کوشش وزارت نفت برای خروج اشیاء تاریخی حمام زیبا آبادان و انتقال به کرمان ، دادستانی آبادان حکم داد

به گزارش مجله اندیشه، جلوی خروج اشیای تاریخی موجود در حمام زیبا آبادان و انتقال به کرمان با اقدام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اداره میراث فرهنگی آبادان و با حکم دادستانی گرفته شد.

کوشش وزارت نفت برای خروج اشیاء تاریخی حمام زیبا آبادان و انتقال به کرمان ، دادستانی آبادان حکم داد

خبرنگاران: حمام زیبا بنایی تاریخی با قدمت 85 سال جزء نخستین حمام های کشور است که دارای آب گرم کن بوده در محله کوی کارگر، تانکی دو آبادان رو به روی مرکز بهداشت شرکت ملی نفت یا خانه ملت واقع شده است و دارای 30 اتاق نمره است که 14 اتاق متعلق به زنان و 16 اتاق دیگر به مردان تعلق داشته است.

چندی پیش خبری مبنی بر این منتشر شد که قرار است بعضی آثار موجود در این حمام دوره پهلوی، توسط مرکز موزه و اسناد صنعت نفت ایران به منظور رونمایی به موزه صنعت نفت کرمان منتقل گردد که این موضوع با واکنش اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان و اداره میراث فرهنگی آبادان روبرو شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در این باره با اشاره به این که در سالیان گذشته مسئولان پالایشگاه آبادان و منطقه آزاد اروند با ضوابط وزارت میراث فرهنگی آشنایی نداشتند، شرح می دهد: طی مدت اخیر سعی کردیم این ضوابط و بخشی از صندلی رفیع میراث فرهنگی را برای این مسئولان توجیه کنیم.

سیدحکمت اله موسوی گفت: در بعضی موارد نیز از بعضی افراد و ارگان ها که قصد جابجایی اشیاء و آسیب رساندن به آثار را داشتند شکایت و حتی آنان را دادگاهی کردیم.

او ادامه داد: اخیراً مسئولان مرکز موزه و اسناد صنعت نفت کشور و پالایشگاه آبادان قصد داشتند با انجام یک سری جابجایی، بعضی اشیاءِ موجود در حمام زیبا آبادان که یکی از آثار فاخر و ارزشمند استان و دارای ارزش ثبتی است را به منظور رونمایی به استان کرمان انتقال دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان این که این اشیاء شامل دیگ بخار، درام ها و آبگرم کن ها بود اضافه نمود: ما به محض اطلاع از این موضوع با اعزام نیروهای یگان حفاظت استان به محل از این اقدام جلوگیری کردیم و نامه نگاری هایی با دادستانی شهرستان به منظور اخذ دستور ممانعت ار خروج اشیاء انجام دادیم.

وی اعلام کرد: خوئشبختانه با پیگیری هایی که انجام دادیم دادستان شهرستان آبادان به صورت فوری دستور ممانعت از خروج اشیاء فاخر و تاریخی حمام زیبا را صادر کرد و پیروز شدیم از خروج این اشیاء از شهرستان و استان جلوگیری کنیم.

موسوی گفت: با فرآیندی که صورت گرفت، خوشبختانه فرمانداری شهرستان نیز مجاب شد تا به دستگاه های مختلف اعم از ارگان یا سازمان ها ابلاغ کند که هر اقدامی درخصوص آثار تاریخی و جابجایی آن ها باید با هماهنگی میراث فرهنگی انجام گردد.

او با تأکید بر این که حمام زیبا اثری دارای ارزش ثبتی است اضافه نمود: پرونده ثبتی این بنا در حال تکمیل به منظور ارسال به تهران است تا در آینده در فهرست آثار ملی قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اظهار داشت: آثار تاریخی موجود در حمام زیبا، متعلق به آبادان و استان خوزستان هستند و اگر قرار است رونمایی ای نیز از آن ها انجام گردد باید درون شهر آبادان و در مکان هایی نظیر موزه نفت، موزه کارآموزان و یا موزه تاریخی این شهرستان انجام گیرد و نباید به خارج از شهر و استان منتقل شوند.

منبع: چمدان
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 370

به "کوشش وزارت نفت برای خروج اشیاء تاریخی حمام زیبا آبادان و انتقال به کرمان ، دادستانی آبادان حکم داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش وزارت نفت برای خروج اشیاء تاریخی حمام زیبا آبادان و انتقال به کرمان ، دادستانی آبادان حکم داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید