دانستنیهای قاعدگی

به گزارش مجله اندیشه، اگرچه همه زنان تصور می نمایند که اطلاعات کافی در خصوص قاعدگی دارند اما با این حال مواردی هست که بعضی زنان از آن بی اطلاع هستند. ممکن است شما جز زنانی باشید که چند سالی است که پریود می شوید و تقریبا همه موارد را در خصوص آغاز و نحوه قاعدگی و نکات بهداشتی می دانید اما ناگهان اتفاقی می افتد که تا به امروز با آن

دانستنیهای قاعدگی

دانستنیهای قاعدگی

اگرچه همه زنان تصور می نمایند که اطلاعات کافی در خصوص قاعدگی دارند اما با این حال مواردی هست که برخی زنان از آن بی اطلاع هستند. ممکن است شما جز زنانی باشید که چند سالی است که پریود می شوید و تقریبا همه موارد را در خصوص آغاز و نحوه قاعدگی و نکات بهداشتی می دانید اما ناگهان اتفاقی می افتد که تا به امروز با آن مواجهه نشده اید و می خواهید سوال خود را از پزشک بپرسید. این مطلب به شما یاری می نماید تا جواب سوالات رایج خود را در خصوص قاعدگی دریافت کنید.

تغییر خلق و خق، چرا؟

نشانگان پیش از قاعدگی، به علت این رخ می دهد که بدن به تغییرات هورمونی حساس می شوند. 10 روز قبل از آغاز قاعدگی، سطح هورمون هایی مثل پروژسترون و استروژن به سرعت تغییر می نماید و این تغییر سبب بروز علایمی مثل نفخ، تغییرات خلق و خو، سردرد، حساسیت پستان ها و خستگی می گردد. نزدیک 90 درصد از زنان قبل از پریودشان این نشانه ها را تجربه می نمایند. به نوشته نشریه آرشیو داخلی آمریکا، نزدیک کمتر از 20 درصد از آنها حتی دچار نشانه های شدیدتر می شوند که با فعالیت های طبیعی زندگی شان و حتی روابط فردی آنها تاثیر می گذارد.

چه باید کرد:

اول اینکه مطمئن شوید که از نظر جسمی مسئله ای ندارید، سعی کنید ورزش کنید مخصوصا وقتی احساس می کنید خلق شما تنگ شده است. مایعات فراوان بنوشید. حتی هر 2 ساعت یک بار اگر با این کارها بهتر نشدید از پزشک خود یاری بگیرید. مکمل های کلسیم و ویتامین ها هم در کاهش نشانه های پیش از قاعدگی موثر هستند. گاهی مصرف قرص های ضدبارداری با نظر پزشک و در موارد شدید مصرف ضدافسردگی ها سبب بهبود این نشانه ها می گردد.

چرا قاعدگی ام نامنظم است؟

استرس، اضطراب و اتفاقات نگران نماینده سبب تغییر در نظم قاعدگی می گردد. به علت تغییر در زمان تخمک گذاری سبب بروز قاعدگی غیر از موعد معین می گردد. قاعدگی طبیعی باید به فاصله 25 تا 35 روز رخ می دهد. یعنی از آغاز اولین خون ریزی تا خون ریزی بعدی. بسیاری از زنان احساس می نمایند که قاعدگی شان طبیعی نیست یعنی قاعدگی در یک روز در هر ماه اتفاق نمی افتد. این افراد نباید نگران شوند چرا که لازم نیست دقیقا در همان روز ایجاد گردد. تغییر دو سه روزی در ایجاد قاعدگی مشکل خاصی نیست. اما در صورتی که این فاصله به کمتر از 25 یا بیشتر از 35 روز برسد باید با پزشک مشورت کنید. یکی از دلایل دیگر بی نظمی یا قطع قاعدگی باروری، اضافه وزن، کاهش وزن، اختلالات تغذیه ای و ورزش های سنگینی است اگر بعد از گذشت یک ماه قاعدگی، وضع اول بازگشت با پزشک خود صحبت کنید.

آیا ممکن است در قاعدگی بارداری اتفاق بیفتد؟

بله محتمل است اما نه همواره، کلید معین اینکه آیا خون ریزی واقعا پریود است یا نه این است گاهی بین دو پریود لکه های خون دیده می گردد. در برخی از زنان هنگام تخمک گذاری کمی خون ریزی دارند. اما اگر قاعدگی شما به مدت 2 ماه قطع گردد حتما بارداری رخ داده است. اگر خانمی در انتهای قاعدگی اش مقاربت داشته باشند بسته به طول مدت قاعدگی اش تخمک گذاری چند روز بعد اتفاق می افتد و اگر اسپرم هنوز در بدن شما مانده باشد ممکن است باردار شوید. اما این همواره اتفاق نمی افتد.

اگر پریود شوم مطمئن باشم که باردار نیستم؟

نمی توان صد در صد از این موضوع مطمئن بود. ممکن است خون ریزی در اوایل بارداری اتفاق بیفتد. توجه داشته باشید که آیا قاعدگی تان منظم است یا نه.اگر علایمی نظیر تهوع و استفراغ دارید حتما به پزشک مراجعه کنید ممکن است احتیاج به انجام تست بارداری باشد.استفاده از تامپون طولانی مدت سبب شوک توکسیک می گردد؟نشانگان شوک توکسیک که بیماری تهدید نماینده جان است به علت عفونت باکتریایی ایجاد می گردد این نشانگان با حملات ناگهانی تب، لرز، اسهال، تهوع، درد عضلانی و بثورات پوستی معین می گردد. کارشناسان معتقدند اگر تامپون ها به مدت طولانی بمانند زمینه را برای عفونت های باکتریایی آماده می نمایند. برترین شرایط آن است که تامپون ها هر 8 ساعت یک بار تعویض شوند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1841

به "دانستنیهای قاعدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنیهای قاعدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید