ورود سامانه بارشی به کشور، خیزش گرد و خاک در برخی استان ها

به گزارش مجله اندیشه، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از نفوذ سامانه بارشی و رگبار باران، وزش باد شدید وافزایش ارتفاع موج تا 1.5 متر در خلیج فارس اطلاع داد.

ورود سامانه بارشی به کشور، خیزش گرد و خاک در برخی استان ها

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی و ورود سامانه بارشی نو و رگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، در نقاط مستعد بارش تگرگ، خیزش گرد و خاک از سه شنبه تا آدینه (16 تا 19 فروردین) خبرداد.

این شرایط جوی روز سه شنبه در شمال خراسان رضوی، چهارشنبه در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و شمال خراسان رضوی، پنجشنبه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، دامنه و ارتفاعات گیلان و مازندران و آدینه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، خراسان شمالی، دامنه و ارتفاعات مازندران، گلستان، گیلان، قزوین، البرز و تهران پیش بینی می گردد.

در پی حاکمیت این شرایط جوی اختلال در تردد برون شهری، احتمال آبگرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، احتمال برخورد صاعقه، خیزش گردوخاک و کاهش دید وجود دارد و سازمان هواشناسی احتیاط در سفر های برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ رو را توصیه می نماید.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید و وزش باد نسبتا شدید تا شدید در منطقه ها بیابانی و خشک همراه با خیزش گردوخاک اطلاع داد.

این شرایط روز پنجشنبه در استان های ایلام، لرستان، مرکزی، همدان، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، یزد و روز آدینه در استان های البرز، تهران، قم، سمنان، نیمه شرقی اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی رخ می دهد.

در این شرایط جوی احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال ها و احتمال آسیب به سازه های موقت مانند گلخانه ها و تابلو های تبلیغاتی دور از انتظار نیست و سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در تردد بین شهری به ویژه در جاده های کویری، احتیاط در عبور ازحاشیه تابلو های تبلیغاتی، اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره، عدم پارک خودرو ها در اطراف موارد ذکر شده و حفاظت از صنعت کشاورزی را توصیه می نماید.

در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری از نفوذ سامانه بارشی و رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و احتمال تگرگ از اوایل وقت پنج شنبه تا اواخر وقت شنبه (18 تا 20 فروردین) اطلاع داد.

این شرایط روز پنجشنبه برای استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران و روز آدینه برای استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و روز شنبه برای استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران پیش بینی می گردد.

در اثر این مخاطره احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد. به همین علت سازمان هواشناسی ایجاد پوشش روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر به علت وقوع تگرگ، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبار، عدم محلول پاشی و سم پاشی مرکبات و سایر محصولات کشاورزی، کنترل دما و رطوبت انبار ها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه و درب سالن های پرورشی در شرایط رگبار و رعد و برق، خوددار از کوددهی به استخر های پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به اندازه نصف نرمال به علت ابرناکی و بارش را توصیه کرد.

در ادامه این سازمان، از افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید اطلاع داد که از اوایل وقت پنج شنبه (18 فروردین) شروع می گردد و تا اواخر وقت آدینه (19 فروردین) ادامه دارد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خراسان شمالی و روز آدینه در سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد رخ می دهد و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی قابل پیش بینی است.

سازمان هواشناسی استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق بندی و محافظت از کندوها، استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه کن شدن درخت را توصیه می نماید. با توجه به باد و سرما در منطقه ها سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن در های سالن ها اقدام نمایند. سالن های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند. خودداری از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به علت باد، عدم آهک پاشی در استخر های خاکی که آب آن تخلیه شده به علت شدت بالای وزش باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده های کشاورزی روی زمین از دیگر توصیه های سازمان هواشناسی است.

در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری نسبت به افزایش سرعت وزش باد با جهت جنوب شرقی و افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر از پیش از ظهر پنج شنبه تا اواخر وقت پنج شنبه در منطقه ها شمالی خلیج فارس، در استان های خوزستان و بوشهرهشدار داد.

در این شرایط جوی احتمال آسیب به قایق های تفریحی و شناور های سبک، احتمال خسارت به قفس ها و پاره شدن تور های صیادی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی وجود دارد.

سازمان هواشناسی احتیاط در تردد با قایق های تفریحی و شناور های سبک، احتیاط در فعالیت های دریایی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را توصیه می نماید.

لازم به ذکر است هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر ها و انجام کار های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می گردد تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار ها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2086

به "ورود سامانه بارشی به کشور، خیزش گرد و خاک در برخی استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود سامانه بارشی به کشور، خیزش گرد و خاک در برخی استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید