حقوق زائران به عنوان گردشگران مذهبی در حوادث حج پیگیری گردد

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران، مراسم پنجمین مدرسه پاییزی گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و بزرگداشت روز جهانی گردشگری با حضور استادان و فعالان و دانشجویان گردشگری در این دانشگاه برگزار گردید.

حقوق زائران به عنوان گردشگران مذهبی در حوادث حج پیگیری گردد

اگر علاقمند به سفر با بهترین بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

در این مراسم محمد حسین ایمانی خوشخو؛ رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اعطای حکم هیئت علمی افتخاری این دانشگاه به پروفسور جعفر جعفری عضو هیئت علمی مدرسه مدیریت هتلداری دانشگاه ویسکانسین اسکات آمریکا، از این استاد برجسته تجلیل کرد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس انجمن علمی گردشگری ایران در این مراسم گفت: درباره حوادث حج نظرات و انتقادها در ابعاد سیاسی، امنیتی و بین المللی مطرح شد اما از جنبه مباحث مرتبط گردشگری که مراسم حج از موارد شاخص و شناخته شده گردشگری مذهبی است باید به آن پرداخته شود.

ایمانی خوشخو اضافه کرد: از نظر حقوق گردشگری، گردشگران مذهبی نیز حقوقی دارند و در اجتماع عظیم حج سال جاری که سلسله حوادثی مانند سقوط جرثقیل، آتش سوزی و حادثه منا رخ داد که می بایست ریشه یابی شود. میزبان موظف است که حقوق گردشگران را رعایت کند و انجمن علمی گردشگری ایران از سازمان جهانی گردشگری می خواهد که کشور عربستان را هر چه بیشتر به حفظ جان زائران و رعایت حقوق آنان به عنوان گردشگران مذهبی توجه دهد. همچنین از دستگاهها و مسئولان گردشگری می خواهیم که این موضوع را از زاویه حقوق گردشگران در جامعه میزبانپیگیری نمایند.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه به تقاضاهای فراوان گردشگران برای سفر به ایران اشاره نمود و گفت: امروز با صحنه ای مواجهیم که گردشگران زیادی تمایل دارند به ایران بیایند اما متاسفانه از نظر اقامتی و خدمات به گردشگران در کشور محدودیت داریم. بنابراین ضرورت دارد که مسئولان عالی رتبه با عزم ملی و اراده قوی برنامه های ضربتی و راهکارهای کوتاه مدت را برای استفاده مناسب از این فرصت در گردشگری تدبیر نمایند و در این زمینه می توان راهکارهای کوتاه مدت مانند خانه های سنتی و قدیمی خصوصی با سرویس های مناسب را دنبال کرد.

رییس انجمن علمی گردشگری ایران در ادامه گفت: اگر در این فرصت به دلیل محدودیت اقامتی درها به روی گردشگران بسته شود، بازگرداندن دوباره گردشگران به کشور سخت خواهد شد. در دوره ای عده ای منکر خاتمه منابع و ضرورت رفتن به سراغ درآمدهای جایگزین بودند اما حالا آن روز رسیده است و همه اتفاق نظر دارند که هر سرمایه گذاری در بخش گردشگری بازدهی چند برابری خواهد داشت. بنابراین امیدواریم دولت محترم که باتمام وجود در خدمت توسعه کشور است و نتایج آن در حوزه های بین الملل و سیاسی مشاهده می شود در گردشگری نیز این اتفاق بیفتد و توسعه گردگری محقق شود.

ایمانی خوشخو با اشاره به توجه جدی دانشگاه علم و فرهنگ به آموزش و توسعه علمی گردشگری گفت: دانشگاه علم و فرهنگ تنها دانشگاهی است که دانشکده گردشگری دارد و با حضور استادان و دانشجویان به تربیت دانشجو می پردازد. این دانشگاه در راستای توسعه گردشگری برنامه هایی را دنبال می نماید که برگزاری همایش گردشگری و معنویت در بهمن ماه و جایزه ملی ناصرخسرو در زمینه گردشگری از برنامه های آینده این دانشگاه است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین در این مراسم با تبریک عید قربان و غدیر، روز جهانی گردشگری و هفته دفاع مقدس را گرامی داشت و فاجعه حج سال جاری را تسلیت گفت.

نبود زیرساخت های گردشگری در ایران به 40 سال قبل باز می شود

در ادامه مراسم ابراهیم پورفرج رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به افزایش ورود گردشگران به ایران گفت: زمانی به دنبال ورود گردشگر بودیم و بر بازارسازی دولت و بازاریابی بخش خصوصی برای گردشگری تاکید داشتیم اما در دولت یازدهم بازارسازی و بازاریابی حل شد و حالا بازارداری و توسعه زیرساخت ها ضرورت است. افزایش گردشگران در ایران از سویی موجب خوشحالی است اما به دلیل نبود زیرساخت ها با مسائل بسیاری مواجهیم و از این نظر مایه نگرانی است.

پور فرج در ادامه گفت: شعار سال جاری گردشگری یعنی یک میلیاردگردشگر، یک میلیارد فرصت متناسب با امروز ایران است و امروز که فرصتی برای ورود درآمد، ایجاد اشتغال و معرفی فرهنگ و هنر ایران اسلامی از بستر گردشگری فراهم است، زیرساخت های گردشگری در حد ناچیز و صفر است که نبود این زیرساخت ها به عملکرد دولت ها از 40 سال قبل تا الان بر می شود. حتی در شهرهای توریست پذیر هتل بسیار کم است.

رییس جامعه تورگردانان ایران شرایط خاورمیانه و ناامنی و بحران در کشورهای خاورمیانه را نیز در افزایش ورود گردشگران به ایران موثر خواند و گفت: ما در بخش خصوصی به یاری دولت نیاز داریم. تجربه ای در اروپا وجود دارد که در فصل های توریستی همه امکانات در اختیار توریست ها قرار می گیرد و همایش ها و برنامه های بزرگ در فصل های دیگر برگزار می شود و ما هم از دولت درخواست کردیم که برنامه ها و همایش های بزرگ در فصل های غیرتوریستی برگزار شود.

پورفرج در ادامه اضافه کرد: می بایست شرایط پیش آمده امروز را در زمینه گردشگری مدیریت کرد، گردشگری با حرکت لاک پشتی رشد نمی نماید و امروز گردشگری است که می تواند ایران را از درآمد تک محصولی نفت رها کند. بنابراین مدیریت نیاز امروز گردشگری است و اگر در کمترین زمان مدیریت نشود نارضایتی پیش می آید، اگر نتوانیم به گردشگران سرویس بدهیم و آنان برگردند ممکن است تبلیغات منفی داشته باشند.

رییس جامعه تورگردانان ایران در خاتمه اظهار امیدواری کرد که بخش علمی و دانشگاهها از جمله دانشگاه علم و فرهنگ به گردشگری و فعالان بخش خصوصی در گردشگری یاری نمایند.

آینده توریسم را در ایران شکوفا کنید

پروفسور جعفر جعفری عضو هیئت علمی مدرسه مدیریت هتلداری دانشگاه ویسکانسن اسکات آمریکا در ادامه مراسم برای دانشجویان درباره توریسم سخنرانی کرد و گفت: برای رشد گردشگری به نیروی انسانی نیاز داریم و رشد گردشگری فقط امکانات و هتل و رستوران و حمل و نقل و ... نیست. توریسم اجزا و بخش های گوناگونی مانند اسکان، غذا، اوقات فراغت و ... دارد که وابستگی گروهها و پیوند انها مهم است و نباید آنها جداگانه دیده شوند. توریسم صنعتی است که تمام نیاز های مسافر را پاسخ می دهد و هیچکدام از اجزا و گروههای توریسم مهمتر از اجرا و گروههای دیگر نیست.

جعفری با شرح مشخصه های مورد نیاز فعالان و شاغلان توریسم گفت: فعالان حوزه توریسم می بایست حرفه ای باشند، هنر مردم داری داشته باشند، چند زبانه و چند فرهنگی باشند، به تمام عقاید احرترام بگذارند و فهم جغرافیایی داشته باشند و فرهنگ های دیگر را بشناسند. حس جهانی و دنیایی بودن داشته باشند و شهروند جهانی باشند و با این تفکر می توانند گردشگران را راضی نمایند.

جعفری در ادامه گفت: توریسم به ما به عنوان سفیر ایران در کشور خودمان نگاه می نماید و فعالان توریسم می بایست فرهنگ خود را بشناسند. من فرهنگ خودم را از دید توریسم شناختم. فعالان توریسم باید توجه داشته باشند هیچ فرهنگی برتر از فرهنگ دیگر نیست و در واقعیت نمی توان فرهنگ ها را رتبه بندی کرد. فعالان توریسم در سطوح میانی و بالایی نیاز است که درباره سیستگذاری ها، بازرگانی، توسعه شهری و ... شناخت و آگاهی داشته باشد و بتواند نیازها و خواسته های توریسم را در آینده پیش بینی کند.

این استاد برجسته خطاب به دانشجویان گفت: شما یک سفر هزار کیلومتری را در قدم اول شروع نموده اید و باید آینده را بسازید، آینده توریسم را شکوفا کنید و به مقصد برسید. دوستان خارجی داشته باشید، فیلم های خارجی کشورهایی را که بازار ما در توریسم هستند ببینید و دوره هایی را در هتل هایی که میهمانان خارجی دارند بگذرانید و اگر امکان داشت مدتی را در یک کشور خارجی برای فعالیت در حوزه توریسم برنامه ریزی کنید.

جعفری ادامه داد: درس های علوم اجتماعی را بیشتر بگذرانید و نیازهای خاص هر گروه از تویست ها از فرهنگ ها و کشورهای گوناگون توجه کنید. سال گذشته بیش از 100 میلیون نفر از چین به کشورهای دیگر رفتند و در فردای توریسم، چینی ها را باید مورد توجه قرار داد و سرویس های خاص مورد انتظار آنان را در نظر گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 689

به "حقوق زائران به عنوان گردشگران مذهبی در حوادث حج پیگیری گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق زائران به عنوان گردشگران مذهبی در حوادث حج پیگیری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید