7 کلاهبرداری موذیانه هنگام رزرو هتل
به گزارش مجله اندیشه، هتل ها و اقامتگاه ها نقش مهمی در سفر ما دارند. اما گاهی هتل ها طی ترفندهای ناجوانمردانه کلاه بزرگی بر سر مشتریان می گذارند. اما چطور؟
با وجود انتخاب های زیاد، کلاهبرداری نیز بسیار افزایش یافته است. بر اساس شرکت هتل ها و اقامتگاه های آمریکایی، هرساله رزرو های جعلی 3.9 بیلیون دلار برای مشتریان آمریکایی خرج برمی دارد. اگر نمی خواهید جزو این درصد فریب خورده باشید، باید یاد بگیرید چطور نشانه های غیرمستقیم ترین کلاهبرداری هتل ها را تشخیص دهید. خبرنگاران در ادامه از کلاهبرداریی هایی می گوید که بعضی هتل ها در هنگام رزرو هتل انجام می دهند.
رزرو هتل به واسطه یک آژانس مسافرتی یا هماهنگ کردن با هتل به صورت مستقیم و سپس تایید مجدد آن برترین راه است تا مورد سوء استفاده قرار نگیرید. با کمی کوشش می توانید اتاق موردنظر را با قیمت مناسب رزرو کنید. در ادامه با هفت مورد از بدترین کلاهبرداری هایی آشنا می شویم که ممکن است هنگام رزرو هتل با آن ها روبه رو شوید.
1. بعضی هتل ها هزینه های پنهان حیرت آوری را به صورت حساب شما اضافه می نمایند
هیچ کس از هزینه های پنهان خوشش نمی آید، حال می خواهد برای بلیط کنسرت باشد یا یک اتاق در هتل.
متاسفانه برای مشتریان، هزینه های پنهان قانونی و در بعضی شهرها غیرقابل اجتناب هستند. برای مثال در لس آنجلس اضافه کردن مبلغ گزاف حق الزحمه اقامت به صورت حساب یک سنت دیرینه است. طبق گفته جف راسل (Jeff Russel) مشاور آژانس مسافرتی Aspen Travel، حق الزحمه یک اتاق 600 دلاری بیشتر از 100 دلار می گردد.
او می گوید بعضی هتل ها که نمی توانند حق الزحمه اقامت بگیرند، در عوض حق الزحمه امکانات رفاهی را طلب می نمایند. این صورت حساب های اجباری به خاطر استخر، سالن ورزش یا غذاخوری است، چه از آن ها بهره ببرید، چه نکنید.
در بعضی شهرها حق الزحمه باربری 10 تا 20 دلار به هزینه اتاق اضافه می نماید، حتی اگر خودتان چمدان و بارها را حمل نموده باشید. هتل های دیگر هزینه ای روزانه، بابت غذا خوردن می گیرند باز هم صرف نظر از اینکه مهمان ها چیزی در هتل میل نمایند یا خیر.
این حق الزحمه ها به هتل ها این فرصت را می دهد تا در عین حال که هزینه ها را کم اعلام می نمایند از سود خود نزنند. با اینکه معمولا صورت حساب این حق الزمه ها را داخل قرارداد رزرو هتل ذکر می نمایند؛ اما هر زمان که در یک شهر لوکس اقامت کردید حتما به هتل زنگ بزنید و درباره همه چیز بپرسید. در غیر این صورت، صورت حساب نهایی شما بسیار بیشتر از آنچه انتظار دارید از آب در می آید.
2. گول اتاق های رو به دریایی که اصلا رو به دریا نیستند را نخورید
به بیشتر توصیفات هتل های معروف از اتاق هایشان می توان اعتماد کرد. اما گاهی در هتل مقرون به صرفه قیمت، بهای زیادی برای یک اتاق رو به دریا می پردازید و در نهایت می بینید که تنها گوشه ای از دریا پیدا است. همین امر برای چشم انداز های شهری نیز صادق است.
راسل (Russell) می گوید:
چشم انداز دریا (Ocean view) یعنی شما حداقل نمایی از دریا را می توانید از اتاق ببینید. چشم انداز روبه دریا (oceanfront) یعنی اتاق شما دقیقا روبه روی دریا است.
او ادامه می دهد:
اگر هتل هر دو نوع اتاق را در لیست خود یادآور نموده بود، بدانید که اتاق های چشم انداز دریا، چشم انداز ای مستقیم رو به دریا ندارند.
بعضی هتل ها یادآور می شوند که چشم انداز اتاق چشم انداز نسبی دریا (partial ocean view) است؛ اما تنها تکه ای از آبی دریا که از گوشه پنجره پیدا باشد نیز نسبی محسوب می گردد.
یک نکته خوب برای پی بردن به چشم انداز، هزینه اتاق است. طبق گفته راسل یک اتاق با چشم انداز کامل حداقل بین 50 تا 100 دلار بیشتر از یک اتاق معمولی است. برای داشتن چشم انداز ای از شهر مطمئن شوید که اتاق شما در بالاترین طبقه ها باشد.
3. بعضی هتل ها از زبان عجیبی برای توصیف اتاق هایشان استفاده می نمایند
این توصیفات نتیجه تفاوت های فرهنگی و اصطلاحات مبهم است. در بعضی موارد این اشتباهات سهوی اند؛ اما در موارد دیگر، زبان به صورت تعمدی گنگ نوشته می گردد تا مشتری ها گیج شوند.
برترین مثال اتاق دونفره اروپایی ها است.
در آمریکا یک اتاق دونفره تقریبا همواره به معنای اتاقی با دو تخت است. اما در اروپا می تواند به معنای یک اتاق با یک تخت بزرگ (double size) باشد، مانند خوابگاه دانشکده ها یا حتی یک اتاق با تنها یک تخت دوبل.
مشکل دیگر زمانی پیش می آید که شما فردی دیگر را همراه خود ببرید، که در فرم رزرو به آن ها اشاره نشده باشد. مثلا اگر به نام خود یک اتاق رزرو کنید و وسط راه همسرتان به شما بپیوندد یا یک اتاق خانوادگی رزرو کنید؛ اما به کسی در پذیرش نگویید در واقع اتاق چند تخته می خواهید.
راسل می گوید مشتریانی را دیده است که اتاقی غیر از آنچه می خواستند، رزرو نموده اند. زمانی که هتل ها متوجه این ابهام می شوند:
با نیازهای نوتان موافقت می نمایند و به خاطر اضافه کردن یک نفر دیگر، هزینه گزاف می گیرند.
بر اساس حرف های راسل این هزینه های گزاف باید جایی در صورت حساب ذکر گردد. با این حال اگر مجبور به تغییر نوع اتاق شوید، بیشتر هتل ها هزینه بیشتری را بابت رزرو نو می گیرند. او می گوید:
آن ها مجبور نیستند به شما هیچ لطفی نمایند.
معمولا برای جلوگیری از این اتفاق پیش از رزرو، عکس اتاق ها را در وب سایت هتل نگاه کنید. اگر نشد، با هتل تماس بگیرید و مستقیم از آن ها بپرسید.
4. اگر هزینه اتاق ها زیادی خوب بودند، حتما ریگی به کفش آن ها است
یک اتاق در هتل نیویورک، پاریس، توکیو و دیگر مقاصد پرهزینه معمولا بیشتر از شبی 200 دلار است. اگر در یکی از این شهرها اتاقی 80 دلاری پیدا کردید، مراقب باشید. راسل می گوید:
به ندرت پیش می آید که برای مشتری هایم در لس آنجلس اتاقی زیر 100 دلار کرایه کنم. من داستان های وحشتناکی را از مدیران تور ها درباره این اتاق ها شنیده ام. حتی اگر به صورت آنلاین خوب به نظر برسند، تجربه ام به من می گوید شاید عکس ها دستکاری شده باشند؛ اما هزینه ها گویای همه چیز هستند.
حتی نگاه کردن به وب سایت یا خواندن نظرات می توانند گمراه نماینده باشند. تصاویر می توانند از یک زاویه خوب یا یک اتاق مدل گرفته شده یا حتی مربوط به سال 1995 باشند. متل ها می توانند به افراد پول دهند تا نظرهای خوبی برایشان بنویسند. هزینه های بیش از حد پایین یعنی فرش های خیس، پارچه ها و ظروف شیشه ای کثیف، لوله کشی های نامناسب، کپک و حتی بدتر.
گاهی یک آنالیز آنلاین به شما می گوید که آیا هتل موردنظر پنج سال پیش ساخته شده یا اخیرا بازسازی شده است. برترین راه برای جلوگیری از این کلاهبرداری این است که به راحتی قبول کنید که ماندن در شهرهای بزرگ هزینه بیشتری دارد و از معامله های این چنینی دوری کنید.
5. بعضی هتل ها مهمان هایشان را به ساختمان های دیگری انتقال می دهند
زمانی که اتاق هتل را رزرو می کنید بهتر است بروید، درست است؟
نه، اشتباه است.
بر اساس راسل، انتقال دادن (walk) زمانی استفاده می گردد که یک هتل اتاق هایش را بیش از ظرفیت بفروشد و مهمان هایش را به هتل دیگری منتقل کند. این اتفاق بیشتر از آنچه فکرش را بکنید رخ می دهد. راسل می گوید:
معمولا هتل ها در صورت حساب قرارداد ذکر می نمایند که آیا می توانند شما را منتقل نمایند یا نه. اما اگر بیش از حد رزرو نموده باشید و مشمول ماده انتقال باشید، اولین کسانی که باید منتقل شوند افرادی هستند که به وسیله سایت شخص ثالث اتاق رزرو نموده اند.
در قرارداد حواستان به این نکته باشد. رزرو مستقیم یا به وسیله یک آژانس مسافرتی معمولا به شما این اطمینان را می دهد که به هتل دیگری منتقل نمی شوید. اگر در نهایت هتل شما را با حیله به هتل دیگری برد، احتمالا آن هتل نزدیک هتل شما است؛ اما هیچ تضمینی نیست که هتل نو همان اتاق موردنظرتان را به شما بدهد یا حتی ممکن است بسته باشد.
راسل می گوید:
هتل هایی را دیده ام که افراد را به فاصله های بسیار دور می برند؛ مانند فاصله بین سن دیگو تا ال کاجون؛ چیزی حدود 24 کیلومتر.
6. سایت های شخص ثالث می توانند پول های شما را بگیرند و فرار نمایند
بازار رزرو آنلاین هتل پر از سایت های ناقصی است که باعث گمراهی می شوند و از مشتری ها سوءاستفاده می نمایند.
در یک آمارگیری در سال 2018 معلوم شد که 23 درصد تمام مشتری ها گزارش داده اند که هنگام رزرو هتل فریب خورده اند. نتیجه این فریبکاری ها بالا کشیدن 5.2 بیلیون دلار از تراکنش ها بوده است.
بسیاری از این سایت های شخص ثالث هزینه های پایینی را برای اتاق ها پیشنهاد می دهند اما در واقع آن ها پول شما را می گیرند و فرار می نمایند. مشتری تا زمانی که در هتل نبیند چنین رزروی وجود ندارد یا اتاق موردنظرش آن نیست که رزرو نموده، احتمالا متوجه این کلاهبرداری نمی گردد.
بر اساس گفته های چاد شایوینک (Chad Schyvincht)، مدیر هتل های Viceroy در سان فرانسیسکو، رزروهای شخص ثالث اصلی ترین علت شکایت ها و مسائل در چک-این هستند. از آنجا که بیشتر سایت های رزرو، مقرون به صرفه ترین اتاق ممکن را رزرو می نمایند:
کسانی که به وسیله این سایت ها اتاق می گیرند بدترین اتاق هتل نصیبشان می گردد و اولین نفرهایی هستند که همراهی می شوند.
7. سایت های دیگر با ظاهری قانونی هویت شما را می دزدند
یکی از بدترین فریب ها، سایت هایی هستند که باعث می شوند گمان کنید در یک سایت کاملا قانونی هستید. دزدهای آنلاین URLهای مشابه با سایت های معتبر، تنها با یک تفاوت کوچک، می سازند؛ برای مثال به جایTravelocity می نویسند Travelacity. یا به جای حروف الفبای انگلیسی، از حروف یونانی مشابه، در URL استفاده می نمایند.
نمای این سایت ها دقیقا شبیه سایت های واقعی است. شما می توانید یک اتاق رزرو کنید و آن ها به شما تاییدیه می دهند. اما در واقعیت آن ها فقط اطلاعات هویت و شماره کارت اعتباری شما را دزدیده اند.
بر اساس انجمن هتل ها و اقامتگاه های آمریکایی، حدود 55 میلیون رزروهای هتل آنلاین تحت تاثیر این وب سایت های فریبکارانه هستند.
وقتی به دام این فریب ها می افتید کمترین مسئله ای که برایتان پیش می آید، این است که در هتل بدون رزرو حاضر می شوید. کارت اعتباری و هویت دزدیده شده شما نگرانی های بزرگ تری هستند. در بیشتر موارد تنها کاری که باید انجام دهید این است که کارت هایتان را باطل کنید و امتیاز اعتباری خود را کنترل کنید.
برترین راه برای دوری از این فریب ها، رزرو مستقیم از خود هتل یا آژانس های مسافرتی است.
منبع: کجارو / businessinsider