سفر با هواپیما چه مسائل سلامتی ایجاد می نماید؟

به گزارش مجله اندیشه، مسافرت با هواپیما که با سرعت و در ارتفاع بالایی صورت می پذیرد، ممکن است اثرات ناخوشایندی بر بدن شما بر جای بگذارد.

سفر با هواپیما چه مسائل سلامتی ایجاد می نماید؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور عید کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران در هواپیما ، جریان هوا از بیرون به داخل پمپ می شود و در ارتفاع بالا، میزان خشکی هوا خیلی بیشتر از سطح زمین است. این جو، همانند احساسی که در بیابان بوجود می آید، می تواند سبب خشکی و خارش در پوست و چشم ها شود. اگر دارایپوستی چرب هستید، هوای خشک می تواند سبب چرب تر شدن آن شود. به عقیده متخصصان، هنگامی که پوست شما رطوبت خود را از دست می دهد، با فعالیتی دوچندان چربی فراوری می نماید.

همچنین هوای خشک می تواند سبب خروج رطوبت از ریه های شما و سخت تر شدن تنفس شود، خصوصا اینکه ممکن است این اتفاق برای فردی رخ دهد که از بیماری آسم رنج می برد. این مسئله می تواند به میکروب ها یاری کند تا به سیستم ایمنی بدن شما حمله نمایند. رطوبت سبب می شود تا راه های هوایی ریه مرطوب باقی بمانند و این حالت سبب به دام افتادن میکروب ها در هنگام ورود به بدن می شود، اما در هوای خشک این غشای مخاطی به خوبی عمل نمی نماید.

برای اجتناب از این حالت سعی کنید آب فراوانی بنوشید، حدود یک لیوان آب در هر ساعت از طول پرواز و از نوشیدن قهوه که سبب از دست رفتن رطوبت بدن می شوند خودداری کنید. همچنین می توانید دریچه هوای بالای سرتان را مسدود کنید تا از برخورد مستقیم هوای خشک به پوستتان و کاهش بیشتر رطوبت آن جلوگیری شود. اگر خشکی چشمتان آزارتان می دهد، می توانید از اشک مصنوعی بهره ببرید و برای مرطوب نگه داشتن پوست خود نیز می توانید از کرم های مرطوب نماینده بهره ببرید که سبب می شود تا پوست آب خود را حفظ کند.

نیروی جاذبه باعث ورم پا می شود

زمانی که نشسته اید، نیروی جاذبه زمین باعث می شود تا مایعات بدن در پاهایتان جمع شوند. اغلب این موضوع مسئله ای ایجاد نمی نماید ، زیرا هنگامی که از جای خود بلند می شوید و یا قدم می زنید، عضلات مایعات جمع شده را به سایر قسمت های بدن پمپاژ می نمایند. اما زمانی که برای مدت زمان طولانی روی جایگاه هواپیما می نشینید، مایعات سبب تورم پاهایتان می شوند و این امر می تواند سبب ناراحتی و تورم در شما شود.

در مسافرت طولانی هوایی به دلیل تغییر مناطق زمانی، ساعت داخلی بدن به هم ریخته و دچار خستگی ، بی خوابی، سردرد و بدخلقی می شوید

برای اجتناب از بروز این حالت، هر چند مدت یکبار از روی جایگاه خود بلند شوید و کمی قدم بزنید.

اما اگر موقعیت شما در هواپیما به گونه ای است که قادر به بلندشدن و قدم زدن نیستید، می توانید با انجام حرکات کششی و انعطافی در ناحیه پاهایتان (بخصوص مچ پا) از بروز این حالت جلوگیری کنید.

فشار هوا می تواند سبب نفخ شود

حتی اگر فشار هوای داخل هواپیما تنظیم شده باشد، باز هم فشار هوای آن از سطح زمین بسیار پایین تر است که می تواند سبب گسترش گازهای بدن در روده و ایجاد نفخ شود. نفخ سبب احساس ناراحتی در ناحیه شکم، فراوری صدا و قولنج می شود.

البته شما نمی توانید فشار هوای داخل هواپیما را کم کنید، اما می توانید با انجام کارهایی، میزان ناراحتی تان را کاهش دهید، مانند نخوردن غذاهایی که گاز فراوری می نمایند مانند پیاز، کلم و حبوبات در قبل و حین پرواز. قدم زدن و استفاده از داروهای ضدنفخ می تواند سبب کاهش این مشکل شود.

تغییرات زمانی سبب خستگی و بدخلقی می شود

بنا بر تحقیقات علمی، در مسافرت های طولانی هوایی به دلیل تغییر مناطق زمانی، ساعت بیولوژیک بدن (ساعت داخلی بدن) به هم ریخته و بدن دچار افت می شود. این امر سبب می شود تا شما در هنگام روز دچار خستگی و خواب آلودگی و در هنگام شب دچار بی خوابی شوید. در نهایت هنگامی که از این حالت رهایی پیدا می کنید، سردرد و بدخلقی به سراغتان می آید.

بهترین کاری که برای اجتناب از این حالت می توانید انجام دهید این است که زمان خواب خود را از حالت روتین همیشگی خارج کنید و برنامه زمانی خود را با وقت محلی مقصد هماهنگ کنید.

همچنین زمان زیادی در معرض نور طبیعی باشید. این کار نقش مهمی در تنظیم ترشح هورمون ملاتونین (هورمون خواب) در بدنتان خواهد داشت. با این کار بدن شما این پیغام را دریافت می نماید که در طول روز و روشنایی باید بیدار و در زمان تاریکی و شب باید استراحت کند. هر دو راه پیشنهادی به بدنتان یاری می نماید تا زودتر با موقعیت زمانی جدید مطابقت پیدا کند.

تغییر در برنامه زمانی ممکن است سبب یبوست شود

اگر جزو افرادی هستید که هر روز در یک ساعت تعیین برای اجابت مزاج به دستشویی می روید، هر گونه تغییر در این عادت می تواند سبب بروز یبوست شود. کم شدن آب بدن و نشستن طولانی مدت در هواپیما نیز سبب بدتر شدن اوضاع خواهد شد.

نگه داشتن بینی و جویدن آدامس در هنگام فرود هواپیما می تواند سبب مکش قسمتی از هوای اضافی از گوش میانی و کاهش ناراحتی شود

برای کم کردن این حالت می توانید روز قبل از پرواز و یا حتی در روز پرواز (اگر صبح زود مسافر هستید) از غذاهای با فیبر بالا بهره ببرید. تغییر تدریجی عادت همیشگی اجابت مزاج نیز می تواند موثر باشد.

عملیات فرود می تواند سبب درد گوش و سردرد شود

وقتی که هواپیما در حال فرود است، مجاری پشت پرده گوش برای تطبیق فشار هوایی که به سرعت در حال تغییر است، فعالیت بیشتری را انجام می دهد. محققان معتقدند که در این حالت، این بخش باز شده و کوشش می نماید تا هوای بیرون و داخل را به حالت تعادل برساند، به همین دلیل بیشتر افراد متوجه یک صدای کوچک ناگهانی در گوش خود می شوند.

گاهی تراکم هوا سبب ایجاد خلا در گوش میانی و در نتیجه درد گوش و یا سردرد می شود. درد گوش معمولا کمی بعد از پیاده شدن از هواپیما رفع می شود، اما اگر از سرماخوردگی و حساسیت رنج می برید، این درد ممکن است تا چندین روز به طول بیانجامد.

نگه داشتن بینی و جویدن آدامس در هنگام فرود هواپیما می تواند سبب مکش قسمتی از هوای اضافی از گوش میانی و کاهش ناراحتی شود. اگر دچار گرفتگی بینی می شوید، می توانید روز قبل از پرواز و هر دو ساعت یکبار در طول پرواز از اسپری بینی بچه ها (نه بزرگسالان) بهره ببرید. سعی کنید برای موارد کوچک و کم اثر از قطره بینی استفاده نمایید. این اسپری ها می توانند تراکم هوا را در بینی کاهش دهند.

منبع:تبیان

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 694

به "سفر با هواپیما چه مسائل سلامتی ایجاد می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر با هواپیما چه مسائل سلامتی ایجاد می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید