چین و فرانسه با یکدیگر به ماه می روند!

به گزارش مجله اندیشه، ایسنا نوشت: دو کشور چین و فرانسه برای کاوش ماه با یکدیگر همکاری کردند.

چین و فرانسه با یکدیگر به ماه می روند!

تخصص چین در مهندسی پیچیده فضاپیما و دانش فراوان فرانسه در علوم فضایی از جمله دلایل کلیدی ای است که دو کشور باید برای پیشبرد بیشتر اکتشاف و توسعه فضا با هم متحد شوند.

پانگ ژیهائو، کارشناس فناوری اکتشاف فضایی و نویسنده مشهور پروازهای فضایی، روز چهارشنبه گفت که هر دو کشور ویژگی های خاص خود را دارند و می توانند به خوبی یکدیگر را در برنامه های فضایی تکمیل نمایند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که دو کشور در یک بیانیه مشترک بیان کردند که از همکاری بین مؤسسات فضایی خود برای کاوشگر ماه چانگ ای 6 و مطالعات مشترک نمونه های خاک و سنگ فرازمینی استقبال می نمایند. این سند به وسیله دو کشور در جریان سفر اخیر دولتی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به چین منتشر شد.

به گفته شرکت پیمانکار فضایی پیشرو چین، ماموریت چانگ ای 6 اکتشاف رباتیک بعدی چین در ماه، دانشمندان فرانسوی را قادر می نماید تا تجهیزات خود را در سمت پنهان ماه قرار دهند.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین روز دوشنبه گفت که بر اساس برنامه چین و فرانسه، چانگ ای 6 یک دستگاه فرانسوی را برای انجام کارهای علمی به ماه خواهد برد.

ماموریت چانگ ای 6 که برای پرتاب در حدود سال 2025 برنامه ریزی شده است، شامل تحقیقات در محل، بازیابی نمونه های خاک از سمت پنهان ماه و تحقیقات آزمایشگاهی سیستماتیک و طولانی مدت بر روی نمونه های جمع آوری شده است. اگر ماموریت با موفقیت انجام گردد، اولین باری است که نمونه هایی از سمت پنهان ماه گرفته می گردد.

بیشتر بخوانید:

  • میزان باورنکردنی مغز انسان نئاندرتال / عکس

  • وحشت از زلزله 9 ریشتری با مشاهده حفره ترسناک / عکس

  • رازگشایی از دایره های جنی سرزمین بومیان استرالیا! / عکس

پانگ گفت: چین در طراحی و ساخت فضاپیماهای پیچیده و سازماندهی برنامه های فضایی بزرگ خوب است. بعلاوه دارای منابع علمی و فناوری زیاد و بعلاوه تخصص مهندسی است که می تواند در اکتشافات فضایی استفاده گردد. فرانسه در ساخت ابزارهای علمی دقیقی که برای بسیاری از پروژه های فضایی لازم است، مهارت دارد. بعلاوه دانش فراوانی از علوم فضایی دارد.

پانگ اضافه کرد: ترکیب نقاط قوت، دو کشور را قادر می نماید تا فرصت های بیشتری برای دانشمندان و مهندسان خود ایجاد نمایند، با سرمایه گذاری های کمتر در زمان کمتر به اهداف خود دست یابند و از تجربیات یکدیگر بیاموزند.

وانگ یانان، سردبیر هوافضای چی، گفت: از آنجایی که چین ایستگاه فضایی و مأموریت های اعماق فضای خود را به روی همکاری های بین المللی باز نموده است، محققان فرانسوی و دیگر اروپایی ها مشتاق هستند از این فرصت ها برای تقویت مطالعات علمی و فناوری خود استفاده نمایند.

او گفت که به همین ترتیب، دانشمندان چینی از همکاری با همتایان اروپایی خود برای کشف اسرار کیهان راضی هستند.

در آوریل 2019، اداره ملی فضایی چین فرصت های بارگیری در فضاپیمای چانگ ای 6 را بیان کرد که فرودگر و مدارگرد این مأموریت هر کدام 10 کیلوگرم تجهیزات خارجی را حمل می نمایند.

از آن موقع، دولت چین بیش از 20 پیشنهاد از آژانس های فضایی و دانشمندان خارجی دریافت نموده است. پس از چندین دور انتخاب و گفت وگو، تصمیم گرفته شد که فرودگر چانگ ای 6 ابزارهای علمی را از فرانسه، ایتالیا و آژانس فضایی اروپا/سوئد حمل کند، در حالی که یک محموله پاکستانی نیز روی مدارگرد نصب خواهد شد.

به گفته آژانس فضایی ملی فرانسه، ابزار فرانسوی روی فرودگر، ابزار میزان گیری رادون DORN خواهد بود که برای مطالعه حرکت غبار ماه و بعضی مواد شیمیایی فرار بین سطح ماه و جو، از جمله در طول چرخه آب، طراحی شده است.

چین برنامه ماه خود را در سال 2004 شروع کرد و از سال 2007 پنج کاوشگر رباتیک را به فضا پرتاب نموده است. چهارمین کاوشگر از این سری، چانگ ای 4 در ژانویه 2019 در سمت پنهان ماه فرود آمد و اولین فضاپیمایی بود که این منطقه قمری را از نزدیک مشاهده کرد. ماه نورد آن، یوتو 2، نزدیک به 1600 روز است که با این رکورد، تنها ماه نورد دنیا است که در طولانی ترین زمان ممکن در آنجا کار می نماید. فضاپیمای چانگ ای 4 دستگاه های حسگر آلمانی و سوئدی را به ماه حمل کرد.

جدیدترین ماموریت، چانگ ای 5، در دسامبر 2020 بر روی ماه فرود آمد. چین 23 نوامبر سال 2020 کاوشگر چانگ ای-5 خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. این کاوشگر با هدف جمع آوری و بازگرداندن نمونه هایی از خاک و سنگ های ماه به زمین، به وسیله چین به فضا پرتاب شد. این کاوشگر پس از 112 ساعت سفر، در تاریخ 28 نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در 17 دسامبر 2020 به زمین بازگشت. چانگ ای-5 در مجموع 1731 گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع آوری نموده بود.

چین با این ماموریت موفقیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین ماموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به ماموریت لونا24 (Luna 24) اتحاد جماهیر شوروی در سال 1976 بود.

نمونه های قمری بازگردانده شده به وسیله مأموریت های آپولو و لونا همگی بیش از 3 میلیارد سال قدمت دارند، اما نمونه های بازگردانده شده به وسیله چانگ ای-5 چین در اواخر سال 2020، تایید کرد که سنگ های این منطقه نسبتاً جوان هستند و تنها 2 میلیارد سال سن دارند.

227321

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 فروردین 1402 بروزرسانی: 27 فروردین 1402 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2261

به "چین و فرانسه با یکدیگر به ماه می روند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین و فرانسه با یکدیگر به ماه می روند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید