اختلاف آماری از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ادامه دارد

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران، مطابق با اهداف طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، تا انتها سال 1400 باید خدمات پایه کاربردی در این شبکه به طور کامل تأمین شوند.

اختلاف آماری از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ادامه دارد

کدام خدمات تا سرانجام سال بومی می شوند

به نحوی که توسعه پیغام رسان های اجتماعی بومی تا رسیدن به ظرفیت 50 میلیون کاربر فعال و نیز ایجاد و توسعه مرورگر بومی، جویشگر داخلی، سیستم عامل داخلی موبایل و رایانامه داخلی، خدمات ابری، گذرگاه های ایمن داخلی و مرزی و همچنین خدمات نام و نشان گذاری از جمله خدمات پایه فضای مجازی محسوب می شوند که راه اندازی و تکمیل آن تا سرانجام سال 1400 به وزارت ارتباطات محول شده است.

بر اساس این ماده، دسترسی به خدمات و محتوای داخلی تا انتهای این دولت باید از نظر مالی حداقل دو برابر ارزان تر و از نظر فنی پنج برابر بهتر شده باشند. در همین حال وزارت ارتباطات باید در سال 1400 متوسط سرعت دسترسی خانگی را برای همه جمعیت ایران به عدد 25 مگابیت در ثانیه و سرعت اینترنت موبایل را به حداقل 10 مگابیت در ثانیه برساند.

با این وجود اما با گذشت نزدیک به 2 ماه از سال 1400 و مدت زمان کم باقی مانده تا سرانجام دولت دوازدهم، گزارشی از پیشرفت این شبکه از سوی مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نهاد نظارتی در اجرای این اهداف، اعلام نشده است.

اختلافات آماری از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات

اگرچه فرایند اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات در سال 99 و پس از مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر معین طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، وارد فاز جدیدی شده است اما به نظر می رسد همچنان اختلاف نظر بر سر فرایند پیشرفت این شبکه میان وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی باقی است.

سال گذشته مسئولان وزارت ارتباطات در زمان های مختلف ارقام متفاوتی را در مورد پیشرفت این شبکه اعلام نموده اند. اما تا به امروز گزارش رسمی مبنی بر تأیید این موارد از سوی مرکز ملی فضای مجازی منتشر نشده است.

شهریورماه 99 محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با بیان اینکه 57 درصد اجزای زیرساختی شبکه ملی اطلاعات کامل شده و 24 درصد از این اجزا هنوز مستقر نشده است، گفت: شبکه ملی اطلاعات دارای 23 جز زیرساختی است که برآورد ما این است که حدود 11 جز آن کامل شده، بعضی از این اجزا نیازمند توسعه هستند و حدود 4 جز از این اجزا، هنوز استقرار نیافته اند. به بیان دیگر به لحاظ تعدادی، 57 درصد اجزای زیرساختی این شبکه کامل شده، 19 درصد اجزا نیازمند تکمیل هستند و 24 درصد اجزا باید استقرار پیدا نمایند.

پس از آن حمید فتاحی رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در آذر 99 گفت که در حوزه زیرساخت های مربوط به شبکه ملی اطلاعات بین 70 تا 80 درصد پیشرفت دیده می شود.

از سوی دیگر دی ماه 99 وزیر ارتباطات در گزارشی با بیان اینکه ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات 40 درصد رشد داشته است، تاکید نمود: جمع بندی ما طبق سامانه کنترل پروژه نشان می دهد که 90 درصد زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات استقرار یافته است. بخش زیرساخت اطلاعاتی نیز تا سرانجام دولت (نیمه اول سال 1400) استقرار می یابد. ارزیابی مرکز ملی از پیشرفت زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، 25 درصد است اما گزارش جدید ارزیابی ما نشان می دهد که این پیشرفت به نیمه رسیده است.

آخرین اظهارنظر در مورد پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات به اسفندماه سال 99 بر می شود که امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات در تبادل نظر با خبرنگاران از ارائه گزارش جدیدی در مورد پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به مرکز ملی فضای مجازی اطلاع داد.

وی با بیان اینکه گزارشی از میزان پیشرفت شبکه ملی برای دوستان ارسال کردیم و منتظر هستیم که نتیجه ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی بیاید، تاکید نمود: هم اکنون از دید ما 20 درصد از تکالیف باقی مانده و ما گزارش مربوط به پیشرفت این میزان باقی مانده را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه نموده ایم.

ناظمی در پاسخ به این سوال که این گزارش مربوط به زیرساخت های ارتباطی می شود و یا اطلاعاتی؟ گفته است: ما در زمینه زیرساخت خیلی تفاوت نظر نداریم. آنچه که شاید محل تفاوت نظر باشد، مربوط به خدمات پایه و محتوای شبکه ملی اطلاعات است. در مورد خدمات پایه ای که برای شبکه ملی اطلاعات معین شده، باید به نوعی تقسیم کار ملی صورت می گرفت که این تقسیم کار ملی هم اکنون اجرا شده است. در گزارشی که ارائه شده، پیشرفت شبکه برحسب وظایف دستگاه ها مورد ارائه قرار گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات در مورد اینکه گزارش جدید وزارت ارتباطات درباره شبکه ملی اطلاعات نسبت به قبل چه تفاوتی دارد؟ گفت: چون مسئولیت ارزیابی بر عهده مرکز ملی فضای مجازی است ما ترجیح می دهیم که این گزارش پیشرفت را مرکز ملی فضای مجازی اعلام کند اما معتقدیم که 20 درصد باقی مانده در بخش زیرساختی شبکه ملی اطلاعات تا سرانجام دولت به اتمام می رسد.

با این حال اما مرکز ملی فضای مجازی نسبت به نتایج این گزارش و ارزیابی های انجام شده، واکنش رسمی نداشته است.

مرکز ملی فضای مجازی: پیشرفت شبکه ملی اطلاعات 30 درصد است

به تازگی ابوالفضل روحانی معاون مرکز ملی فضای مجازی در تبادل نظریی در پاسخ به این سوال که از حدود 40 اقدام کلانی که در سند معماری شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات محول شده است، چه میزان پیشرفت وجود داشته است؟ گفت: کل پیشرفت شبکه ملی اطلاعات بیشتر از 30 تا 35 درصد نیست. این پیشرفت در مجموع اجزای شبکه رخ داده و ممکن است در یک بخش فعالیت انجام نشده باشد ولی در بخش دیگری تا 60-70 درصد پیشرفت وجود داشته باشد. به طور کلی و میانگین در تمامی اجزا، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات بیشتر از این مقدار نیست.

وی درباره این که در اسفندماه سال گذشته گزارش پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شده است، گفته که به عنوان متولی نظارت بر شبکه ملی اطلاعات، تا به امروز چنین مطلبی را به صورت مستقیم از طرف وزارت ارتباطات دریافت ننموده ایم و این موضوع را فقط به وسیله رسانه ها شنیدیم.

با این وجود و با توجه به اینکه مرکز ملی فضای مجازی وظیفه نظارت بر تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات را بر عهده دارد، باید بر اساس طرح عملیاتی شبکه ملی اطلاعات شرایط و میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را تشریح و تبیین نموده و اعلام عمومی کند. مطالبه ای که تا به امروز به صورت رسمی توسط این مرکز به آن پاسخ داده نشده است و در ادامه به نظر می رسد با تناقض هایی که درباره پیشرفت شبکه ملی اطلاعات شنیده می شود، اختلافات آماری از فرایند شبکه ادامه داشته باشد. از این رو در روزهای سرانجامی عمر دولت لازم است که اولاً گزارش کامل از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شود و از سوی دیگر مرکز ملی نیز نتیجه ارزیابی خود از گزارش شبکه را هر چه زودتر ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1663

به "اختلاف آماری از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف آماری از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید