افزایش چشمگیر مبادله تجاری تاجیکستان و ازبکستان

به گزارش مجله اندیشه، رئیس گمرک تاجیکستان از افزایش قابل توجه مبادله تجاری این کشور و ازبکستان در سال گذشته میلادی اطلاع داد.

افزایش چشمگیر مبادله تجاری تاجیکستان و ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، خورشید کریم زاده رئیس گمرک تاجیکستان در نشستی مطبوعاتی گفت: مبادله تجاری میان این کشور و ازبکستان در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال 2015 به طور قابل توجهی رشد نموده است.

وی گفت: گردش اقتصادی میان تاجیکستان و ازبکستان که 4 سال قبل 14.9 میلیون دلار را تشکیل می داد در سال گذشته میلادی تا 281.5 میلیون دلار افزایش یافته است.

کریم زاده ادامه داد: صادرات محصولات تاجیکستان به ازبکستان در سال 2015 میلادی 8.8 میلیون دلار برآورد شده بود اما این شاخص در سال 2018 میلادی 155.3 میلیون دلار را تشکیل داده است.

سال 2018 میلادی روابط تاجیکستان و ازبکستان بهبود و میان 2 کشور توافق نامه های مختلفی به مبلغ بیش از 300 میلیون دلار به امضا رسید.

بنا به صحبت های رئیس گمرک تاجیکستان، ازبکستان طی این سال ها وارد لیست 5 شریک تجاری دوشنبه شده است.

در جریان سفر ماه آگوست سال 2018 رئیس جمهور تاجیکستان همتای ازبک وی گفت در تعاملات 2 کشور فرصت های استفاده نشده زیادی وجود دارد و با تداوم کار با چنین سرعتی ما می توانیم بزودی حجم گردش اقتصادی میان 2 کشور را تا 500 میلیون دلار افزایش دهیم در واقع پتانسیل ما حداقل یک میلیارد دلار است.

به این ترتیب، روسیه با بیش از یک میلیارد دلار، قزاقستان 836 میلیون دلار، چین بیش از 651 میلیون دلار، ترکیه با 402 میلیون دلار و ازبکستان با بیش از 281 میلیون دلار 5 شریک اصلی تجاری تاجیکستان به شمار می روند.

برق و سیمان از مهم ترین محصولاتی می باشند که تاجیکستان به ازبکستان صادر می نماید و این کشور در نوبه خود به تاجیکستان به طور عمده گاز و محصولات متنوع وارد می نماید.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 146

به "افزایش چشمگیر مبادله تجاری تاجیکستان و ازبکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش چشمگیر مبادله تجاری تاجیکستان و ازبکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید