یونیورسال و یک قرن گام زدن در جاده موفقیت و سودآوری

به گزارش مجله اندیشه، خبرنگاران - گروه هنر: در نوامبر 1990 شرکت صنایع الکتریکی Matsushita با پرداخت بیش از 6 میلیارد دلار مالکیت MCA، کمپانی مادر یونیورسال را به دست آورد. ماتسوشیتا در آن موقع بزرگترین شرکت تولیدکننده محصولات الکتریکی خانگی و مخترع سیستم پخش VHS یا همان نوار ویدیوهای معروف بود؛ کمپانی ای که ما امروزه با نام پاناسونیک می شناسیم.

یونیورسال و یک قرن گام زدن در جاده موفقیت و سودآوری

مالک جدید یک شروع ناامید کننده داشت. فیلم هاوانا (1990) با بازی رابرت ردفورد و کارگردانی سیدنی پولاک یک شکست مطلق بود و 30 میلیون دلار کمتر از بودجه ساخت خودش فروش کرد. اما این شکست مقدمه ­ای بود برای یک پیروزیت خیره کننده. یونیورسال که در این سال­ ها توزیع فیلم­ های Amblin Entertainment را بر عهده دارد در سال 1993 با پخش سه فیلم پارک ژوراسیک، فهرست شیندلر و داستان دایناسور بیش از 550 میلیون دلار درآمدزایی داشت.

اما تفاوت بسیار زیاد کمپانی ژاپنی با فرهنگ حاکم بر هالیوود و اختلافات مدیریتی با مدیران اجرایی MCA بر سر طرح­ های توسعه و اصول استراتژیک خیلی زود به این ماه عسل خاتمه داد. در همین حین یونیورسال که درگیر بحث ­های مدیریتی شده بود، تهیه­ کننده برتر خود استیون اسپیلبرگ را که می ­خواست کمپانی مستقل دریم ورکز را تاسیس کند از دست داد.

در نهایت کمپانی ژاپنی در سال 1995 با فروش بیش از 80 درصد از سهام مالکیت خود به شرکت کانادایی Seagram از این ورطه خارج شد.

طی چند سال آینده یونیورسال تحت مدیریت جدید شاهد تغییرات بسیاری بود که از جمله آن می توان به ادغام با شرکت ­های ریز و درشت فعال در حوزه ­های مختلف سرگرمی و مبدل شدن به یک کمپانی چندوجهی اشاره نمود.

نتیجه این فعالیت­ ها تاسیس شبکه بازاریابی تلویزیونی کمپانی در آگوست 1997 و افتتاح اولین دفتر آن در فرانسه بود. مجموعه ­ای از محبوب­ ترین شوهای آن موقع همچون Miami Vice به زبان فرانسه دوبله و پخش شد و پخش برخی از پیروز ­ترین فیلم­ های فرانسوی به یونیورسال سپرده شد. یک سال بعد دفاتر آلمان و اسپانیا نیز شروع به کار کردند و مجموعه ای از محصولات کمپانی در برزیل و آمریکای لاتین نیز روی آنتن رفتند. در نهایت یونیورسال به وسیله دفاتر اصلی خود در 8 کشور فراوریاتش را به بیش از 180 کشور جهان تزریق کرد که این فعالیت شامل ساخت برنامه­ ها و تاک­شوهای محلی نیز می شدند.

در این دوران هر چه شرکت­ های بیشتری به یونیورسال ملحق می­ شدند خلاقیت فیلم­سازی در کمپانی کاهش می­ یافت تا جایی که سال 1997 تنها با فراوری 12 فیلم عملا سهم خود در بازار فیلم­سازی را از دست دادند.

با شکست فیلم ترس و نفرت در لاس ­وگاس در گیشه و فروشی 10 میلیون دلاری زیر بودجه ساخت، این داستان به اوج خود رسید. اما ادگار برونف من مدیرعامل وقت یونیورسال با به خط کردن تمام توان و امکانات ورق را دوباره بازگرداند. پخش و توزیع فیلم ­های پچ آدامز (1998) با بازی رابین ویلیامز، ناتینگ هیل (1999) با بازی جولیا رابرتز و فیلم پرفروش مومیایی (1999) تا اواسط سال 1999 نزدیک 800 میلیون دلار به ذخیره اقتصادی کمپانی اضافه نمود و همکاری با کمپانی میراماکس در توزیع فیلم شکسپیر عاشق (1998) هفت جایزه اسکار را به ارمغان آورد.

قرن 21؛ هزاره سرگرمی

هزاره جدید برای یونیورسال با امیدهای فراوان به اکران فیلم چگونه گرینچ کریسمس را دزدید (2000) با بازی جیم کری و گلادیاتور (2000) با بازی راسل کرو شروع شد. امیدی که معلوم شد بی جا نبوده است. فیلم­ ها در گیشه پیروز عمل کردند و تحسین منتقدان را هم برانگیختند و جایزه ­های اسکار را نیز سرازیر کردند.

اما در این سال­ ها یونیورسال در زمینه های دیگر هم پیروز عمل کرد. سال 1999 عرضه فیلم مومیایی به­روی DVD رقم باورنکردنی یک میلیارد دلار فروش به همراه داشت. پیروزیت خیره کننده ­ای که کمپانی را حتی برآن داشت تا بسیاری از محصولات قدیمی خود هم­چون مرد نامرئی (1933) و یا سری فیلم­ های آلفرد هیچکاک فقید را نیز روی سیستم پخش خانگی توزیع کند.

شاخه موسیقی یونیورسال هم که اینک مقر اصلی آن در سانتامونیکای کالیفرنیاست و به عنوان بزرگترین کمپانی موسیقی جهان شناخته می­ گردد در طی این سال­ ها با همکاری با بزرگترین هنرمندان جهان و نشر هزاران آلبوم سود هنگفتی را روانه کمپانی نموده است.

یونیورسال همچنین در تمامی این دوران پارک­ های تفریحی خود را گسترش داده و با بروز رسانی و تجهیز بازی­ ها به محبوب ترین و جدیدترین کاراکترها به افزایش مخاطب و بهره خود پرداخته است. با افتتاح پارک­ های جدید در اوزاکای ژاپن در سال 2001 و سنگاپور در سال 2011 و برنامه توسعه آن در چین، روسیه و کره جنوبی یونیورسال هر سال صدها میلیون دلار به درآمد و هزاران نفر را به جمع دوست­داران خود می­ افزاید.

تغییر مدیریت­ ها در ده - پانزده سال اخیر نیز ادامه داشته است. سال 2001 شرکت فرانسوی Vivendi مالکیت کمپانی را به دست گرفت و در سال 2004 با فروش اکثر سهام خود مالکیت یونیورسال را به صاحب فعلی آن یعنی کمپانی عظیم NBC سپرد.

در یک دهه اخیر یونیورسال با ساخت سری فیلم های سریع و آتشین و یا دنباله­ های فیلم پارک ژوراسیک و مومیایی و یا بازسازی­ هایی چون کینگ­ کنگ هم­چنان در جاده پیروزیت و سودآوری قدم بر­می ­دارد.

در سال 2015 یونیورسال با عرضه فیلم ­های آتشین 7 و جهانی ژوراسیک در کنار والت­ دیزنی و برادران وارنرز تنها کمپانی­ هایی هستند که محصولاتی با فروش بیش از یک میلیارد دلار داشته اند.

فارغ از هر مدیریتی که بر سر کار می ­آید، یونیورسال در یک قرن اخیر ثابت نموده است که راه خود را از میان نام­ هایی که بر بالای سرش می ­آیند باز نموده و در حقیقت سایه و بزرگی اعتبار خود را بر سر این کمپانی­ های مادر و هلدینگ ­های عظیم می ­اندازد.

یونیورسال کمپانی ای است که نام و خلاقیتش برای بیش از یک قرن الهام­ بخش صنایع سرگرمی جهان بوده است.

گزارش از اشکان مزیدی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 445

به "یونیورسال و یک قرن گام زدن در جاده موفقیت و سودآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونیورسال و یک قرن گام زدن در جاده موفقیت و سودآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید