ترفندهای تمیز کردن دیوار رنگ آمیزی شده

به گزارش مجله اندیشه، برای زیبا سازی فضای داخلی خانه، راه های زیادی وجود دارد که یکی از این راه ها رنگ کردن دیوارهاست. برای رنگ کردن دیوار می توان از رنگ دلخواه و متناسب با وسایل منزل و روحیه افراد استفاده کرد و با توجه به سلیقه هر کسی همه دیوارها، قسمتی از آن ها و یا چند دیوار را رنگ آمیزی کرد. بعد از گذشت مدتی رنگ آلودگی و گرد و غبار را جذب می نماید و یا ممکن است روی آن ترک هایی ایجاد شوند که ظاهر زیبای دیوار را برهم بزند. راه کارهایی وجود دارد که می توان با بهره بردن از آن ها دیوار را تمیز نموده و زیبایی اولیه دیوار را بازگرداند و هم چنین عمر آن را افزایش داد. در ادامه این مطلب از ما با ما همراه و با این روش ها آشنا شوید.

ترفندهای تمیز کردن دیوار رنگ آمیزی شده

پاک کردن گرد و غبار از دیوار رنگ شده

فارق از نوع رنگ استفاده شده در رنگ آمیزی دیوار، اولین مرحله تمیز کردن آن می باشد. بدین صورت که با استفاده از یک برس یا جارو برقی دیوارها را تمیز نموده و بعد از آن با یک دستمال تمیز، هر نوع آلودگی و گرد و غبار را از روی آن ها پاک کنید. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید رنگ دیوار مورد نظر را تغییر دهید حداقل باید دو هفته از رنگ شدن آن گذشته باشد و رنگ کاملاً خشک شده باشد و سپس اقدام به رنگ کردن دیوار با رنگ جدید کنید. در بیشتر مواقع آلودگی با استفاده از آب و کمی صابون از بین می رود. برای این کار ابتدا ماده شوینده را در آب حل کنید و سپس با استفاده از تکه ای پارچه یا اسفنج که به این محلول آغشته شده است دیوارها را از آلودگی و گرد و غبار پاک کنید. دقت داشته باشید که اگر پارچه یا اسفنج بیش از اندازه خیس باشد رنگ روی دیوار را خراب می نماید پس کافیست که پارچه اندکی مرطوب شده باشد. لذا پس از آغشته کردن دستمال به آب و ماده شوینده، دستمال را محکم فشار دهید تا آب اضافه پارچه گرفته گردد. پس از تمیز کردن دیوار با پارچه مرطوب، با استفاده از یک پارچه خشک دیوار را کاملاً پاک کنید تا از عدم وجود آلودگی و گرد و غبار روی دیوارها مطمئن شوید.

پاک کردن لکه از روی دیوار رنگ شده

اگر لکه ای رو قسمت رنگ شده وجود دارد می توانید کمی جوش شیرین را با آب مخلوط نموده و سپس با استفاده از اسفنج سطح لکه را با این ماده بپوشانید. سپس قسمت لک شده روی دیوار را بسابید و بعد از آن محل را با دستمال پاک کنید. خواهید دید که اثری از لکه روی دیوار باقی نخواهد ماند.

توصیه می گردد قبل از اینکه این تکنیک ها را برای تمیز کردن دیوار به کار ببرید ابتدا آن را روی قسمتی از دیوار که در دید افراد نیست و المانی تزئینی یا تابلوی هنری روی آن قسمت قرار خواهد گرفت، امتحان کنید تا مطمئن شوید که استفاده از این مواد و روش مورد نظر به رنگ دیوار آسیبی نزده، رنگ دیوار پس از این کار بافت خود را حفظ نموده و اثری از مواد روی دیوار باقی نخواهد ماند. بعد از حصول اطمینان از این موضوع متدهای فوق را روی دیوار به کار ببرید.

ممکن است دیوار بعضی قسمت ها مانند دیوار آشپزخانه که لکه های چربی زیادی جذب نموده است، کثیف تر از مابقی دیوارها باشد. در این صورت به جای استفاده از محلول جوش شیرین و آب می توانید از مواد شوینده ای چون مایع ظرفشویی بهره ببرید که قدرت زیادی برای از بین بردن چربی ها دارد. دقت داشته باشید که شوینده ای که انتخاب می کنید رنگ را خراب نکند بنابراین توصیه می کنیم علاوه بر امتحان کردن قسمتی از ماده شوینده روی محلی خارج از دید، حتماً نوشته و توضیحات مندرج روی بطری شوینده را مطالعه کنید و از انتخاب درست ماده شوینده مطمئن شوید.

از بین بردن خراشیدگی و ترک های دیوار

ترک خوردگی و خراشیده شدن دیوارها در هر خانه ای دیده می گردد؛ اما می توان با ترمیم کردن دیوار زیبایی را به آن برگرداند. برای ترمیم دیوار و از بین بردن این ترک ها و خراش ها باید این قسمت های دیوار را مجدداً رنگ آمیزی کرد. بدین منظور بهتر است از رنگی بهره ببرید که در زمان رنگ کردن دیوارها مقداری از آن باقی مانده است. چرا که دقیقه همان رنگ و مطابق با رنگ دیوار می باشد. اما چنانچه رنگی باقی نمانده و یا مقدار آن کم است و باید رنگ خریداری نمایید توجه داشته باشید، علاوه بر این که رنگی مطابق با رنگ دیوار خریداری می کنید، میزان براق بودن آن هم به همان اندازه باشد تا در نهایت دیواری با رنگ آمیزی یکدست داشته باشید.

پس از انتخاب رنگ، می توانید با توجه به نوع رنگ و حلالش، آن را کمی رقیق کنید تا بهتر روی رنگ قبلی بخوابد و رنگ زیبا تر و یکنواخت تری را به نمایش بگذارد. دقت کنید که برای رقیق کردن رنگ از یک ظرف جدا گانه بهره ببرید و به مقدار احتیاج رنگ را رقیق کنید تا مقدار اضافی رنگ هدر نرود. هم چنین توجه داشته باشید، قسمتی که اکنون قصد ترمیمش را دارید قبلاً چگونه و با چه ابزاری رنگ آمیزی شده است. اگر در رنگ آمیزی اولیه، غلتک به کار رفته اکنون نیز از غلتک استفاده گردد و اگر در رنگ آمیزی اولیه قلمو به کار رفته، اکنون نیز از قلمو بهره ببرید.

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب به بیان آن پرداختیم، معرفی روش هایی برای تمیز کردن دیوار رنگ آمیزی شده می باشد. آیا شما تا به حال تجربه مشابهی در این زمینه داشته اید؟ اگر شما نیز روشی برای انجام این کار می شناسید، در صورت تمایل می توانید آن را با اهالی ما به اشتراک بگذارید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 695

به "ترفندهای تمیز کردن دیوار رنگ آمیزی شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهای تمیز کردن دیوار رنگ آمیزی شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید