باقی ماندن ویلای نمازی در فهرست آثار ملی

به گزارش مجله اندیشه، خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای واصله، به درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باقی ماندن ویلای نمازی در فهرست آثار ملی انجام پذیرفت.

باقی ماندن ویلای نمازی در فهرست آثار ملی

جهت دریافت خدمات ویلا طراحی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

داستان چیست؟

در حالیکه باغ ویلای نمازی به دنبال شکایت مالکان این بنا براساس رأی بدوی و تجدید نظر از سوی دادگاه، از ثبت ملی خارج شده بود، با پیگیری های اداره کل حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس دیوان عدالت اداری با اعمال ماده 79 درباره این بنای ارزشمند موافقت کرد. ابراهیم شقاقی، مدیرکل حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ویلای نمازی با بیش از 8 هزار مترمربع مساحت یک اثر ارزشمند به حساب می آید و همچنین بنای درون آن در سال 1386 به عنوان میراث ملی ثبت شده است. این بنا به این دلیل حائز اهمیت است که به همراه ساختمانی در بغداد تنها آثار یکی از معماران معروف به نام جوپونتی در خاورمیانه هستند و یونسکو در حال حاضر مسئولیت مرمت اثر دیگر جوپونتی در بغداد را بر عهده گرفته است. او افزود: این بنای ارزشمند از سوی میراث فرهنگی ثبت ملی شده بود؛ اما مالکان باغ ویلای نمازی شکایتی را علیه ما در دادگاه مطرح کردند و پیروز شدند در دادگاه بدوی و تجدیدنظر حکم خروج از ثبت را در سال 95 بگیرند. شقاقی گفت: بدنبال این اتفاق، موضوع جلوگیری از خروج از ثبت این اثر تاریخی در دستور کار این اداره کل نهاده شد و با انتخاب دکتر مونسان بعنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وقت و تأکیدات او، این موضوع با سرعت و جدیت در همان سال پیگیری شد و درخواست اعمال ماده 79 به رئیس دیوان عدالت اداری ارسال شد. مدیرکل حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: با پیگیری های مجدانه دکتر مونسان و این اداره کل، خوشبختانه رئیس دیوان عدالت اداری با اعمال ماده 79 درباره ویلای نمازی موافقت کرد و این اثر تاریخی همچنان به عنوان یک اثر ثبت ملی شده باقی ماند و رأی قبلی باطل شد. او ادامه داد: اعمال ماده 79 به دو صورت است، اول اینکه رئیس دیوان عدالت اداری این موضوع را می پذیرد و دوم اینکه هم زمان دستور آنالیز در یک شعبه را نیز می دهد که در نهایت و با کوشش های اجرا شده، علاوه بر موافقت رئیس دیوان عدالت اداری با اعمال ماده 79، دادگاه نیز به به نفع ما رأی داده و کوشش های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این باره به نتیجه رسید. او با بیان اینکه ویلای نمازی یک اثر بسیار ارزشمند است و اعمال ماده 79 برای این اثر یک پیروزی مهم و خبر خوش برای دوستداران میراث فرهنگی به حساب می آید، یادآور شد: با اعمال ماده 79 و رأی دادگاه، هیچ رأی دیگری برای خروج از ثبت این اثر داده نخواهد شد و در همین رابطه گروهی را برای آنالیز شرایط ویلای نمازی اعزام نموده ایم.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 755

به "باقی ماندن ویلای نمازی در فهرست آثار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باقی ماندن ویلای نمازی در فهرست آثار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید