سیستم حمل و نقل عمومی در رم ؛ ایتالیا

به گزارش مجله اندیشه، سفر به رم، ایتالیا یکی از خاطره انگیزترین سفرهای عمرتان می گردد اگر با اطلاعات کامل درباره سیستم حمل و نقل عمومی رم از وسایل نقلیه عمومی آن بهره ببرید که باعث سهولت در رسیدن به مقصدتان نیز می گردد.

سیستم حمل و نقل عمومی در رم ؛ ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

ایتالیا یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیاست و شهر رم هم گل سر سبد آن است. برای صرفه جویی در هزینه های سفر، آن هم کشورهای اروپایی گران قیمت، بهترین راه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با سیستم حمل و نقل عمومی رم آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی : شهرهای ایتالیا

فرودگاه ها

  • فوویچینو (Fiumicino)

فرودگاه فوویچینو فرودگاه اصلی شهر رم است و به وسیله قطاری که در این بین وجود دارد به مرکز شهر مرتبط می گردد. این قطار استازئونی ترمی (قطار اصلی این شهر) نام دارد و هزینه سفر با این قطار 44,900 تومان است و 30 دقیقه طول می کشد تا شما را به مقصد برساند. ساعت کاری این قطار از ساعت 6:30 دقیقه صبح آغاز می گردد و تا ساعت 11:30 شب ادامه می یابد.

  • فرودگاه چامپینو (Ciampino)

این فرودگاه کوچک ترین فرودگاه این شهر است و بیشتر پروازهای آن چارتری هستند. برای رفتن به مرکز شهر می بایست در فرودگاه سوار اتوبوس کترال شوید ، سپس در ایستگاه مترو آنانینا از اتوبوس پیاده شده و به ایستگاه ترمینی بروید.

اتوبوس کترال هر 30 دقیقه یک بار آماده خدمت رسانی است و شما می توانید تا ساعت 11 شب از این اتوبوس بهره ببرید و در صورتی که به اتوبوس نرسیدید می توانید تاکسی بگیرید و به سفرتان ادامه دهید.

شما اکنون می توانید با اطمینان خاطر بلیط هواپیمایی برای فرودگاه شهر رم را تهیه کنید. همچنین می توانید کارت های تخفیف را به صورت آنلاین از اینترنت خریداری نمایید که با داشتن این کارت های تخفیف می توانید از خدمات متنوع زیادی از جمله حمل و نقل عمومی رایگان بهره مند شوید.

مرکز تاریخی شهر رم آنچنان هم بزرگ نیست (فقط 2/5 کیلومتر (1/5 مایل) از کلوسئوم تا پیازا دی اسپگانا). شما به راحتی می توانید قدم بزنید و از آثار تاریخی مختلفی که در این منطقه وجود دارد دیدن کنید. شبکه اتوبوس شهر رم بسیار گسترده است، اما مترو این شهر بسیار ساده است و گردشگران به راحتی راستا را یاد می گیرند. بلیط های سرویس های حمل و نقل عمومی در همه جا پیدا می گردد یعنی در بیشتر دکه های روزنامه فروشی، ایستگاه مترو و بیشتر ایستگاه های اتوبوس خریداری نمایید.

ایستگاه ترمینو (Termini) رم

ایستگاه ترمینو در رم به عنوان قطب حمل و نقل در این شهر محسوب می گردد و قطارها از این ایستگاه به نقاط مختلف شهر مرتبط می شوند. این ایستگاه بسیار شبیه شهر کوچک است. یک مرکز خرید بزرگ زیرزمینی در این ایستگاه وجود دارد و شامل سوپر مارکت های زیادی است. شما همچنین می توانید به آژانس های مسافرتی، آژانس های خبری و انواع خوراکی ها دسترسی داشته باشید.

بیشتر فروشگاه های ارائه دهنده فست فود در سطح زمین قرار دارند و بقیه در مرکز خرید زیرزمینی واقع شده اند. در خروجی شرقی ایستگاه یک استیک فروشی به سبک آمریکایی وجود دارد و همچنین رستوران های غذاخوری مختلف را می توانید در اطراف مشاهده کنید.

در قسمت غربی ایستگاه که قطار در آنجا قرار می گیرد وسیله های حمل چمدان کرایه ای وجود دارد که می توانید بر حسب احتیاج بهره ببرید. در خروجی جلویی ایستگاه اصلی اتوبوس رم و در زیر آن تقاطع دو خط مترو قرار دارند. اتوبوس های فرودگاه به هر دو فرودگاه رم از سمت شرق ایستگاه می رود.

مترو

مترو شهر رم متروپولیتانا(Metropolitana) درست از مرکز این شهر تاریخی گذر می نماید و فقط دو خط َA (قرمز) و B (آبی) را شامل می گردد که از ایستگاه مرکزی ترمینو عبور می کنند. قطارها معمولا هر 7 الی 10 دقیقه در ایستگاه حاضر می شوند و ساعات کاری آنها هر روز از ساعت 5:30 دقیقه صبح تا ساعت 11:30 شب ادامه می یابد (شنبه ها تا ساعت 12:30 شب).

  • تهیه بلیط مترو شهر رم

بلیط های مترو را می توان از ایستگاه مترو، پایانه های فروش بلیط، دکه های بلیط فروشی خرید. این بلیط ها همچنین در روزنامه فروشی ها نیز فروخته می شوند. رانندگان به هیچ وجه بلیط نمی فروشند. به منظور استفاده از سیستم حمل و نقل شهر رم، باید به صندلی های تعیین بلیط فروشی شهر رم مراجعه کنید و بلیط های دلخواه خود از جمله هفتگی یا روزنه را دریافت نمایید.

  • ایستگاه های مترو شهر رم

اگرچه فرودگاه رم مستقیما به مترو متصل نمی گردد اما تمام قطارها و اتوبوس هایی که از فرودگاه فوویچینو به مرکز شهر حرکت می کنند، در ایستگاه قطار مرکزی ترمینو توقف می کنند. این ایستگاه تمامی خطوط مترو از جمله تیبورتینو ، استینس و تراستاورا به هم مرتبط می نماید. اگر می خواهید در فرودگاه فوویچینو از ایستگاه مترو خاصی بهره ببرید، می توانید به بخش خدمات حمل و نقل فرودگاه مراجعه کنید.

ایستگاه های مترو زیرزمینی شهر رم بسیار سریع هستند و برای سفر به راستاهای طولانی بسیار مناسب است. برای رفتن به موزه واتیکان ایستگاه متروی سیرو، نزدیک ترین ایستگاه است اما چندان هم راحت نیست؛ شما برای دریافت اجازه ورود از گیت های ورودی می بایست مدت زمان زیادی در صف ها منتظر باشید. برای این که زیاد منتظر نمانید بعدازظهرها یا ظهر روزهای آدینه به مترو مراجعه کنید.

به وسیله خط A ایستگاه متروی پایتخت اسپانیا، شما می توانید جاذبه های توریستی مانند پانتئون، پیازا ناونا، فواره تروی را ببینید. از خط B مترو شهر رم برای دیدن مکان های باستانی این شهر بهره ببرید. این قطار مستقیما شما را به کلوسیوم نزدیک میدان اصلی رم و ناحیه سیرو مسیمو که نزدیک حمام کاراکالا است، می برد.

قطار فرودگاه رم

سه نوع قطار وجود دارد که همه آن ها از ایستگاه قطار درون فرودگاه که در مجاورت ورودی ترمینال است، حرکت می کنند.

1. قطار های منطقه ای (FLI)

این قطارها روزهای دوشنبه تا آدینه هر 15 دقیقه، شنبه تا یکشنبه و تعطیلات هر 30 دقیقه آماده حرکت هستند. این قطار در ایستگاه های تیبورتینا استینسو تراستور توقف می نماید و در عرض 55 دقیقه به ترمینال رم می رسد. قیمت هر بلیط 37,000 تومان است و یک بسته بلیط 10 تایی 300,000 تومان قیمت دارد.

2. قطارهای لئوناردو اکسپرس

این قطار فرودگاه فووچینو را به ترمینال اصلی رم متصل می نماید. ساعات کاری این قطار از ساعت 6:23 صبح آغاز می گردد و تا ساعت 11:23 شب ادامه دارد و هر 30 دقیقه از روز آماده خدمت رسانی است. این قطار در کوتاه ترین زمان (32 دقیقه) به مقصد می رسد. قیمت هر بلیط از این قطار 66,000 تومان و قیمت بسته 10 تایی از بلیط این قطار 544,000 تومان است.

3. قطارهای فرچا جنتو (Frecciargento)

این قطارها به شبکه ریلی پرسرعت متصل هستند و شما را به رم و دیگر مقصدهای سفری شما در شمال رم: فلورانس، بولونیا، پادووا و ونیز منتقل می کنند. ساعات کاری این قطارها از ساعت 11:08 صبح آغاز می گردد و تا ساعت 01:08 شب ادامه می یابد و قیمت کلاس استاندارد (درجه 2) این قطارها 80,000 تومان و قیمت کلاس اول (درجه 1) آن ها 94,000 تومان است.

مطلب پیشنهادی : مراکز تفریحی ایتالیا

اتوبوس های فرودگاه رم

شما می توانید از اتوبوس ها به عنوان وسیله حمل و نقل جایگزین استفاده نمایید.

  • سیستم حمل و نقل عمومی کورتال

اگر شما می خواهید از شبکه قطارهای زیرزمینی (به نام مترو در ایتالیا) بهره ببرید، خطوط COTRAL را انتخاب کنید.

این اتوبوس از ترمینال 2 حرکت می نماید و ورودی ترمینال با تابلو آبی و سفید با نام BUS STOP تعیین است.

  • پیزادی چین کوسینتو (مقابل ایستگاه ترمینو)

  • ایستگاه کنیلیا که با خط زیرزمینی A مرتبط می گردد.

  • ایستگاه مگلنیا (EUR) که به خط زیرزمینی B متصل می گردد.

کل زمان سفر 1 ساعت بوده و قیمت هر بلیط آن 17,000 تومان است.

  • شرکت های اتوبوس رانی خصوصی هواپیمایی رم

تعداد زیادی از اتوبوس های شرکت های خصوصی در رم به وسیله خروجی ترمینال 3 فرودگاه به سمت مرکز شهر حرکت می کنند. شما می بایست به دنبال تابلوی سفید و آبی با نام BUS STOP باشید.

  • ایستگاه ترمینو و منطقه واتیکان با کرشن زیو، پارکینگ شماره 1

  • ایستگاه ترمینو و ایستگاه استینس، پارکینگ شماره 2

  • ایستگاه ترمینو و شاتل خصوصی آترال، پارکینگ شماره 4 و 3

همه شرکت های خصوصی اتوبوس رانی از روزهای شنبه تا یکشنبه خدمت رسانی می کنند و هر 30 دقیقه حرکت می کنند. زمان سفر با آن ها 50 دقیقه و هزینه هر بلیط 28,000 تومان است. بلیط ها را نیز می توانید از دفتر مرکزی این شرکت ها تهیه کنید.

تاکسی فرودگاهی رم

هنگام سوار شدن در تاکسی ها دقت کنید تا در تاکسی های مجاز و دولتی سوار شوید که با رنگ سفید و شماره ای که در بغل آن ها زده شده از دیگر ماشین ها متمایز شده اند.

برای راستاهای زیر قیمت های ثابتی می گیرند. برای مثال:

  • از فرودگاه فووچینو تا هر مقصدی در شهر رم: 227,000 تومان

  • از فرودگاه فووچینو تا ایستگاه تیبورتینو: 260,000 تومان

  • از فرودگاه فووچینو تا ایستگاه استینس: 213,000 تومان

قطارهای محلی رم

قطار در ایتالیا بهترین وسیله برای گردش در شهر است. همچنین می توان برای حرکت در راستاهای طولانی از قطار به جای اتوبوس استفاده کرد، اتوبوس ها فقط درون شهر و بعضی محله ها و مناطق را پوشش می دهند. ایستگاه ترمینو ایستگاه مرکزی اصلی در رم است نه تنها ایستگاه اصلی راه آهن، بلکه مهم ترین ایستگاه مبادلات حمل و نقل در رم است. ایستگاه ترمینو قطب شبکه متروی شهر رم است.

ایستگاه ترمینو جایی قرار گرفته است که شما می توانید اتوبوس های اصلی شهر رم، اتوبوس های محلی و اتوبوس های فرودگاهی و قطارها را ببینید. توجه داشته باشید که بعضی از قطارهای راه دور که از شمال ایتالیا به سمت جنوب حرکت می کنند، ممکن است در اطراف رم بدون وارد شدن به ایستگاه مرکزی ترمینو در حومه ها، معمولا تیبورتینا یا استینس توقف کنند، هر دو ایستگاه تیبورتینو و استینس به ایستگاه قطار مرکزی متصل می شوند. پایتخت ایتالیا قطاری دارد که شما را مستقیما به هر نقطه از کشور که بخواهید، منتقل می نماید.

اتوبوس ها و ترامواها

صدها خط اتوبوس وجود دارد که ساعات کاری آن ها از ساعت 5:30 صبح آغاز می گردد و تا نیمه های شب ادامه پیدا می نماید.

اتوبوس های الکتریکی

در طی تلاشی برای پاکسازی خیابان های تنگ و تاریک مراکز تاریخی شهر، مسئولان شهری چند خط اتوبوس الکتریکی برای عبور از این منطقه ایجاد کردند.

اتوبوس های شبانه

بیش از 20 خط اتوبوس شبانه از ساعت 12:30 شب تا ساعت 5:30 صبح خدمت رسانی می کنند. اصلی ترین ایستگاه ها عبارتنداز: پیزتا دای سینکو کنتو و پیزا ونیز که هر دوی این ایستگاه ها هر 30 دقیقه حرکت می کنند. اتوبوس های شبانه با علایم مخصوصی نشانه گذاری شده اند و شما می توانید بلیط های این اتوبوس ها را به وسیله دکه های مخصوص فروش بلیط تهیه کنید.

تاکسی

برای دریافت تاکسی شما باید به رنگ ماشین ها توجه کنید و حتما مطمئن شوید که به رنگ سفید یا زرد باشند. این ماشین ها دولتی هستند و امنیت سفر شما را تامین خواهند کرد.

تاکسی های زیادی در سراسر مرکز شهر وجود دارند و تقریبا غیرممکن است که یک راننده تاکسی با صدای بلند مسافر بگیرد، مخصوصا در شب. حتما دقت کنید تاکسی از قیمت واحد دولتی استفاده می نماید. برای تهیه تاکسی در رم می توانید با این شماره ها 8822 06، 5551 06، 6645 06، 4994 06 و 3570 06 تماس بگیرید.

کرایه دوچرخه و اسکوتر در رم

اگر در رم پیاده روی کنید، متوجه خواهید شد اغلب مناظر جذاب و دیدنی در اطراف وجود دارند و استفاده از دوچرخه این حسن را به شما می دهد تا از دیدن این مناظر لذت ببرید. شما می توانید همانند رمی ها رانندگی کنید و به راحتی و بدون هیچ مسئله ای مناطق کرایه ماشین و دوچرخه را پیدا کنید. میانگین اجاره بها برای این وسایل نقلیه برای یک روز 189,000 الی 236,000 تومان است.

بلیط های حمل و نقل عمومی رم

  • بلیط های یکپارچه (B.I.T)

قیمت: 7,000 تومان

اعتبار: 75 دقیقه

بلیط های B.I.T را می توان در هر وسیله حمل و نقل در رم استفاده کرد. این بلیط ها برای مدت 75 دقیقه اعتبار دارند و گردشگران می تواند با استفاده از این بلیط برای دریافت هر نوع وسیله حمل و نقل استفاده کنند، اما حدبیشتر 1 سفر در مترو، یک بار و به مدت 75 دقیقه قابل استفاده است. این بلیط ها می بایست مهردار شوند و اگر گردشگری برای استفاده از مترو یک بار آن را مهردار می نماید برای بار دوم نیز باید مهردار گردد.

  • بلیط های یک روزه (B.I.G)

قیمت: 28,000 تومان

اعتبار: 1 روز

با استفاده از این بلیط می توان به مدت یک روز از همه وسایل نقلیه استفاده کرد، اما فقط یک بار هنگام آغاز سفر مهردار می گردد و شما می توانید تا اتمام روز از این بلیط بهره ببرید. برای استفاده از این بلیط ها کافی است آن را به مسئولین گیت ها نشان دهید.

هشدار: این بلیط از روزی که مهر شده فقط تا نیمه شب همان روز معتبر است.

  • بلیط های سه روزه گردشگری (B.T.I)

قیمت : 78,000 تومان

اعتبار : 3 روز

این بلیط ها به مدت سه روز معتبر هستند و می توان برای سوار شدن با انواع وسیله های حمل و نقل استفاده گردد. این بلیط فقط یکبار و در آغاز سفر مهردار می گردد و تا سه روز معتبر است.

  • بلیط های یک هفته ای برای توریست ها (C.I.S)

قیمت : 113,000 تومان

اعتبار :7 روز

این کارت ها نیز همانند بلیط های B.T.I. هستند با این تفاوت که دریافت کنندگان این بلیط ها باید نام خود را روی آن بنویسند.

منبع: آژانس مسافرتی آدراپانا
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 635

به "سیستم حمل و نقل عمومی در رم ؛ ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم حمل و نقل عمومی در رم ؛ ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید