کدام ظرفیت پاوربانک برای نیازهای ما بهتر است؟

به گزارش مجله اندیشه، پاوربانک ها برای بسیاری از کاربرانی که ساعات زیادی در طول روز به برق مستقیم دسترسی ندارند، اهمیت بسیار زیادی دارند. همین دستگاه های مستطیلی کوچک، زمانی که شارژ باتری گوشی شما تمام می شوند، به عنوان ناجی ظاهر می شوند و می توانند باتری گوشی را به طور کامل شارژ نمایند. استفاده از پاوربانک بسیار راحت است و اگرچه برای بعضی کاربران سرعت شارژ دریافتی از پاوربانک اهمیت زیادی دارد، اما در واقع این ظرفیت پاوربانک است که در اولویت بسیاری از خریداران قرار می گیرد.

کدام ظرفیت پاوربانک برای نیازهای ما بهتر است؟

اگر فقط گاهی اوقات از پاوربانک استفاده می کنید، مطمئنا دوست ندارید یک پاره آجر بزرگ و سنگین را به عنوان پاوربانک حمل کنید. بعلاوه از سوی دیگر اگر همیشه در جاده هستید، یک پاوربانک کوچک و جمع و جور هم هیچ فایده ای نخواهد داشت. بنابراین با توجه به احتیاجهایی که دارید، باید برترین ظرفیت پاوربانک را انتخاب کنید. علاوه بر این، باید به اهمیت تعداد دستگاه هایی که قصد دارید به پاوربانک وصل کنید و سرعت شارژ آن اشاره کنیم. با توجه به تمام این موارد، در ادامه به مهم ترین نکاتی که هنگام انتخاب ظرفیت پاوربانک و در کل خرید پاوربانک باید توجه کنید، می پردازیم.

تعداد دستگاه هایی که به پاوربانک وصل می شوند

بعد از خرید پاوربانک، می خواهید از آن برای تامین انرژی چند دستگاه استفاده کنید؟ آیا صرفا برای گوشی خود می خواهید یک پاوربانک بخرید؟ یا اینکه مثلا در پی شارژ تبلت و گوشی هستید؟

اگر فقط در پی شارژ کردن مواردی مانند هدفون بی سیم یا ساعت هوشمند هستید، پس عملا برای این گجت ها ظرفیت پاوربانک اهمیت زیادی ندارد زیرا دستگاه های موردنظر دارای باتری های بسیار کوچکی هستند. این در حالی است که طبیعتا دستگاه هایی مانند تبلت ها و لپ تاپ ها از باتری های بسیار بزرگ تری بهره می برند. حالا که صحبت از لپ تاپ ها شد، باید یادآوری کنیم که برای بعضی لپ تاپ ها هم می توانید از پاوربانک استفاده کنید.

به عنوان مثال، یک هدفون مانند ایرپاد پرو اپل از باتری 45.4 میلی آمپر ساعتی استفاده می نماید و گلکسی واچ 4 مجهز به باتری 361 میلی آمپر ساعتی است. این در حالی است که بسیاری از گوشی ها مانند گلکسی S23 اولترا، با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی راهی بازار شده اند. بنابراین در نهایت باید تاکید کنیم که تعداد دستگاه هایی که قرار است به پاوربانک وصل شوند، نقش مهمی در انتخاب ظرفیت پاوربانک ایفا می نمایند.

انتخاب ظرفیت مناسب برای پاوربانک

حالا باید به یکی دیگر از مهم ترین معیارهای انتخاب پاوربانک یعنی ظرفیت آن بپردازیم. طبیعتا زمانی که یک پاوربانک با ظرفیت پایین خریداری می کنید، معمولا در برترین حالت می تواند 1.5 مرتبه باتری گوشی شما را شارژ کند. زمانی که صحبت از پاوربانک کوچک است، این یعنی در خصوص پاوربانکی با ظرفیتی در حدود 5000 میلی آمپر ساعت حرف می زنیم. این نوع پاوربانک ها برای گوشی های دارای باتری کوچک گزینه های مناسبی هستند.

مثلا اگر از گوگل پیکسل 7a استفاده می کنید، یک پاوربانک 6000 میلی آمپر ساعتی احتمالا احتیاجهای شما را تا حد خوبی رفع خواهد نمود. با این حال اگر گوشی شما دارای باتری بزرگی است یا مثلا برای تبلت در پی استفاده از پاوربانک هستید، پس چاره ای جز انتخاب یک پاوربانک دارای ظرفیت بالا ندارید. همانطور که احتمالا می دانید، ظرفیت واقعیتی پاوربانک ها همیشه به طور قابل توجهی کمتر از ظرفیت اسمی آن ها است.

باتری های قرار گرفته در پاوربانک معمولا دارای ولتاژ 3.7 ولت هستند ولی ولتاژ استاندارد USB به 5 ولت می رسد. در نتیجه پاور بانک ها برای شارژدهی به گوشی ها باید ولتاژ خروجی خود را به ولتاژ بالاتری تبدیل نمایند که از ظرفیت پاور بانک می کاهد.خوشبختانه در این زمینه فرمول ساده ای برای محسابه ظرفیت واقعی پاوربانک وجود دارد. به عنوان مثال فرض می کنیم که در پی خرید یک پاوربانک 5000 میلی آمپر ساعتی هستید.

ابتدا باید ظرفیت آن را در 3.7 ولت ضرب کنید که عدد 18500 وات ساعت به دست می آید. سپس باید این عدد را تقسیم بر 5 ولت کنید که با عدد 3700 میلی آمپر ساعت روبرو می شوید. بنابراین یک پاوربانک 5000 میلی آمپر ساعتی استاندارد، باید ظرفیتی در حدود 3700 میلی آمپر ساعت را در اختیار شما قرار دهد.

اگر مثلا برای یک گوشی مجهز به باتری 5000 میلی آمپر ساعتی دنبال پاوربانک هستید، باید یک پاوربانک مناسب بخرید که بتواند چند مرتبه باتری این گوشی را شارژ کند. به عنوان مثال یک پاوربانک 20 هزار میلی آمپر ساعتی، می توانید گلکسی زد فلیپ 5 را حدود 4 مرتبه شارژ کند.

یکی از مهم ترین معایب پاوربانک های دارای ظرفیت بالا این است که وزن بالایی هم دارند. بنابراین به علت همین وزن بالا، جابجا کردن پاوربانک موردنظر می تواند سخت گردد. اما در عین حال همین که به شما اجازه می دهند چند مرتبه گوشی را به بدون احتیاج به وصل کردن به برق مستقیم شارژ کنید، یک مزیت مهم محسوب می گردد.

اهمیت وزن پاوربانک

همانطور که چند بار اعلام کردیم، ارتباط مستقیمی بین وزن پاوربانک و ظرفیت آن وجود دارد. علاوه بر این طبیعتا یک پاوربانک مبتنی بر ظرفیت بالاتر، ابعاد بزرگ تری هم دارد. به همین دلیل اگر همیشه در حال سفر و جابجایی هستید، یک پاوربانک سنگین و بزرگ احتمالا مشکلاتی را برای شما ایجاد می نماید. اما واقعیت این است که پاوربانک هرچقدر هم بزرگ و سنگین باشد، معمولا این مشخصه ها مشکل زیادی برای پرتابل بودن آن ها ایجاد نمی نماید.

توجه داشته باشید که هرچقدر پاوربانک بزرگ تر باشد و ظرفیت بیشتری داشته باشد، پس شارژ شدن کامل آن هم بیشتر طول می کشد. البته بعضی شرکت ها پاوربانک هایی با قابلیت شارژ سریع راهی بازار نموده اند که در کنار ارائه شارژ پرسرعت به دیگر گجت ها، می توانند انرژی را هم با سرعت بالایی دریافت نمایند تا برای شارژ شدن لازم نباشد مدت زیادی منتظر بمانید.

شارژ سریع

حتی اگر پاوربانک موردنظر شما کیفیت بالایی دارد و از ظرفیت خوبی هم بهره می برد، اما بهتر است قبل از خرید به سرعت شارژ آن هم توجه کنید. زیرا بدون شک دوست ندارید برای شارژ شدن گوشی خود، مدت زیادی منتظر بمانید. در زمینه شارژ سریع، فناوری های زیادی وجود دارد ولی معمولا پاوربانک ها برای این کار از فناوری Power Delivery یا Quick Charge استفاده می نمایند. به لطف این فناوری ها، پاوربانک موردنظر می تواند انواع گوشی ها و گجت ها را با توجه سرعت مورداحتیاج، شارژ نمایند.

اما در نهایت این شما هستید که با توجه به احتیاجها و محدودیت هایی که دارید باید دست به انتخاب بزنید. اگر گوشی یا تبلت شما مثلا از سرعت شارژ 65 وات یا حتی بیشتر بهره می برند، پس این یعنی با استفاده از شارژرهای سازگار با این سرعت، می توانید گجت موردنظر را با سرعت بسیار بالایی شارژ کنید. اما اگر می بینید ساعات زیادی در طول روز به برق مستقیم دسترسی ندارید، پس خرید پاوربانک گزینه منطقی برای شما خواهد بود. البته اگر از جمله افرادی هستید که ساعات زیادی رانندگی می کنید، می توانید از شارژر های مخصوص خودرو هم استفاده کنید که بعضی از آن ها سرعت بالایی در اختیار شما قرار می دهند.

منبع: Guiding Tech

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2308

به "کدام ظرفیت پاوربانک برای نیازهای ما بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام ظرفیت پاوربانک برای نیازهای ما بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید