزشی برای بانوان در محله راه آهن بسیار محدود و اندک است و سرای محله همه کوشش خود را به کار گرفته تا از تنها فضای موجود در این راستا استفاده کند.

او می­ افزاید: اگر سالن سرای محله راه آهن نبود شاید تمرینات این ورزشکاران هم تعطیل می ­شد، اما خوشبختانه با همه کمبودها و مسائل، چراغ این سالن برای دختران و زنان ورزشکار محله هم­چنان روشن است.

مدیر سرای محله راه آهن ادامه می­ دهد: توجه به ورزش بانوان و تقویت سالن ­های ورزشی سرای محله ­ها از خواسته ­های دیرینه ما از شهرداری تهران است و وجود استعدادها و ظرفیت­های بالقوه بسیار در محله ­ها این ضرورت را دوچندان می ­کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 711

به "استعداد داریم امکانات نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعداد داریم امکانات نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید