دورباطل در راستا المپیک

به گزارش مجله اندیشه، نیم نگاهی به نتایج و عملکرد بسیار ضعیف تیم های ملی تیروکمان ایران در هر دوبخش کامپوند و ریکرو مردان و زنان در یکی دوسال اخیر بیانگر سوء مدیریت ملموسی است که بر این رشته ورزشی سایه افکنده است!

دورباطل در راستا المپیک

رضاعباسپور - اگر چه به واسطه تغییر و تحولات مدیریتی که یکی دو سال گذشته در مجموعه تیر و کمان کشورمان ایجاد شد، پیش بینی می شد اتفاق های خوبی در این رشته بیفتد اما اوضاع تیر و کمان به استناد نتایجی که ثبت می گردد، نگران نماینده است. نه خبری از مربیان خوبی که وعده شان داده می شد، است؛ نه حمایت ویژه ای از کمانداران. اوضاع زمانی بدتر به نظر می آید که به رقابت های جهانی چین و نتایجی که ملی پوشان ایران ثبت نموده اند، نگاهی می اندازیم.

حذف، نتیجه دلخواه

برای اینکه بهتر شرایط نگران نماینده کمانداران را درک کنیم، باید به نتایج کسب شده توسط کمانداران اعزامی به جام جهانی شانگهای چین نیم نگاهی داشته باشیم. برای نمونه در جام جهانی تیر و کمان که در شانگهای چین در حال برگزاری است، تیم ریکرو انفرادی مردان در مرحله حذفی با شکست برابر حریفان خود از راهیابی به مرحله بعد بازماند! در ریکرو انفرادی مردان و در مرحله یک چهل و هشتم؛ صادق اشرفی در نخستین دیدار با نتیجه 7 بر یک مغلوب نماینده روسیه شد و از دور رقابت ها کنار رفت و حذف شد. محمدصادق کبودانی در مسابقه نخست خود در دیدار با حریفی از تایلند با نتیجه 6 بر صفر باخت و حذف شد. همچنین رضا شبانی نیز با نتیجه 6 بر 4 برابر کماندار هند باخت و از راهیابی به مرحله بعد بازماند تا به این ترتیب پرونده ریکرو انفرادی مردان در همان دور نخست مرحله حذفی جام جهانی بسته گردد.

در این رقابت ها کمانداران کامپوند نیز پس از استراحت در دور نخست مرحله حذفی به مصاف حریفان خود رفتند که نیما محبوبی ثیکی از امیدهای مدال آوری در این رقابت ها با نتیجه 135 بر 145 برابر کماندارمیزبان (چین) باخت و از دور مسابقات حذف شد.

در بخش بانوان نیز ویدا حلیمیان به مصاف کمانداری از چین تایپه به میدان رفت که با نتیجه 146 بر 41 برابر این کماندار باخت و از دور مسابقات جام جهانی حذف شد.

همچنین در ادامه رقابت های تیم میکس کامپوند، اگرچه تیم ایران با ترکیب ویدا حلیمیان و محمد صالح پالیزبان با نتیجه 152 بر 145 برابر قزاقستان به فزونی رسید و راهی مرحله یک هشتم نهایی شد، اما کره جنوبی که در مرحله مقدماتی میکس کامپوند در صندلی نخست نهاده شد، حریف ایران در مرحله یک هشتم نهایی است.به همین دلیل به نظر می رسد با توجه به قدرت و مدعی بودن چشم بادامی های کره ای در این رشته رکوردی، تیم ایران در این بخش سرنوشت ساز و حیاتی نیز روبروی کره ای ها برای صعود به مرحله بعد با مشکل جدی روبرو شوند.

در کامپوند انفرادی هم اگر چه شرایط اسماعیل عبادی و یکی دو چهره شاخص این رشته بواسطه استعداد ذاتی که دارند، برای کسب افتخار و مدال نسبتا بیشتر از بقیه کمانداران اعزامی است، اما خب تجربه قبلی نشان داده شرایط موجود مدیریتی و فنی حاکم بر تیم ملی شرایط استاندارد و مطلوبی نیست که بتوان روی آن در شرایط رقابتی سخت و میلمیتری حساب ویژه باز کرد. بنابراین فارغ از هر نتیجه ای که در این رقابت یا رقابت های آینده بین المللی برای کمانداران کشورمان رخ دهد، باید قبول کنیم که برای بدست آوردن صندلی ایده ال خود در قاره آسیا شرایط ایده الی نداریم و باید نگران رشته ای شویم که معین نیست آیا برنامه ای برای بهتر شدن دارد؟

تیر و کمان در چند سال اخیر حواشی متعددی داشته و در تمام این سالها می توان روند نزولی این رشته را دید اما جالب است که مسوولان این فدراسیون باز هم سر را بالا می گیرند. همان موقع که زهرا نعمتی مثل آب خوردن حضور در مسابقه را به خاطر بی اطلاعی سرپرست تیم از دست داد و در نهایت کاسه کوزه ها سر سرمربی کره ای تیم ملی و ورزشکار شکسته شد، به وضوح معین شد در این فدراسیون چه خبر است. شنیدن گلایه های ورزشکاران از بی توجهی و ترس شان از صحبت درباره موضوعاتی که با آن درگیرند، دلیل دیگری است برای فهمیند حال خراب تیر و کمان و در ادامه اتفاق هایی که برای میلاد وزیری در آستانه سفر به چین افتاد، نشان می دهد که مسائلی غیر از نتیجه گیری تیم ملی برای مسوولان فدراسیون ارجحیت دارد.

ادامه یک روال ناامیدنماینده

تیروکمان ایران در آغاز کارش به عنوان فدراسیون در ایران و تا چند سال بعد در هر دو بخش کامپوند و ریکرو به واسطه ظهور پدیده هایی توانمند و چهره هایی شاخص شرایط خوبی داشت و حداقل در رقابت های آسیایی صندلی خوبی برای خود دست و پا نموده و همین موضوع انتظاراتی ایجاد نموده بود. این توقع تا حدی از کمانداران کشورمان خصوصا در بخش ریکرو که رشته المپیکی این ورزش به حساب می آید، بالا رفته بود که اهالی تیروکمان از ملی پوشان اعزامی این رشته به بازی های المپیک توقع حداقل کسب یک مدال برنز را داشتند.

امروز شرایط کاملا با مدینه فاضله ای که از تیر و کمان در ذهنمان ترسیم نموده بودیم، متفاوت شده است. زیرا هر چقدر در روزگاری نه چندان دور سطح توقع از کمانداران ملی پوش برای درخشش در رویدادهای مختلف بالا بود، حالا اما وقتی کمانداران به رقابت های درجه 2 یا 3 بین المللی که اعزام می شوند، همین که نتیجه تیمی و انفرادی ملی پوشان دو رقمی نگردد، کافی است و قانع نماینده!

همین موضوع کافی است تا به وخیم بودن شرایط تیر و کمان ایران در هر دو بخش ریکرو وکامپوند مردان و زنان پی ببریم. شرایط نا امیدنماینده ای که نمی توان راحت از کنارش گذشت. برای تایید این موضوع فقط کافی است نگاهی گذرا به نتایج ضعیف و نگران نماینده کمانداران کشورمان در تمامی رقابت های بین المللی یکی - دو سال اخیر بیاندازیم که در هر مسابقه ضعیف تر از رویداد قبلی می گردد. با مرور این نتایج است که باید زنگ خطر را به صدا دراورد و از مسوولان و متولیان ورزش خواست که فکری به حال این رشته نمایند.

5، 1

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 28 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 192

به "دورباطل در راستا المپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دورباطل در راستا المپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید