بازیکنی که سرنوشت پرسپولیس را تغییر می دهد

به گزارش مجله اندیشه، اگرچه مشکل خط دفاع و دروازه پرسپولیس پابرجاست، اما شاید این مهاجم ازبک با فرصت طلبی و اثرگذاری روی گل های پرسپولیس، معادلات را تغییر دهد.

بازیکنی که سرنوشت پرسپولیس را تغییر می دهد

پرسپولیس در این فصل کاستی های زیادی داشته که فقط محدود به خط دفاع و دروازه نمی گردد و سرخپوشان در خط حمله نیز با مسائل متعددی روبرو بوده اند. مسائلی که بعضی از کارشناسان معتقدند به غیبت یک هافبک بازیساز و عنصر خط میانی با قدرت حمل توپ مربوط می گردد. البته سرخپوشان فزونین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارند، اما باتوجه به ضعف دفاعی نسبت به تیم رقیب، پرسپولیس به یک فزونی ویژه خط حمله در رقابت با استقلال احتیاج دارد تا این تیم را پشت سر بگذارد.

تمیروف؛ گمشده پرسپولیس برای قهرمانی؟

در عین حال این گزاره که خط دفاعی مطمئن و گل خورده حداقلی، تضمین نماینده قهرمانی است، شاید تا حد زیادی قابل قبول باشد و آمار چند سال اخیر پرسپولیس نیز موید همین نکته است، اما همانطور که سپاهان در لیگ بیستم طلسم عبور تیم نایب قهرمان از 60 امتیاز را پشت سر گذاشت، شاید پرسپولیس هم بتواند در فصل جاری با یک خط حمله آتشین و آماری بهتر از 1.47 گل زده در هر بازی برای 9 ملاقات به جای مانده، جام را بالای سر ببرد.

نکته مهم این است که پرسپولیس میانه 0.71 گل خورده در هر بازی دارد که حتی اگر در بدترین حالت، به یک گل خورده در هر بازی افزایش یابد، سرخپوشان با نرخ بهره وری بهتر، می توانند این ضعف را جبران نمایند. در این فصل پرسپولیس 216 شوت داشته که 33.3% (72 شوت) در چارچوب بوده و 14.3% (31) تبدیل به گل شده است. نکته جالب اینکه نرخ شوت در چارچوب پرسپولیس در نیم فصل دو کاهش داشته و به 32.8% از مجموع شوت ها رسیده، اما نرخ تبدیل شوت به گل به 16.3% افزایش یافته است.

به عبارتی بازیکنان پرسپولیس اگرچه در نیم فصل دوم شوت در چارچوب کمتری به نسبت همه شوت های خود زده اند، اما بهتر توانسته اند از موقعیت ها استفاده نمایند و در شش بازی، 10 گل زده اند.

با این حال نرخ 16.3 درصدی همچنان برای تیمی که خط دفاعی متزلزلی دارد و کوشش کادرفنی برای کاهش تعداد گل خورده اش هم بی نتیجه مانده، پایین به نظر می رسد. اگرچه برای خط دفاعی چاره چندانی شاید وجود نداشته باشد، اما در خط حمله، انرژی و امید تازه ای با جذب شرزود تمیروف تزریق شده است.

این مهاجم 23 ساله ازبک مهاجم سرشناس و گلزنی در فوتبال ازبکستان محسوب نمی گردد و اولویت اول برای بازی در ترکیب تیم اصلی ازبکستان هم نیست، اما آنچه که در یک نیمه مقابل صنعت نفت نشان داد، شمای یک مهاجم شوتزن با ضرب توپ قابل تمجید و جایگیری مطلوب در محوطه جریمه است که اگر در مقابل تیم منصوریان هم بدشانس نبود، حداقل می توانست یک گل برای تیمش بزند.

شرایط فیزیکی تمیروف و بعلاوه ضرباتی که در مقابل صنعت نفت به ثمر رساند، پرسپولیسی ها را امیدوار نموده تا روی شوت های ناگهانی که فصل گذشته از احمد نوراللهی و شهریار مغانلو دیده می شد، در 9 بازی پیش رو هم دیده گردد. ضرباتی که امکان ریباند را هم برای دیگر مهاجم تیم فراهم می نماید.

نباید فراموش کرد که فصل گذشته با ورود شهریار مغانلو، آمار گلزنی پرسپولیس در نیم فصل دوم افزایش یافت و شاید حالا شیرزود در غیاب عیسی آل کثیر، بتواند این نقش را برعهده بگیرد.

با این حال آنچه که از مهاجم نو پرسپولیس انتظار می رود، وظیفه ای است که همواره بر دوش مهاجمان بوده که چیزی نیست جز گلزنی. اینکه ضربات داخل محوطه جریمه را بهتر بزند و نرخ بهره وری تیم را تا حدی بالا ببرد که ضعف خط دفاعی کمتر به چشم بیاید یا حداقل جلوی برد های تیم را نگیرد.

ورزش سه

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2099

به "بازیکنی که سرنوشت پرسپولیس را تغییر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیکنی که سرنوشت پرسپولیس را تغییر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید