6 دلیل مهم برای عدم استفاده شبانه از موبایل

به گزارش مجله اندیشه، خبرنگاران : بعضی شواهد نشان می دهد که نور آبی می تواند به واسطه آسیب رساندن تدریجی به شبکیه چشم به بینایی انسان صدمه زده و به انحطاط ماکولا، از دست دادن دید مرکزی یا ناتوانی در مشاهده آنچه مقابل فرد واقع شده است، منجر گردد.

6 دلیل مهم برای عدم استفاده شبانه از موبایل

به گزارش خبرنگاران به نقل از عصر ایران: امروزه نور مصنوعی یکی از دلایل اصلی محرومیت از خواب محسوب می گردد و نور ساطع شده از نمایشگر دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر ساطع می گردد، حتی یک گام فراتر رفته و شرایط بدتری را رقم می زند. این نور که به نام نور آبی شناخته می گردد می تواند با مجبور کردن بدن به بیدار باقی ماندن در چرخه خواب انسان اختلال ایجاد کند.

نور آبی به ویژه برای این که مغز متوجه فرا رسیدن صبح گردد بسیار موثر است. اما هنگام شب و زمان خواب، مغز احتیاجی به آن ندارد. راه چاره؟ هنگام شب و پیش از خواب از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند استفاده نکنید.

افزایش بی خوابی بین مردم به نوعی با افزایش استفاده از فناوری و گوشی های هوشمند پیوند خورده است. به طور معمول، هنگام شب، نور قرمز بیشتری وجود دارد که بدن را برای خواب آماده می نماید. هنگامی که نور آبی ساطع شده از دستگاه های الکترونیکی در این شرایط اختلال ایجاد می نماید، بدن به طور کامل بی دفاع می گردد.

چرا نباید هنگام شب از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند استفاده کرد

لیو لاو فروت در ادامه شش دلیل مهم که نباید از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند هنگام شب و به ویژه پیش از خواب استفاده کرد، ارائه شده اند:

می تواند به چشم ها آسیب برساند

بعضی شواهد نشان می دهد که نور آبی می تواند به واسطه آسیب رساندن تدریجی به شبکیه چشم به بینایی انسان صدمه زده و به انحطاط ماکولا، از دست دادن دید مرکزی یا ناتوانی در مشاهده آنچه مقابل فرد قرار گرفته است، منجر گردد.

نور آبی مصنوعی یکی از کوتاه ترین و پر انرژی ترین طول موج ها در طیف نور مرئی است. به دلیل کوتاه تر بودن، درخششی ایجاد می گردد که می تواند کنتراست دید را کاهش داده و بر وضوح و شفافیت آن تاثیر بگذارد. این مورد اغلب چرایی تجربه خستگی یا فشار چشم دیجیتالی و روبروه با علائمی مانند تاری دید، سختی در تمرکز، خشکی و سوزش چشم، سردرد و گردن و کمر درد را پس از یک روز کار با کامپیوتر را شرح می دهد.

کمبود خواب را تجربه می کنید

نور آبی در فراوری ملاتونین اختلال ایجاد می نماید که می تواند به معنای کاهش کیفیت و کمیت خواب باشد. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب بدن را تنظیم می نماید. اگر چرخه خواب به خوبی تنظیم نشده باشد، دیگر خواب کافی که به آن احتیاج دارید را تجربه نخواهید کرد. کمبود خواب می تواند به مسائل سلامت مختلف مانند سطوح بالاتر اضطراب، خطر بیشتر ابتلا به سکته مغزی، دیابت و چاقی، سرکوب سیستم ایمنی و افزایش فشار خون منجر گردد.

با خطر بیشتر ابتلا به سرطان روبرو می شوید

ملاتونین یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان هایی است که بدن به طور طبیعی فراوری می نماید. از آنجایی که فراوری ملاتونین به واسطه نور آبی ساطع شده از نمایشگر گوشی های هوشمند و تبلت ها سرکوب می گردد، بدن می تواند با کمبود این آنتی اکسیدان قوی روبرو گردد. اختلال در فراوری ملاتونین برای یک شب مساله ای جدی نخواهد بود، اما افرادی که هر شب برای ساعت ها در معرض نور آبی قرار می گیرند در معرض خطر هستند.

به طور خاص، کمبود خواب می تواند خطر سرطان های پستان، کولورکتال و پروستات را افزایش دهد. کمبود ملاتونین به معنای خطر بیشتر آسیب سلولی، التهاب بیشتر و اختلال در عملکرد عادی سیستم ایمنی بدن است.

خطر ابتلا به افسردگی افزایش می یابد

افرادی که فراوری ملاتوتین در بدن آنها سرکوب شده است و ساعت بدن آنها با قرار دریافت در معرض نور مصنوعی تغییر نموده است، مستعد ابتلا به افسردگی هستند. کمبود خواب در فعالیت انتقال دهنده های عصبی بدن تداخل ایجاد می نماید و در نهایت می تواند به کاهش سیگنالینگ سیناپسی بین سلول های عصبی منجر گردد که در تغییرات خلق و خو نقش خواهد داشت.

با افزایش وزن روبرو می شوید

با بروز اختلال در فراوری ملاتونین و چرخه های خواب، نور نمایشگر دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی های هوشمند هنگام شب می تواند در هورمون هایی که گرسنگی را کنترل می نمایند نیز اختلال ایجاد نموده و خطر چاقی را افزایش دهد. کمبود خواب می تواند سطوح انسولین را بر هم بزند که به طور مستقیم بر متابولیسم بدن تاثیرگذار است. اگر متابولیسم بدن مختل گردد، وزن شما نیز با نوسان روبرو خواهد شد.

خواب ناکافی می تواند سلول های گلیال را از پاکسازی سمومی که توسط سلول های مغزی فراوری می شوند، باز دارد. این سموم در بدن بیشتر افراد باقی مانده و جای شگفتی نیست که در افزایش وزن نقش دارند.

در فعالیت مغز اختلال ایجاد می گردد

خواب ناکافی ناشی از قرار دریافت در معرض نور نمایشگر دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند می تواند یادگیری را نیز سخت نموده و موجب حواس پرتی و اختلال در حافظه طی روز بعد گردد. پس از مقایسه مغز افرادی که با محرومیت از خواب روبرو بودند با مغز افرادی که خواب کافی داشتند، دانشمندان دریافتند که متابولیسم و جریان خون در چندین بخش مغز افرادی که کمبود خواب داشتند، کاهش داشته است. این به اختلال در عملکرد شناختی و رفتار منجر می گردد.

چگونه مشکل را رفع کنیم

اگر قصد دارید خواب خود را بهبود بخشیده و آثار نور آبی بر چشم های خود را کاهش دهید، می توانید اقدامات زیر را امتحان کنید.

استفاده از عینک های مسدود نماینده نور آبی

اگر کار با کامپیوتر یا گوشی های هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از شغل شماست، به احتمال زیاد نمی توانید وابستگی خود به این دستگاه ها را کاهش دهید.

خوشبختانه راه چارهی برای این شراط وجود دارد و آن استفاده از عینک های مسدودنماینده نور آبی است.

نمونه های با کیفیت بالا می توانند تفاوت قابل توجهی در میزان خستگی چشم که فرد تجربه می نماید، ایجاد نمایند. افزون بر این، شما می توانید هنگام شب بدون این که نگران کاهش فراوری ملاتونین و کیفیت خواب خود باشید از این عینک ها بهره ببرید.

عدم استفاده از دستگاه های الکترونیکی یک تا دو ساعت پیش از خواب

ترک عادت استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند و لپ تاپ پیش از خواب می تواند بسیار سخت باشد. اما پس از آگاهی از فواید پرهیز از این کار نباید مسئله ای با ترک این عادت مضر داشته باشید.

در شروع می توانید 30 دقیقه پیش از خواب دستگاه خود را خاموش نموده و کنار بگذارید و پس از آن، به تدریج این مدت زمان را افزایش داده تا به یک تا دو ساعت برسد.

خاموش کردن چراغ ها

خاموش کردن چراغ ها یا کاهش نور آنها چند ساعت پیش از خواب را مد نظر قرار دهید. با این کار سیگنال تاریک شدن محیط به مغز ارسال شده و ملاتونین ترشح می گردد که به راحت تر خوابیدن یاری می نماید.

نور قرمز هنگام شب با چشم ها مهربان تر بوده و امکان کسب آرامش را به جای افزایش هوشیاری ناشی از روبروه با نور آبی فراهم می نماید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1438

به "6 دلیل مهم برای عدم استفاده شبانه از موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 دلیل مهم برای عدم استفاده شبانه از موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید