نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در بندرعباس رونمایی می شود

به گزارش مجله اندیشه، مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان گفت: نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید استردادی از آمریکا در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس رونمایی می شود.

نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در بندرعباس رونمایی می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، رضا برومند با بیان این مطلب افزود: نقش برجسته سرباز هخامنشی در فاصله سالهای 1311-1312 در کاوش­های موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت­جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف شد اما متاسفانه در سال 1316 به سرقت رفت.

وی با بیان اینکه این قطعه نقش برجسته پانزده سال بعد، در سال1330 توسط یک مجموعه­دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد، افزود: نقش برجسته سرباز هخامنشی به مدت نزدیک به شصت سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 مجددا به سرقت رفت.

وی ادامه داد: این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال 1396 از یک موسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد و سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز کرد و جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 با ارایه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.

برومند افزود: خوشبختانه با هماهنگی با مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثابت شد این شی تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رای نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر تاریخی به ایران صادر کرد و در نهایت این اثر در 13 شهریورماه 1397 تحویل غلامعلی خوشرو نماینده دایم ایران در سازمان ملل شد و دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند.

مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان در خصوص نمایش این اثر در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس گفت: این اثر به مدت یک ماه از تاریخ 19 اردیبهشت تا 15 خرداد در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مراسم گشایش نمایش نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید روز پنج شنبه 19 اردیبهشت ساعت 10 صبح در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 189

به "نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در بندرعباس رونمایی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در بندرعباس رونمایی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید