آمار عجیب مرگ های ناشی از آلودگی هوا در ایران و تهران

به گزارش مجله اندیشه، دبیرکل اتحادیه جهانی مبارزه با بیماری های ریوی گفت: آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ در کشور است.

آمار عجیب مرگ های ناشی از آلودگی هوا در ایران و تهران

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدرضا مسجدی، در سی و سومین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی گفت: تحقیقات اخیر نشان می دهد آلودگی هوا هر سال 9 میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می کشد.

وی ادامه داد: با اینکه مقدار مرگ های ناشی از سکته بیش از آلودگی هوا است، اما یک سوم مرگ های ناشی از سکته مغزی نیز به دلیل آلودگی هوا است.

مسجدی گفت: در سال 1400 مقدار آلودگی هوا در 27 شهر کشور بیش از حد مجاز بود و در مواردی مقدار آلودگی ها بیش از 3 برابر حد مجاز بوده است.

وی اضافه کرد: 27 شهر ایران که بیشترین مقدار آلودگی هوا را دارند عبارتند از تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، خرم آباد، اراک، کرج، کرمانشاه، آبادان، شهرکرد، یزد، ارومیه، کرمان، قزوین، بیرجند، قم، زابل، بجنورد، زنجان، بوشهر، اردبیل، زاهدان و دزفول که در بعضی از این شهر ها همزمان با آلودگی هوای ناشی از سوخت، پدیده ریزگرد ها نیز وجود دارد.

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر ادامه داد: مهم ترین عامل آلودگی هوا در کشور موتورسیکلت ها و خودرو های فرسوده هستند. خودرو های فرسوده 25 برابر بیشتر از خودرو های یورو 2 آلودگی فراوری می نمایند و حدود 45 درصد از خودرو های کشور فرسوده و از رده خارج هستند.

وی گفت: 88 درصد آلودگی هوا در ایران ناشی از موتورسیکلت ها و خودرو ها و 12 درصد ناشی از منابع ثابت و صنایع است.

مسجدی اضافه کرد: موتورسیکلت ها بیش از 4 برابر خودرو ها آلایندگی دارند. بیش از 90 درصد موتورسیکلت ها کاربراتوری و 86 درصد آن ها فرسوده هستند. 219 شرکت در ایران موتورسیکلت فراوری می نماید که بیشتر آن ها بنزینی و غیر استاندارد هستند.

وی گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت سالانه 20 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در ایران وجود دارد. بیش از نیمی از جمعیت کشور در معرض آلودگی هوا قرار دارند و خسارات آلودگی هوا در ایران سالانه به 7 میلیارد دلار می رسد. فقط در شهر تهران سالانه بیش از 3700 نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و خسارت این پدیده در تهران بالغ بر 2.3 میلیارد دلار است.

این فوق تخصص ریه اضافه کرد: 20 درصد از سرطان ریه به دلیل آلودگی هوا است. در سال های اخیر علاوه بر خودرو ها و منابع ثابت، سوزاندن مازت در فصول سرد سال نیز بر افزایش مقدار آلودگی هوا و مرگ های ناشی از آن مؤثر بوده است. مازوت یا نفت کوره به دلیل قیمت مناسب برای سوخت کوره ها و نیروگاه ها استفاده می گردد، اما این ماده پس از سوختن به گاز های خطرناکی تبدیل می گردد.

مسجدی خاطر نشان کرد: تبخیر بنزین در جایگاه های سوخت نیز یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا است، به طوری که حدود 20 درصد انتشار ترکیبات آلی فرار در هوا ناشی از تبخیر بنزین از این جایگاه ها است و در اطراف این مراکز مقدار آن به شدت بالاتر و خطرناک است.

وی گفت: از هر 10 هزار لیتر بنزین 45 لیتر بخار می گردد و بر اساس برآورد های موجود فقط در شهر تهران سالانه بیش از 4 میلیارد لیتر بنزین مصرف می گردد.

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر با اشاره به راه حل های کاهش آلودگی هوا گفت: مهم ترین راه حل کاهش آلودگی هوا در ایران اجرای قانون هوای پاک است که از سال 96 تصویب شده و تا به امروز اقدام جدی برای اجرای آن صورت نگرفته است.

مسجدی اضافه کرد: توسعه حمل و نقل شهری از جمله مترو و بی آرتی، ترویج فرهنگ دوچرخه سواری، آزمایش جدی آلایندگی خودروها، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، خروج کارخانه های آلاینده از شهر های بزرگ، اصلاح کیفیت بنزین، توسعه فضای سبز شهری، ترویج استفاده از خودرو های برقی، جلوگیری از مازوت سوزی، نصب فیلتر جاذب ذرات معلق و بازیابی کاتالیست وسایل نقلیه از جمله مهم ترین اقداماتی است که برای کاهش آلودگی هوا و مرگ و خسارت های مالی بسیار بالای آن باید انجام گردد.

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر گفت: نکته بسیار مهم لزوم وحدت رویه و انسجام بین مدیران کشور است. متأسفانه با وجود تاکید بعضی مسئولان بر اجرای قانون هوای پاک منابع مالی برای اجرای این قانون تأمین نمی گردد و همچنان شاهد فراوری خودرو ها و موتورسیکلت های آلاینده و ادامه مصرف مازوت در بعضی صنایع هستیم.

فوق تخصص بیماری های ریوی به مردم توصیه کرد: در زمان آلودگی هوا مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند سبزیجات، میوه، بادام، شیر و دیگر لبنیات نیز می تواند از بدن ما را در برابر اثرات آلودگی هوا حفاظت کند.

منبع: فرارو
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2288

به "آمار عجیب مرگ های ناشی از آلودگی هوا در ایران و تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار عجیب مرگ های ناشی از آلودگی هوا در ایران و تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید