جزییات افزایش اسکان اضطراری مسافران مشهد در شهادت امام رضا (ع) ، جا به جایی مسافران با اتوبوس های شهری

به گزارش مجله اندیشه، معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: در سال های قبل تمام ظرفیتی که برای اسکان در حالت اضطرار وجود داشت 20 هزار نفر شب اقامت بود، اما امسال با توجه به پیش بینی های صورت گرفته و دستور شهردار به 70 هزار نفر شب اقامت افزایش یافته است.

جزییات افزایش اسکان اضطراری مسافران مشهد در شهادت امام رضا (ع) ، جا به جایی مسافران با اتوبوس های شهری

به گزارش خبرنگاران، سیدجلیل بامشکی با اعلام این خبر اضافه کرد: سالن های ورزشی، ساختمان های اداری، فرهنگسراها، بوستان های بزرگ و مسقف کردن فضاهای در اختیار شهرداری برای اقامت زائران در نظر گرفته شده است.

او شرح داد: با توجه به اینکه در ایام پایانی ماه صفر زائران زیادی به شهر مشهد مشرف می شوند، ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی شهر مشهد پیش بینی شده که شامل محورنیشابور، محور قوچان، محور جاده سرخس، کلات و طرقبه شاندیز می شود.

بامشکی گفت: برای زائرانی که به صورت سواره، وسیله نقلیه شخصی یا با حمل ونقل عمومی مشرف می شوند، در پایانه مسافربری امام رضا(ع) و راه آهن ایستگاه استقبال از زائر پیش بینی شده است، همچنین 2 ایستگاه در محور قوچان و نیشابور برای ایستگاه های سواره با موقعیت متفاوت وجود دارد.

او اضافه کرد: در مجموع 12 ایستگاه تدارک دیده شده است که نظارت بر این ایستگاه ها با منطقه ها و زیرساخت آن با شهرداری است، 10 خدمت عمومی و 13 خدمت تخصصی به زائران ارائه می شود که شامل نذورات، خدمات فرهنگی و مورد نیاز زائران، تامین موبایل، غرفه خیاطی، ماساژ، غرفه پزشکی و سلامت و... است و غرفه های آن درحال برپایی است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد شرح داد: در حوزه حمل ونقل وظیفه ما حمل ونقل درون شهری است و با توجه به حجم بالای زائری که مشرف می شوند، در این روزها تقویت خطوط اتوبوسرانی در محور منتهی به حرم مطهر در دستور کار قرار گرفته است. 150 دستگاه اتوبوس به 260 دستگاه اتوبوسی که وجود داشته، اضافه شده است. در حوزه قطارشهری نیز کاهش سرفاصله زمانی خط یک و 2 به 2 دقیقه در دستور کار قرار گرفته است.

بامشکی بیان کرد: علاوه بر این 30 دستگاه میدل باسی که اخیرا رونمایی شد در خطوط قرار خواهند گرفت و به مدت 10 روز به صورت رایگان در راستاهای منتهی به حرم خدمات رسانی خواهند کرد. همچنین 70 دستگاه مینی بوس نیز در زمان هایی که محدودیت ترافیکی اعمال و راستا بسته شود در خدمت زائران و مجاوران خواهند بود و در روز شهادت امام رضا(ع) نیز بهای اتوبوس و قطارشهری رایگان است.

او ادامه داد: 3700 جای پارک در محدوده حرم رضوی وجود دارد که با اضافه کردن پارکینگ های موقت این تعداد به 14 هزار جای پارک افزایش داشته است. محدودیت ترافیکی با پلیس راهور است، اما در روزهای پایانی ماه صفر، با توجه به حجم زیاد موکب ها و ایستگاه های صلواتی منتهی به حرم مطهر، محدودیت ترافیکی خواهیم داشت. توصیه ما به مجاوران و زائران این است که ترجیحا از وسیله شخصی استفاده نکنند، اما با این وجود در 2 حلقه حرم مطهر 14 هزار جای پارک موقت پیش بینی شده است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: مکان این پارکینگ ها از طریق نقشه مشهد اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین از محل بوستان های غدیر، ریحانه، ترافیک، میدان حافظ، بوستان جهان شهر (پادگان سابق) اتوبوس هایی برای تشرف به حرم مطهر مستقر می شوند که این مکان ها در صورت اضطرار در اختیار زائران قرار خواهد گرفت، زیرا اسکان بر عهده میراث فرهنگی است و از طریق شماره پنج رقمی 37045 ساماندهی می شود.

بامشکی اظهار کرد: پیش بینی ظرفیت اسکان با هدف خدمت به زائران است و در صورت تکمیل ظرفیت اسکان، بوستان ها و 38 سالن ورزشی در اختیار زائران قرار می گیرد. هدف ما این است که کار از طریق مردم انجام شود و میزبانی شایسته ای از طریق آنان صورت گیرد. به همین دلیل فراخوانی به شورای اجتماعی محلات ابلاغ شد که خوشبختانه تا به امروز 50 محله اعلام آمادگی کردند و امیدوارم دیگر محلات نیز پای کار بیایند و از زائران میزبانی کنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2173

به "جزییات افزایش اسکان اضطراری مسافران مشهد در شهادت امام رضا (ع) ، جا به جایی مسافران با اتوبوس های شهری" امتیاز دهید

1 کاربر به "جزییات افزایش اسکان اضطراری مسافران مشهد در شهادت امام رضا (ع) ، جا به جایی مسافران با اتوبوس های شهری" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات افزایش اسکان اضطراری مسافران مشهد در شهادت امام رضا (ع) ، جا به جایی مسافران با اتوبوس های شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید