کارت انرژی سرپرست خانوار، منجر به اصلاح الگوی مصرف می شود

به گزارش مجله اندیشه، در تازه ترین نشست کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با حضور علی شمس اردکانی رئیس این کمیسیون، طرح کارت انرژی سرپرست خانوار بررسی و معضلات اقتصادی کشور ناشی از قیمت فروش پایین داخلی منابع سرمایه ای ملی هیدروکربوری نیز تشریح شد.

کارت انرژی سرپرست خانوار، منجر به اصلاح الگوی مصرف می شود

علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران در ابتدای این نشست بابیان اینکه ضریب شدت انرژی در ایران بالاست و همین امر منجر به هدر رفتن منابع شده است، اظهار کرد: نباید فراموش کرد که نفت و گاز انرژی بین نسلی است و بالا بودن قیمت ها نسبت به متوسط منطقه، از یک سو منجر به افزایش قاچاق می شود و از سوی دیگر فساد را توزیع می دهد. ضمن اینکه شبکه مصرف سوخت هم از سرمایه گذاری محروم خواهد شد.

به گفته شمس اردکانی، منابع حاصل از قاجاق سوخت صرف واردات کالایی می شود که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد.

عدم استفاده کافی از منابع اقتصادی و سرمایه ای فروش داخلی نفت و گاز برای انباشت سرمایه داخلی به منظور توسعه، اشتغال و تولید ملی، تضییع سرمایه ملی درفروش و مصرف داخلی فرآورده های نفت و گاز، عدم دریافتی خزانه از قیمت های واقعی درفروش های داخلی، افزایش پایدار میل به مصرف فرآورده های سوختی و درنتیجه ضریب بالای شدت انرژی و نامتناسب با تولید ملی، عدم تأمین سرمایه کافی برای اعمال حاکمیت بر مخازن مشترک و نبود سرمایه کافی برای توسعه شبکه های ملی سوخت و بهبود کیفیت سوخت­ها از دیگر نکاتی بود که به عنوان مسائل اقتصادی کشور ناشی از قیمت فروش پایین داخلی منابع سرمایه ای ملی هیدروکربوری مطرح شد.

در ادامه این نشست، حامد فرنام از اعضای کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران به توضیح طرح کارت انرژی سرپرست خانوار پرداخت که در صورت اجرایی شدن،. سوبسید مصرف کننده را به تدریج کاهش داده و محرک اقتصادی برای عدم مصرف سوخت های نفتی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اجرای این طرح در بازه زمانی میان مدت، می تواند توسعه ساختاری بخش انرژی را به نحوی سامان دهد که باعث تغییر الگوی مصرف، کاهش پایدار مصرف و مصرف بهینه سوخت های نفتی و حذف کلیه ابزارهای دخالتی در اقتصاد، با ترتیب های لازم شود. ضمن اینکه، شدت انرژی عوامل دیگر اقتصادی هم قابل مدیریت خواهد شد و با ساماندهی کارت انرژی سرپرست خانوار، قاچاقچیان سوخت هم به تاجران سوخت تبدیل می شوند.

پس ازآن، با بررسی فرایند اقتصادی و معاملاتی قاچاق گازوئیل در قشم، علی شمس اردکانی پیشنهاد داد تا ابتدا طرح کارت انرژی سرپرست خانوار در این منطقه آزاد قشم پیاده شود.

طبق گزارش ارائه شده در کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران، در قشم مصرف بنزین روزانه 250 هزار لیتر (ماهانه 7 میلیون و 500 هزار لیتر) و گازوئیل روزانه 350 هزار لیتر (ماهانه 10 میلیون و 500 هزار لیتر) است. بر همین اساس، جمعاً روزانه 600 هزار لیتر سوخت مایع و ماهانه 18 میلیون لیتر سوخت مایع در قشم توزیع می شود؛ این در حالی است که حدود 4 هزار کارت سوخت وجود دارد و تنها حدود 100 دستگاه از کامیونت ها در سطح جزیره تردد فعال دارند.

در کلیات طرح کارت انرژی سرپرست خانوار در منطقه آزاد قشم پیشنهاد می شود تا برای کلیه سرپرستان خانوار ساکن و مقیم قشم، کارت انرژی سرپرست خانوار توسط سازمان منطقه آزاد صادر شود و سهم مشخصی از حامل های مختلف انرژی بجای تعلق به اتومبیل ها و مالکان وسایل حمل ونقل، به سرپرست خانوار اختصاص داده می شود.

پس از ارائه این گزارش، حاضران در نشست از طریق ویدئو اجلاس به بیان مهم ترین نظر گاهت خود درباره اجرای این طرح پرداختند و پیشنهادهای خود را ارائه دادند.

ضرورت اصلاح ساختار غلط قیمت گذاری انرژی در صنعت، از مهم ترین نکاتی بود که حاضران در صحبت های خود ضمن اشاره به آن، خواستار تغییر رویه موجود شدند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1258

به "کارت انرژی سرپرست خانوار، منجر به اصلاح الگوی مصرف می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارت انرژی سرپرست خانوار، منجر به اصلاح الگوی مصرف می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید