خرید تضمینی گندم 21 درصد کاهش یافت

به گزارش مجله اندیشه، قیمت خرید تضمینی گندم در سال 1400 برای هر کیلو 4 هزار تومان مشخص شده بود که پس از اعتراض ها و تاکید بر بالا بودن سطح تورم در کشور در نهایت با افزایش یک هزار تومانی به 5 هزار تومان رسید. این نرخ در سال 1399 رقم 2500 تومان بود.

خرید تضمینی گندم 21 درصد کاهش یافت

با وجود اینکه در ابتدای امسال شاهد افزایش نرخ خرید تضمینی بودیم متاسفانه با توجه به شرایط خشکسالی موجود و از سویی بالا بودن سطح تورم و ناهماهنگی بین این نرخ و بهای معین شده برای خرید گندم، شاهد کاهش 21 درصدی مقدار خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

سید جعفر حسینی در خبرگزاری مهر با بیان اینکه مقدار خرید تضمینی گندم تا روز چهارشنبه گذشته، به دو میلیون و 590 هزار تن رسیده، از کاهش 21 درصدی مقدار خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است.

او درباره آخرین شرایط پرداخت مطالبات گندمکاران هم گفت: وجوه گندم کشاورزانی که تا 17 خرداد فهرست آنها به بانک ارسال شده، پرداخت شده است.

حسینی با بیان اینکه امسال شرایط اقلیم و خشکسالی آسیب جدی به فراوری گندم به ویژه فراوری گندم دیم وارد نموده است، اضافه کرد: در کنار این مسئله معین قیمت پایین برای خرید تضمینی گندم، انگیزه کشاورزان را تحت تأثیر قرار داد و پیش بینی ها حاکی از این است که بعضی از کشاورزان گندم خود را تحویل دولت نخواهند داد.

او با اشاره به اینکه در امسال دولت مجبور است بخش زیادی از منابع ارزی را صرف واردات گندم کند، گفت: اگر دولتمردان ماه ها قبل که بخش خصوصی هشدار می داد در معین قیمت گندم هوشیارانه عمل می کردند، با چالش کمتری روبرو می شدیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1798

به "خرید تضمینی گندم 21 درصد کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید تضمینی گندم 21 درصد کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید