غواصی وارد المپیک می گردد؟

به گزارش مجله اندیشه، رئیس فدراسیون نجات غریق ایران از کوشش های فدراسیون جهانی برای وارد کردن این رشته به جمع رشته های المپیکی اطلاع داد.

غواصی وارد المپیک می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، نخستین سمینار بین المللی دانش افزایی غواصان کشور از صبح امروز (چهارشنبه) دوم آبان ماه 1397 برگزار گردید که ایلخان نوری رئیس فدراسیون نجات غریق ایران در این مورد شرح داد: خدا را شاکرم که امروز در خدمت جامعه بزرگ غواصی کشور هستیم و این سمینار با حضور سه نفر از برترین مدرسان جهانی غواصی آقای فلمین هول رئیس کمیته فنی فدراسیون جهانی، خانم بوجانا استوجیک رئیس فدراسیون صربستان و آقای عبدالعزیز رزیک یکی از مدرسان ارشد فدراسیون جهانی برگزار گردید.

او ادامه داد: بحث همبستگی و همدلی غواصان کشور از برنامه های مهم فدراسیون ما است و قصد داریم از جامعه غواصان و مدرسان حمایت کامل را حد امکان انجام دهیم. وظیفه ما است که به این جامعه خدمات دهیم، امیدواریم این سمینار نقطه آغاز همدلی بیشتر غواصان کشور باشد. کوشش می کنیم تا با توجه به مدرسان خوب و پتانسیل بالای موجود در غواصی کشور، پایگاه این رشته در خاورمیانه و آسیا باشیم.

رئیس فدراسیون نجات غریق ایران در خصوص ساماندهی سواحل کشور در جریان فصول پر بارش، اظهار کرد: یکی از اهدافت مهم فدراسیون همین مسئله است، چرا که وظیفه فدراسیون ما یاری به هم میهنان عزیز در اماکن آبی مختلف کشوراست. در این راستا فدراسیون برنامه های زیادی دارد و همانطور که میدانید متولی ساماندهی سواحل کشور وزارت کشور است ولی، ما با پرورش نیروی متخصص انسانی در اذین سال ها به طور مثال در مازندارن شاهد کاهش 24.2 درصدی مغروقین بوده ایم. 4404 نجات یافته دراین استان داشته ایم که نشان از ساماندهی خوب سواحل است. اما همه کوشش ما بر این است تا در ساال های بعد حتی یک مغروق هم در سطح کشور نداشته باشیم.

نوری در مورد تعامل فدراسیون ایران با فدراسیون جهانی، گفت: ما از گذشته تعامل خوبی با فدراسیون جهانی داشته ایم و از ابتدا زیر نظر فدراسیون جهانی هستیم. در حال حاضر هدف بزرگ فدراسیون جهانی اسپورت دایوینگ یا ورزش غواصی است، به گونه ای که رشته غواصی به رشته های المپیکی اضافه گردد. از زمانی که میرسلیم عضو فدراسیون جهانی بود، رابطه ما با این سازمان خوب است و سال جاری نیز در اولین مجمع عمومی سی مس که اردیبهشت ماه برگزار گردید خواهان روابط بیشتر بودم که خداراشکر الان هم شاهد حضور مسئولان فدراسیون جهانی در کشورمان هستیم.

او ادامه داد: داریم برنامه ریزی های لازمه را انجام می دهیم تا این رشته وارد المپیک گردد و مذاکرات خوبی هم انجام شده که امیدواریم با این شرایط غواصی وارد المپیک 2024 گردد. با این حال در بعد قهرمانی ما احتیاج به تجربه و امکانات بیشتر داریم. از لحاظ دانش، مربی خوب و علم غواصی مسئله ای نداریم اما از نظر سخت افزاری احتیاج به تقویت داریم.

امیرعلی مستشار نایب رئیس غواصی فدراسیون نجات غریق نیز در خصوص این سمینار گفت: مدت خیلی زیادی نیست که ما تصمیم به تغییر و تقویت زیرساخت های غواصی کشور گرفته ایم و خدا را شکر کم کم این مهم در حال رخ دادن است. خوشحالم که این سمینار بین المللی با حضور نفرات با دانشی مانند آقای فلمین هول برگزار گردید و مدرسین ما با آپدیت های روز جهان آشنا شدند.

او اضافه نمود: امیدوارم در ادامه نیز شاهد تکرار و برکگزاری بیشتر این سمینارها باشیم تا مدرسین خود را ا علم روز جهان اشنا کنیم. جامعه غواصی ایران جامعه قدرتمندی است و این تنها نظر بنده نیست، مسلما با تکرار این سمینارها پیشرفت های چشم گیری حاصل خواهد شد. جامعه غواصی جوان است و فدراسیون نجات غریق به عنوان متولی این موضوع وظیفه خود می داند این جوانان را حمایت کند و خوشبختانه با وجود ایلخان نوری فدراسیون همه کوششش را برای فراهم کردن شرایط جهت پشرفت غواصی و جامعه مدرسین این رشته در کشور انجام می دهد.

همچنین بوجانا استوجیک رییس فدراسیون غواصی صربستان و یکی از مدرسان این دوره درباره این سمینار و وضعیت غواصی در ایران گفت: من از برگزاری سمینار دانش افزایی غواصان در ایران غافلگیر شدم. این مراسم بسیارخوب برگزارشد وسطح بالایی داشت. این موضوع قدرت فدراسیون نجات غریق ایران را نشان می دهد. من از دیدن رئیس جدید و جوان این فدراسیون بسیارخوشحالم و برای او آرزوی موفقیت می کنم. چیزی که دراین سمینار دیدم دارای سطح جهانی است. چند سال پیش نیز به ایران آمدم وغواصی کردم. ایران دریاهای زیادی را دارد وغواصی دراین کشور درسطح بسیار بالایی است. امیدوارم چنین سمینارهایی درایران ادامه دار باشد.

استوجیک درباره این که آیا حضور زنان درراس فدراسیون های ورزشی درصربستان طبیعی است یا نه اعلام کرد: متاسفم که می گویم اما غواصی رشته ای است که آقایان نسبت خانم ها تمایل بیشتری بهان دارد. من سالهای زیادی است که غواصی می کنم. بیش از 20 سال کاپیتان تیم ملی بودم. من مدت طولانی است که به عنوان تنها زنی درصربستان هستم که در سطح بالا غواصی می کنم. لایق این بودم که درکشورم رییس فدراسیون باشم اما این در صربستان طبیعی نیست. به جز رییس فدراسیون شنای موزون بقیه روسای فدراسیون ها مرد هستند.

رییس فدراسیون غواصی صربستان درباره این که ورزش ایران وصربستان تعاملات خوبی با یکدیگر دارند و سرمربی تیم ملی واترپلو ایران صربستانی است، اعلام کرد: بله همین طور است. چیرو (اکساندر چیریچ) را می شناسم و او یکی از بهترین دوستان من است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 75

به "غواصی وارد المپیک می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غواصی وارد المپیک می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید