55 قلم شیء تاریخی فرهنگی در استان مازندران مرمت شد

به گزارش مجله اندیشه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: 55 قلم شیء تاریخی فرهنگی موجود در مخزن و ویترین های موزه تاریخ ساری مرمت شد.

55 قلم شیء تاریخی فرهنگی در استان مازندران مرمت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران امروز سه شنبه 24 مهر 97 با اعلام خبر فوق گفت: پیرو پروژه حفاظت 100 قلم آثار تاریخی گنجینه اداره کل و نیز یافته های باستان شناسی از کاوش محوطه اشکانی وستمین کیاسر در سال گذشته و بخش دیگری از آثار موجود در موزه تاریخ ساری مرمت شد.

سیف الله فرزانه با اشاره به اینکه آثار یادشده با نظارت کارشناسان استان و اداره کل موزه ها، از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته و در موزه تاریخ ساری به نمایش درآمده است؛ اضافه نمود: بر اساس توضیح خدمات مصوب پاکسازی، نمونه برداری، استحکام بخشی، بازسازی و بازپیرایی اموال منقول فرهنگی تاریخی که در گذر زمان آسیب دیده و در خطر بود، اجرا شده است.

او یادآور شد: طرح محتوای موزه تاریخ شهر ساری (عمارت کلبادی) در دست تدوین است و با اجرای بهینه آن، این موزه در جایگاهی شایسته و فراگیر از بعد مخاطبان، محتوا و مقیاس قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه در سال گذشته تفاهم نامه ای با شهرداری ساری برای ایجاد، تجهیز و راه اندازی موزه های مشارکتی به امضا رسیده است اظهار کرد: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد دو نهاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری ساری جهت ایجاد و برپایی چهار موزه تاریخ ساری، فرهنگ بومی، اسناد و نسخ خطی و مهر و سکه در بوستان ولایت همکاری، تعامل و مشارکت نمایند.

فرزانه گفت: در راستای اجرای مفاد این تفاهم نامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن مستندسازی و سامان دهی، فهرستی از آثار و اموال فرهنگی تاریخی مربوط به شهرستان ساری تهیه کرده تا پس از تجهیز موزه های یاد شده و ایجاد سیستم حفاظت فزیکی،الکترونیکی و مکانیکی در اختیار شهرداری قرار دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه روند انعقاد قرارداد با مشاوره مورد تایید امور موزه های کشور برای انجام مطالعات و تدوین طرح محتوای موزه ها از سوی شهرداری ساری در دست اقدام است توضیح داد: براساس این تفاهم نامه هزینه های تجهیز، راه اندازی و تغییر کاربری بوستان ولایت برعهده شهرداری بوده و تمامی عواید حاصل از فروش بلیت ورودی،فروش نشریات،کتاب ها و دیگر محصولات فرهنگی و نیز درآمدهای حاصل از برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی چهار موزه نیز متعلق به شهرداری است.

او ابراز امیدواری کرد: کوشش های دوسویه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری ساری، با همراهی ها و همدلی های شهردار فرهنگ دوست و بزرگان اندیشمند استان این مهم در مازندران اتفاق بیفتد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 264

به "55 قلم شیء تاریخی فرهنگی در استان مازندران مرمت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "55 قلم شیء تاریخی فرهنگی در استان مازندران مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید