راه ابریشم بستر انتقال علم و فرهنگ است

به گزارش مجله اندیشه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه راه ابریشم می تواند بستر انتقال علم و فرهنگ توام با مبادله تجاری باشد، گفت: این نشست جهانی دستاوردهای مهمی را برای مردم حاشیه این جاده دارد.

راه ابریشم بستر انتقال علم و فرهنگ است

به گزارش خبرنگاران، منصور غلامی در مراسم اجلاس دنیای راه ابریشم، یاد و خاطره رزمندگان و شهدا را در هشت سال دفاع مقدس گرامی داشت و با بیان این که ایران هیچ گاه در طول تاریخ به هیچ سرزمینی تهاجم نداشته است، آن را ناشی از صلح مداری این ملت دانست.

او به وجود قدیمی ترین دانشگاه یعنی جندی شاپور در ایران به عنوان قدیمی ترین دانشگاه دنیا با 1750 سال پیشینه اشاره نمود و گفت: این موضوع نشان از آن دارد که تاریخ توجه به علم و دانش در ایران به گذشته های بسیار دور باز می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اهمیت و صندلی مجموعه راه ابریشم در توسعه علم و فرهنگ پرداخت و از درهم تنیدگی غنی بین فرهنگ ایرانی و اسلامی سخن به میان آورد.

وی ادامه داد: ایرانیان با سبقه فرهنگی و تاریخی وقتی با ایدئولوژی دینی روبرو شدند با علم و آگاهی آن را پذیرفتند، چرا که اسلام دینی بود که با پیغام خواندن و توجه به علم آغاز شد.

غلامی با بیان اینکه این تفکر نشان می دهد مردمان آن موقع علم و دانش را ارزش می دانستند اضافه نمود: به هم رسیدن دین اسلام و ارزش گذاری به علم و تاریخ علم دوستی در این کشور موجب درخشش علم و دانش در قرن سوم و چهارم شد و باعث پیشرفت علم در بین دنیایان.

وی در ادامه به اهمیت راه ابریشم پرداخت و با بیان اینکه این راه در آن موقع علاوه بر محل تجارت بستری برای تبادل علم و اندیشه بود گفت: با وجود سختی هایی که در ارتباط گیری بین دانشمندان وجود داشت اما آنها را طولانی را برای بحث و بهره گیری از توانمندی علمی می پیمودند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت همدان به عنوان یکی از شهرهای در جهت راه ابریشم اضافه نمود: همدان علاوه بر حیات سیاسی، محل زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در کنار یکدیگر بوده است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در همدان زیست کرد، ترک، لر و مذاهبی از مسیحیت، کلیمی و زرتشتی را داشتیم اضافه نمود: نشست های این چنینی حتما دستاوردهای گران مایه ای برای مردم و اقوام مختلف حاشیه این جاده مهم خواهد داشت.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 408

به "راه ابریشم بستر انتقال علم و فرهنگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه ابریشم بستر انتقال علم و فرهنگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید