استراماچونی منضبط اما زودجوش بود، فرهاد مجیدی کار عاقلانه ای کرد

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران، کوروش تشت زر از بازیکنان محبوب تیم استقلال در دهه هفتاد بود و در حالی که در اوج دوران فوتبالش قرار داشت، به دلیل مهاجرت به خارج از کشور از دنیای فوتبال حرفه ای در ایران خداحافظی کرد. تشت زر که سالهای زیادی است خارج از کشور اقامت دارد، در کنار حرفه اصلی اش که با تحصیلاتش بی ارتباط نیست، به صورت حرفه ای به کار آموزش فوتبال نیز می پردازد و همچنان با جدیت فوتبال ایران و به خصوص استقلال را پیگیری می کند و روی نتایج این تیم تعصب دارد.

استراماچونی منضبط اما زودجوش بود، فرهاد مجیدی کار عاقلانه ای کرد

به بهانه فرا رسیدن سال نو، گفتگویی نسبتاً مفصل داشتیم با این هافبک پیشین تیم استقلال تا در خصوص فوتبال و مسائل روز ایران و به خصوص تیم استقلال گپ و گفت داشته باشیم. مشروح صحبتهای تشت زر با خبرنگاران را در زیر می خوانید.

ایتالیایی ها اهل مصالحه نیستند

همان زمان که استقلال شروع خوبی با استراماچونی نداشت و مقابل ماشین سازی مغلوب گردید، بسکمک از کارشناسان شواهد یک پیشرفت شگرف را در استقلال دیدند و هواداران هم متوجه شدند. برای همین همه پای استراماچونی ایستادند تا چند هفته ابتدایی رد شود و حتی بعد از شکست مقابل پرسپولیس هم به او هیچ فشاری نیامد تا پیش بینی ها در خصوص او درست در بیاید.

به واسطه دوستان مربی و فوتبالیست ایتالیایی که دارم از شخصیت آنها شناخت دارم و می دانم ایتالیایی ها به شدت منضبط و پایبند به اصول قرارداد هستند. ایتالیایی همانقدر که خودشان به قرارداد پایبند هستند، از طرف مقابل هم همین انتظار را دارند و به هیچ وجه اهل مصالحه نیستند.

به خوبی به یاد دارم همان زمان هم هشدارهای لازم به مدیران وقت استقلال داده شد، اما متاسفانه خاتمه استراماچونی به نشانه اعتراض به عدم پرداخت حق و حقوق و یکسری مسائل دیگر که خودش آن زمان شفاف اعلام داشت و من از بازگو کردن آن صرف نظر می کنم ایران را ترک کرد و دیگر هرگز حاضر به بازگشت نشد.

سه هفته ای که استقلال را از کورس خارج کرد

متاسفانه اولین و بزرگ ترین ضربه ای که رفتن استراماچونی به استقلال زد خارج کردن این تیم از کورس قهرمانی بود. تیم بدون استراماچونی 3 بازی مقابل پیکان، شاهین بوشهر و ماشین سازی داشت که از 9 امتیاز این 3 بازی تنها 4 امتیاز گرفت و 5 امتیاز از دست رفته در این 3 بازی بدون سرمربی نه تنها تیم را از صدر جدول پایین آورد، حتی آن را از کورس قهرمانی هم عقب انداخت.

این 3 بازی لطمه بزرگ و شاید غیر قابل جبرانی را به تیم زد و اگر در خاتمه فصل آبی پوشان قهرمان نشوند، عامل اصلی اش همین سه بازی است و امتیازات مهمی که در آن از دست رفته است.

کار هوشمندانه ای که مجیدی انجام داد

بعد از جدایی استراماچونی انتخاب فرهاد مجیدی تنها و بهترین انتخاب ممکن بود. این درست است که در آن زمان تنها می شد مجیدی را برای این مسئولیت انتخاب کرد، اما حتی اگر انتخاب های متعددی هم پیش رو بود، باز هم مجیدی می توانست بهترین انتخاب باشد.

فرهاد از سرمایه های باشگاه استقلال است و انصافاً او هم ایثار کرد که در این شرایط سخت حاضر شد جای استراماچونی را بگیرد. استراماچونی که مردم به شدت او را دوست داشتند و هیچ فردی را به جای او نمی پذیرفتند.

هوشمندانه ترین کار مجیدی کرد ادامه روش استراماچونی بود تا تفکر بازیکنان به هم نخورد. فرهاد نه سیستم استقلال را تغییر داد و نه حتی نفراتی که استراماچونی آنها را در سیستم قرار می داد. همین باعث شد تا تیم فرهاد هم نتایج خوبی بگیرد و اوجه نتایج فرهاد در استقلال را در دو دیدار پلی آف آسیایی دیدیم که ابتدا الکویت را در امارات با گل شکست داد و سپس تیم مدعی و ثروتمند الریان با آن همه ستاره بین المللی اش را در دوحه با 5 گل در هم کوبید.

استقلال کار خارق العاده ای کرد

در حال حاضر فاصله استقلال تا صدر جدول قدری زیاد است. می خواهم بگویم کاری که تا همینجا هم استقلالی ها کردند خارق العاده بوده. چون تیمی که در ابتدای فصل 16 بازیکن خود را از دست بدهد و با مدیریتی ضعیف وارد مسابقات شود، همین که جزو سه چهار تیم بالای جدول باشد و هنوز هم از شانس قهرمانی حرف بزند یعنی کارش بزرگ و خارق العاده بوده است.

متاسفانه شاکله اصلی این تیم در ابتدای فصل به هم خورد و هفته ها طول کشید تا بازیکنان جدید که تعداد شان کم هم نبود تازه با خصوصیات یکدیگر آشنا شوند.

انتصاب های غیر ورزشی بلای جان استقلال و پرسپولیس

متاسفانه مدیریت وزارت ورزش بر استقلال و پرسپولیس چندان جالب نیست و همیشه شاهد این هستیم که با انتصابات عمدتاً غیر ورزشی در چرخه مدیریت این دو تیم تضعیف می شوند.

همیشه شاهد حضور افرادی غیر ورزشی هستیم که برای رسیدن به شهرت و اهداف مالی، تجاری یا سیاسی فضای فوتبال و تریبون استقلال و پرسپولیس را هدفد می گیرند و راه هم برای مدیریت آنها هموار می شود. این دسته از مدیران بلای جان فوتبال به خصوص استقلال و پرسپولیس هستند.

خصوصی سازی تنها راه نجات سرخابی ها

مدیران استقلال و پرسپولیس ورزشی یا غیر ورزشی با یک مشکل بزرگ روبرو هستند که آن هم بدهی های انباشته است. تجربه نشان می دهد سیاست گذاری در وزارت ورزش برای مدیران استقلال و پرسپولیس نوعی است که عمر مدیریت ها بلند نیست و مدیران انتصابی هم با درک این موضوع تنها گذران روزمره را لحاظ می کنند و چشم انداز بلند مدت در مسائل مالی ندارند.

تیم داری به شکل دولتی یک تجربه مغلوب گردیده است و بهترین و تنها راه نجات استقلال و پرسپولیس خصوصی سازی این دو تیم است. در صورت واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی این دو تیم نجات پیدا می کنند.

در دنیای حرفه ای فوتبال هم نمونه ها و الگوهای خوبی برای خصوصی سازی وجود دارد و دولت هم نباید از واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی بترسد. مگر در اروپا این همه تیم بزرگ با هواداران چند میلیونی در اختیار بخش خصوصی هستند اتفاق بدی افتاده است؟

تسلیم خواسته هواداران شدم

در همه سالهای گذشته از حضور در فضای مجازی ابا داشتم و نمی خواستم خودم را آلوده کنم. دوستان زیادی به من پیشنهاد می دادند اما از ورود به دنیای مجازی امتناع می کردم. اخیراً هواداران استقلال در ایران و خارج از ایران به من فشار آوردند و من هم تسلیم شدم و در اینستاگرام یک صفحه باز کردم.

خوشبختانه در همین مدت کوتاهی که وارد دنیای مجازی شدم بازخوردهای بسیار خوبی از هواداران گرفتم. در این مدت عکسهای قدیمی و جدیدم را با استقلالی ها به اشتراک می گذارم و نظرات آنها را می بینم. خیلی شادم بگویم تا به امروز حتی یک نظر هم منفی در صفحه من نبوده و این مرا شاد می کند. هواداران استقلال بسیار با معرفت و با صفا هستند و از سالهای دور همیشه مرا مورد محبت خود قرار می دادند.

هموطنانم کرونا را جدی بگیرند

به عنوان یک هموطن از همه مردم شریف و عزیز ایران خواهش می کنم ویروس کرونا را جدی گرفته و به توصیه های ایمنی توجه کنند. لطفاً از خانه های تان بیرون نیایید و به سفر نروید. قرنطینه را جدی بگیرید و به قطع چرخه انتقال این ویروس کمک کنید.

لطفاً در این ایام بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط باشید و فعلاً دور رفت و آمد را قلم بگیرید.

آرزوی سالی خوب برای هموطنان عزیزم

در آخر هم می گویم متاسفانه سال 98 برای ما ایرانی ها سال خوبی نبود و اتفاقات ناخوشایند در این سال به کرات داشتیم که بدترین آن شیوع ویروس کرونا بود.

با همه وجودم آرزو می کنم سال 99 سالی خوب برای عزیزان هموطن باشد. در درجه اول شر این ویروس از سر دنیا و به خصوص مردم خوب کشورم کنده شود و جشن پیروزی بر کرونا را بگیریم، در درجه دوم آرزوی دل خوشی و سلامتی برای هموطنانم دارم و در آخر هم امیدوارم جیب و حساب های بانکی همه ایرانی ها در سال 99 پُرِ پُرِ پُر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 906

به "استراماچونی منضبط اما زودجوش بود، فرهاد مجیدی کار عاقلانه ای کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراماچونی منضبط اما زودجوش بود، فرهاد مجیدی کار عاقلانه ای کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید